Energimyndigheten får uppdrag för strategi för solceller

Energimyndigheten får uppdrag för strategi för solceller

Re: Energimyndigheten får uppdrag för strategi för solceller

nelos
Här är texten:

==========================
Strategi för solel

Regeringen har i dag gett Statens energimyndighet i uppdrag att ta fram att ta fram ett förslag till strategi för ökad användning av solel.

– På sikt ska Sverige ha 100 procent förnybar energi. I arbetet för att nå denna målsättning måste vi ta vara på alla möjligheter och det är därför vi behöver en strategi för hur vi ska främja användningen av solceller. Vi behöver även fundera över vilken roll solel kan spela i det framtida energisystemet, tillsammans med andra energislag och energitekniker, säger energiminister Ibrahim Baylan.

450 miljoner för stöd till installation av solceller På många platser i världen är solelen nu en stark konkurrerent till fossila energislag. I Sverige har utvecklingen däremot gått långsamt. För att påskynda introduktionen av denna teknik har regeringen tidigare presenterat ett antal åtgärder.

I vårpropositionen aviserades att regeringen kommer att avsätta totalt 450 miljoner kronor under perioden 2016-2018  för stöd till installation av solceller, vilket utgör en kraftig ambitionshöjning jämfört med tidigare.

Regeringen har även tagit fram förslag till förenklat regelverk avseende de skatteregler som gäller för denna elproduktion. Förändringen innebär bland annat att det blir möjligt för bostadsrättsföreningar att sälja överskottsproduktion utan att förlora skattefrihet för den egna förbrukningen.

Önskad ökad användning av solel Det är viktigt att finna eventuella återstående hinder för en ökad användning av solel och att identifiera nya sätt att främja användningen ytterligare. Det är också angeläget att den fortsatta introduktionen av solceller främjas på ett förutsägbart, stabilt, verkningsfullt och samhällsekonomiskt effektivt sätt.

Regeringen har därför i dag gett Statens energimyndighet i uppdrag att ta fram att ta fram ett förslag till strategi för ökad användning av solel.

Strategin ska peka på möjliga insatser på kort och lång sikt för att underlätta en utbyggnad på ett samhällsekonomiskt effektiv sätt, samt identifiera hinder och möjligheter för den fortsatta introduktionen av solel.

Energimyndigheten också ta fram ett förslag till hur en heltäckande statistik för installation av solceller och tillförsel av el från solceller ska kunna tas fram.

Redovisning 2016 Förslaget till strategi ska delredovisas den 28 mars 2016. Kompletterande analyser och förslag till heltäckande statistik för solel ska redovisas senast den 17 oktober 2016.
==========================

Publicerad 23 juli 2015 · Uppdaterad 23 juli 2015

SV: Energimyndigheten får uppdrag för strategi för solceller

Ca 5 år försent.
Dessutom skall det vara klart till nästa höst. Därefter skall politikerna diskutera förslagen samt vattna ur dem i ytterligare ett år.

Blir inte detta den 6e utredningen på 15 år, utan något vettigt resultat?

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- nelos [via Solcellforum] skrev ----

Mer information på regeringens hemsida:

http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2015/07/strategi-for-solel2/

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Energimyndigheten-f-r-uppdrag-for-strategi-for-solceller-tp5008835.html
To start a new topic under Kunskapsbank, email [hidden email]

Re: Energimyndigheten får uppdrag för strategi för solceller

ljs-s
Kul, det kanske finns en chans att man får ta del av solcellsbidraget nu när anläggningen är på gång.
12.3 kw tunnfilm via 77 st solar-frontier 160 watts paneler som sitter i öst och väst. Azimut 250 och 70 grader. Taklutningen är 38.5 grader. Invertern är en SMA STP 8000TL-20.

Re: Energimyndigheten får uppdrag för strategi för solceller

nelos
Ja, det är bra att något händer. Också bra med redovisad statistik.

Men tidpunkten för pressmeddelandet är interessant, 23 juli, mitt under semestern,
vilket maximerar sannolikheten att händelsen går obemärkt förbi för den stora massan.

Det är bara några veckor sedan Almedalsveckan, men då valde man tydligen att ligga lågt i frågan.

Tid och plats för information är ingen slump, utan är en avsiktig stategi för att maximera regeringens egenintresse.

Re: Energimyndigheten får uppdrag för strategi för solceller

grelle
This post was updated on .
Läste att om man ansökt innan 1 januari 2015 så har man kvar sin bidragsnivå om 35%.

"För ansökningar från andra än företag som inkommit före den 1 januari 2015 gäller tidigare stödnivå. "
http://www.lansstyrelsen.se/stockholm/Sv/samhallsplanering-och-kulturmiljo/boende/bidrag-och-stod/Pages/solceller.aspx

Fråga, är det någon som har koll på om det är ROT eller Solcellsbidrag som gäller eller kan man få bidrag på den delen som inte "ROTats" ?

Re: Energimyndigheten får uppdrag för strategi för solceller

nelos
Solcellsbidraget är för hela kostnaden men ROT bara för arbetet, så solcellsbidraget ger mer.

De kan inte kombineras, utan man måste välja en av dem.

Re: Energimyndigheten får uppdrag för strategi för solceller

JörgenH

Re: Energimyndigheten får uppdrag för strategi för solceller

ljs-s
När du säger hela kostnaden, menar du med även med allt material?
[...]

TommyE
Jepps, det finns en ROT schablon samma sätt som det finns för luft/luftvärmepumpar.
Jag frågade skatteverket om detta i våras någon gång.
Frågan var hur mycket av arbetet jag får utföra själv vid en totalentreprenad (jag tänkte gör lite små saker för att spara någon krona).
Svaret var (detta är ej ett citat) - Ingenting, för att ROT ska utgå enligt schablon, så måste det vara en total entreprenad, dvs firman ska utföra hela arbetet och tillhandahålla matrealet. Av totalsumman så räknas då 30% vara arbetskostnad och hälften av det får vi dra i ROT, dvs 15%.
(om totalkostnaden är 100.000kr, så är 30.000kr arbete och vi drar då av 15.000kr)

Jag fick nyss en offert där dom först inte ville utföra jobbet, vi bor för långt ifrån firman. När jag svarade att jag ville ha totalentreprenad, så angav dom 15% i avdrag på totalpriset för ROT, så det bekräftar mailet från Skatteverket :-)

Re: Energimyndigheten får uppdrag för strategi för solceller

Arne
Jag har för mig att jag har läst att solcellsbranschen kommit överens med
skatteverket att arbetskostnaden får uppskattas till 30 % av totala
investeringskostnaden (inkl. moms måste det väl vara.)
Jag tror det var i bengts villablogg.

Därför Kirunasol, om ni avser att hålla nere kostnaden genom att själva utföra
arbetet
, återstår endast solcellsstödet från Länsstyrelsen på 20 % av investeringskostnaden,
inkl. moms. Den svenska medborgarfientliga regimen har nyligen aviserat ökat stöd
för solceller för kommande år. Väntetiden kanske inte blir så lång på det stödet.

Re: Energimyndigheten får uppdrag för strategi för solceller

TommyE
Jepps, Arne. Det var det jag menade :)
Ska vi använda schablon ROT, så får vi inte hjälpa till. Vi får såklart fortfarande dra av 50% av arbetskostnaden, men då måste arbetskostnaden specas på räkningen.

Förra vecken, innan jag hörde Åsa R..... (äff det svider bara att skriva namnet) på radion lova en stor ökning av solcellsbidraget, så tänkte jag att chansen att få det är försvinnande liten, så går det att utnyttja ROT till 15% direkt, så är det bättre än att kanske få bidrag med 20% om ett antal år. Idag skulle jag ställa mig tveksam till att nyttja ROT i solcells sammanhang.

ÄR det någon som förresten hört om procentsatsen kommer ändras?

Re: Energimyndigheten får uppdrag för strategi för solceller

callec
ROT-avdraget förändras nästa år till 30%
Innebär att en 100.000 kronors anläggning inkl. Mv ger netto Sek 9.000 tillbaks istället för dagens 15.000

Re: Energimyndigheten får uppdrag för strategi för solceller

När det gäller ROT-avdraget för splcellsinstallation utförd år 2015:
Om det nu är en schablon som säger att på 30 % av totala investeringskostnaden, får räknas som arbetskostnad, så behövs ingen arbetskostnad anges på faktura från den firma som säljer och installerar anläggningen. Annars vore det ingen schablon för ROT-avdraget.

När det gäller solcellsstödet, som man ansöker om på Länsstyrelsen:
Den %-sats för solcellsstödet, som du erhåller,
är den som gäller då du lämnar in din ansökan om solcellsstöd till Länsstyrelsen.

Skulle du ha lämnat in din ansökan den 31 dec. 2014,
så skulle du ha fått 30 % som privatperson. Skulle du istället ha lämnat in
den den 1 jan 2015, ja då får du endast 20 %, som privatperson.

Re: Energimyndigheten får uppdrag för strategi för solceller

callec
Nej Arne, det är fel
2014 gällde normalt ROTavdrag mao enbart på arbetskostnaden
2015 gäller schablonen 30% på hela totalbeloppet

[...]

Hm, det blev visst missförstånd ändå.
Om du utför någon del av jobbet själv, så kan det inte ses som en totalentreprenad och du får INTE räkna 30% av totalkostnaden som arbete.
Om du ändå vill dra ROT på den del av arbetet som utförs av firma, så måste den faktiska arbetskostnaden anges på fakturan.

Om du köper en total entreprenad, så utgör arbetskostnaden 30% av totalbeloppet. Arbetskostnaden behöver då inte anges som en separat post, den är redan specad som totalkostnad * 30%.

Nu blir det här nog inget större problem den närmaste tiden, för nu ska dom ju skjuta till en dröse med pengar och då kommer förmodligen solcellsbidraget att betalas ut till "alla". Det vore då i min tycke inte smart att ta ut 15% av totalkostnaden i ROT, när du får ut 20% via bidraget.

Jag kan faktiskt tänka mig ett scenario där jag (med Åsas ord i öronen) ändå valt ROT före bidrag och det är att jag har ont om pengar att lägga ut och ändå vill/måste ta en totalentreprenad. Fakturan att betala blir då billigare - jag antar att bidraget fortfarande måste sökas och kommer betalas ut i efterhand. Diffen mellan 15% och 20% är inte milsvidd.