Energimyndigheten börjar ta betalt för Cesar-konto, 200 kr/år

Re: Energimyndigheten börjar ta betalt för Cesar-konto, 200 kr/år

BengtK
Jag tickade igång min försäljning/överföring av el.cert och det blev totalt nio (9) stycken.
Priset per cert. blev nu i mars 2:-/st. !!
33 st Sharp ND-R245A6 (245W) 8,085 kW 54,2 m2 Rakt söderläge 0°. Taklutning 27°. Kostal 7,0. 2 strängar 15 +18 54 st Stion 150W tunnfilm 8,1 kW 58,9 m2 Rakt norrläge 180°. Taklutning 27°. Kostal 5,5. 2 strängar 27 +27

Re: Energimyndigheten börjar ta betalt för Cesar-konto, 200 kr/år

BengtK
När ersättning kom från elhandelsbolaget hade dock styckepriset fallit till 0,70 kr per certifikat !

Det blev totalt ersättning på 6,30 kr. Kommer att låta det fortsätta till slutet av maj och då stänga ner det.

Undrar hur lågt det kan komma ?
[...]

Mono Wafer
Jag har redan 6/3 gjort momenten för att begära avslut av certifikatkonto med kvarvarande EC.
MEN saldo i Cesar för både EC och UG ligger kvar! De borde väl gå ner till noll?
Hur ser det ut för er andra i Cesar?
Jag tycker det hela är rörigt med massor av PDF kvitton över Begäran, Beslut och Bilaga. Av de totalt 7 st PDF var det en konstig "UG ansökan om rätt till tilldelning av UG" vaba? jag fattar inte.
Vidare fanns PDF'er för Begäran / Beslut att avsluta EC kontot och ta bort EC, men fanns inget motsvarande avseende UG!
Dock fanns PDF för "Beslut återkalla godkännande för tilldelning EC"  och även för UG.
Frågan är om jag missat att bocka i någon ruta, så åter igen, har saldot gått ner till noll i Cesar för någon av er andra?

Re: Energimyndigheten börjar ta betalt för Cesar-konto, 200 kr/år

TommyE
Jag kunde inte avsluta mina digitalt, så jag fick mig tillsänd en PDF som jag skrev under och mailade tillbaks.
Fick efter det en bekräftelse på att kontona (EC och UG) skulle avslutas, så det känns som att det gått rätt till.

Dock ligger både EC och UG kvar på kontona fortf. Antar att dom tar bort dom när det blir dags att betala för dom?

Re: Energimyndigheten börjar ta betalt för Cesar-konto, 200 kr/år

Hullingen
Gjorde mitt avslut via cesar sidan och mina EC är makulerade.
Fick bekräftelse via Kivra från Energimyndigheten att kontot skulle avslutas och EC
skulle makuleras.

Re: Energimyndigheten börjar ta betalt för Cesar-konto, 200 kr/år

Mono Wafer
Då jag var osäker på om allt funkat med avslut av certifikatkontot med kvarvarande EC och UG så skickade jag en e-mail fråga till Energimyndigheten-Cesar om det hela.
Svaret blev att allt var som det skulle, dock att det återstår administration och arbete från deras sida.
Då beslutsprocessen var automatiserad så trodde jag att resten också var var det.
De bifogade också i svaret en bild på fliken Anläggningar i Cesar som visade uppgift om avregistreringen.
Där tror jag mig varit och kollat, men missade antagligen att välja senaste version av uppgifterna.
Vill ni kolla så logga in på ert Cesar konto, välj flik Anläggningar, välj senaste version, gå ner till Certifikat, och där under kolumnen Avregistrerad finns då avregistreringsdatum.
Det som gjorde mig osäker var alltså att det fortfarande är saldo kvar på både EC och UG och dessutom blev min anläggning tilldelad både EC o UG 210315 trots avslutningsdatum 210306!