Energimyndigheten knepiga att få svar ifrån

Energimyndigheten knepiga att få svar ifrån

Morby
Jag har mailat Energimyndigheten med info om att jag har ökat min solcellsproduktion från 1 kW till 3 men jag får inget mailsvar om detta. Jag ringde upp dom och blev kopplad till 2 olika handläggare men ingen fanns på plats. Samma hände 2 dagar senare när jag ringde igen men sist blev jag kopplad till registratorn till vilken jag hade skickat mailet till. En dam där skulle kolla upp detta och återkomma.

Historien är att en kille från Vattenfall ringde upp mig och bad mig kontakta Energimyndigheten och meddela att min solelsproduktion var ökad från 1 till 3 kW. Vattenfall hade noterat att min produktion var ökad till detta värde. Visserligen hade jag inte meddelat Vattenfall detta vilket man ska göra inom 3 veckor enligt deras regelverk.
Nu mailade jag Energimyndigheten detta men får ingen kvittens att så är gjort.

Är det någon av er som känner igen detta?

Re: Energimyndigheten knepiga att få svar ifrån

Hej Morby!

Vi har nyligen lagt på några ytterligare solcellsmoduler på taken (ca 75 % högre kWp). Vi skickade per post för ett par dagar sedan in till energimyndigheten "Anmälan om förändring anläggning" som är på 2 sidor, och angav där ny effekt(kW) och ny uppskattad årsskörd(kWh). Vi har inte hört av dem, men förväntar oss inte heller att de hör av sig. Vi har anmält skriftligen, och det räcker. Behagar de inte utföra ändringen i sina register, så rör det inte oss. Vi har kopia vad vi skickat in till dem. Vi antar att sådan anmälan endast är för bättre precision för deras statistik över solcellsanläggningar. Vi vet inte om dessa inlämnade förändrade uppgifter har någon betydelse för erhållande av elcertifikat och ursprungsgarantier. Elcertifikat och ursprungsgarantier får man väl enbart för verkligt producerade kWh, och inte för uppskattat antal framtida kWh.

Re: Energimyndigheten knepiga att få svar ifrån

Morby
Hej Arne,

Jag fick förvisso ett telefonsamtal från nån kvinna på Energimyndigheten som i princip undrade vad jag ville.
Framförde mitt ärende att jag hade mailat dom och anmält en ökning av min produktion. Hon hade ingen aning om detta men lovade kolla sin mailhög och återkomma. Ett antal timmar senare ringde tjejen upp igen och sa sig ha hittat mitt mail. Hon sa sig att hon skulle fixa detta med en fråga hur många kW jag hade ökat med. (Stod visserligen i mitt mail) Hon accepterade min påstådda siffra och sa sig att hon skulle fixa det.

Ska bli spännande att logga in i Cesar och se om min f.d.siffra på 1 kW har ökat till 3 kW.

Fick också min månatliga räkning idag från Vattenfall där det stod att min produktion är 2 kW. Spelar ingen roll men de tror väl att min produktion är 2 kW enligt den halvtaskiga produktionen som var för hela september.

/Lars

Re: Energimyndigheten knepiga att få svar ifrån

BengtK
Min erfarenhet är tvärtom, snabba svar, snabbt gjord ändring.
Se länk:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Anlaggningar-godkanda-for-elcertifikat-tp5003689p5008971.html
33 st Sharp ND-R245A6 (245W) 8,085 kW 54,2 m2 Rakt söderläge 0°. Taklutning 27°. Kostal 7,0. 2 strängar 15 +18 54 st Stion 150W tunnfilm 8,1 kW 58,9 m2 Rakt norrläge 180°. Taklutning 27°. Kostal 5,5. 2 strängar 27 +27