Energiprojekt del 1: Bergvärme

Re: Elnätsabbonemang

nelos
Stämmer, tillskottet från elpatronen är större, trodde av någon anledning att det bara var 1kW.

Enligt databladet är elpatronen "3/6/9 kW":

http://www.rekstrom.se/index/produkter/Pr_bl_Greenline_HTPlus_6-17.pdf

Tur att det bara var två timmar då.

Re: Elnätsabbonemang

Morby
nelos:
Jag "råkade" hitta denna tråd först nu om ditt bergvärmeprojekt. Hur ser ditt eget kostnadsprojekt ut? Jag menar hur har du räknat hem hela affären när du har betalat 120 tusen SEK inkl rot-avdrag. I förlängningen
hur många år räknar du med att gå "break even" på denna kostnad?
Jag har en brorsa som har gjort samma investering som du med samma kostnad. Jag brukar säga ibland till honom om han inte gjorde denna investering skulle han lika gärna kunna stoppa in ett trefas element i stickkontakten och ta värmen den vägen i stället och betala elbolaget. För 120 tusen borde han kunna få mycket värme under ett stort antal år via stickkontakten i väggen.
Sedan finns ju en annan faktor att tänka på är när kompressorn till värmepumpen säger upp sig efter 15-20 år. Vad kostar en sådan att byta ut eller få utbytt?

Det skulle vara kul att se dina kalkyler för denna investering hur du har räknat och tänkt.

Re: Elnätsabbonemang

nelos
Bergvärmeinvesteringen lönar sig bra, och återbetalningstiden är faktiskt inte så lång för att vara en energiinvestering.

Energiförbrukningen sänktes från ca 19000 till ca 9000 kWh per år, det ger 10 000 kWh minskning per år.

Räknar vi för enkelhets skull med 1 kr/kWh i totalt elpris så ger det 10 000 kr i besparing per år.
Dessutom kunde vi byta ner säkringsstorleken så att man sparar en dryg tusenlapp per år.

Det ger totalt en besparing på ca 11 000 kr/år.
Det ger en återbetalningstid på 120 000/11 000 = ca 11 år.

Räknar man med högre elpris blir det kortare tid, exempelvis 1,2 kr/kWh => 9 år.
Har försummat kalkylränta, men den är ju nästan noll, och i mitt fall behövde jag inte låna så nägra ränteavgifter har jag inte.

Det är en utmärkt investering som betalat sig efter lite drygt 10 år, och sedan ger 10 000 kr i besparing varje år efter det.

Om kompressorn behöver bytas efter 15-20 år så räknar jag med att bara behöva byta den delen till ett i sammanhanget låg kostnad.

Och när sedan hela värmepumpen till slut behöver bytas så är det ju en *mycket* mindre kostnad då borrhålet redan finns.
Då kommer nästa värmepump betala sig på bara några år.

Sedan sparar man återigen 10 000 kr per år i många år framöver.

Det är i mitt tycke en utmärkt investering som ger bra avkastning.

Re: Elnätsabbonemang

Morby
Bra svar nelos! Jag är helt med dig om denna kalkyl.
Jag får då helt hålla med dig att investeringen faktiskt är bra. Det är bara att önska dig och din familj lycka till
med en bra investering.

God fortsättning på julen förresten.

/Lars

Re: Elnätsabbonemang

Och SÅÅ bekvämt med kompressorvärme! Vi satt in en luftburen pelletskamin utan skorsten, alltså en fläkt på utsidan väggen som drar ut röken, men vilket jobb! Mata med pellets, ut med askan, höra popcornsljudet och fläkten, för några kWh, hålet i väggen lagades och kaminen såldes, sen vart det solceller.

Ångrar ibland att vi ej borrade, men Frånluftvärmepumpen presterar bra trots aningen för kallt klimat för en sådan i Norrland, passar nog bättre i södra landet, men förstår hustillverkare som får vent/VV/värme i samma "garderob".

Och precis som föregående säger, kanske kompressorn rasar efter 10-15år, så går kompressorn att byta ut,, men hålet finns kvar.

Vet nån som har borrat bergvärme och haft direktverkande el, och måste konvertera till vattenburen värme, och då relativt dyrt.

SV: Re: Elnätsabbonemang

Jag och grannen gjorde en liknande kalkyl / jämförelse mellan bergvärme vs solceller.

Han sparar ca 10000 kWh på en investering på 135kkr medans min solanläggning producerar 12000kwh på en investering på 145kkr.

Detta ser likvärdigt ut men när man kollar livslängden så vet man direkt vem som är vinnare.
Han hade inte kalkylerat med en ny pump för 50-70kkr var 15e år.

Då blir värmepump kalkylen katastrofal, om man inte ifrån början har ett värmebehov på >30000kwh. Vilket han inte hade. Ca 15000 kWh värme.

Men man kan ju alltid kombinera båda.
Dit har dock jag inte fått tillåtelse att investera i än. Men kanske om några år av övertalning.;-)

God jul alla ändå ifrån
Sjökarby, I södra Roslagen. Ses på pvoutput.org

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- Morby [via Solcellforum] skrev ----

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Energiprojekt-del-1-Bergvarme-tp5001232p5006672.html
To start a new topic under Off-topic, email [hidden email]

Re: SV: Re: Elnätsabbonemang

magneten
Att kombinera både pump och solceller är ju dessutom helt överlägset bäst ur en miljöperpäspektiv, då man ju med all solel solelsexport puttar undan smutsigt kol/olja i förlängning.

Finns ju en anläggningar på nära håll bla i Västerås som eldar en del kol för att producera fjärrvärme och el.

Re: SV: Re: Elnätsabbonemang

nelos
SGUs kartvisare brunnar finns nu på denna adress:

http://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar-sv.html

Zooma in i kartan för att se om grannarna har borrat för bergvärme.

Klickar man på en brunn får man information om bl a djup till berg och totaldjup.
12