Energilagring med vatten

Gustav
Hej!

Varför diskuteras inte energilagring med vattentankar?

Eftersom man gärna vill använda sin producerade energi själv så är dt väl ändå ganska självklart att värma vatten på dagen som man kan använda senare.

Det går ju fint att värma vatten direkt med DC utan dyr inverter. Ej koppling till nätet heller.

Batteriet är nästan helt gratis också, befintlig eller extra vattentank/beredare.

Pay back ser ut att kunna bli neråt 5 år = Priceless i sammanhanget.

Re: Energilagring med vatten

Johan Fält
Hej.
Det du beskriver låter som en hederlig ackumulatortank och har använts i över 50 år.

Det man är ute efter är: el->lager->el, dvs att du ska kunna återfå energiformen el (med försvarbar förlust).
Energilagring genom värme innebär att du har "förstört" energin då den inte är reversibel, dvs Entalpin blir märkbart sämre (exoterm reaktion).

Begreppet energilager är alltså lite felaktigt då man egentligen menar el-lager.
Man kan ju inte köra sin dator med hjälp av varmt lagrat vatten.

Med vänlig hälsning Johan
Totalt 19 kWp på 20 A abonnemang (13,9 kW)
Solaredge 17K. (15,7 kWp)
Solax X3-Hybrid 10 kW. (3,3 kWp)
54 st Trina 270 W.
16 st Trina 275 W.
Energilager 9,8 kWh LG-Chem RESU 10h
Söderläge 40 grader taklutning, TP-plåt, ingen skuggning.
Enköping

Re: Energilagring med vatten

Roland
Hej,

Helt fel ute tror jag inte du är. Vi som har bergvärme skulle absolut kunna lagra värme. Största problemet är ju dock att detta inte är så användbart på sommaren då endast en liten mängd varmvatten går åt.

Vatten kan ju även pumpas uppåt, dock så krävs ganska stora vattenmängder och höjder så detta kanske ändå inte är någon höjdaride för privatpersoner.

Re: Energilagring med vatten

Tåbro79
Hej Johan

Jag har ett 10kWh elektriskt batterisystem av märket sonnen. Det har jag skrivet lite om i en tidigare tråd. Det har fungerat jättebra, men jag har också en 10m2 solfångaranläggning  med 750 liter ackumulatortank. Dessutom en 7kW luftvatten värmepump kopplad till tanken.

Värmen i tanken används till varmvatten och uppvärmning av huset.

Jag har absolut inga problem med att tvinga igång värmepumpen och ladda upp tanken efter att batteriet är fulladdat. Borde gjort det igår, men då var jag inte hemma. Ska se till att koppla en styrning som gör det automatiskt. Kanske så här,

 Villkor:
Start, batteri >95% laddat, solceller >1kW
Stopp, batteri < 80% laddat, solceller < 500W

Bild från 20-21 feb. Det står 7 dagar men jag har zoomat. Laddat till 100% grön yta, sen gul yta och elen exporteras. Det var den energin som jag kunde ha matat in i acktanken.

20_21_feb_2019.pdf

OK, det kanske måste vara batterilagring under den här rubriken ”Energilager”. men

Egenproducerat med så få omvandlingar är bäst! Elen används mest till värme här i  kedjehuset i Lindome.

1. solel->värmepump->acktank->värme/varmvatten
2. solel->batterilager->batteriel->värmepump->acktank->värme/varmvatten
3. köptel->värmepump->acktank->värme/varmvatten

/Hans

Re: Energilagring med vatten

Johan Fält
This post was updated on .
Hej.
Att vi här i landet har använt el för att värma oss är en följd av ett långvarigt överskott av el.
Vi kommer att fortsätta med detta så länge det "låga" elpriset varar.

Ge det hela 5 år till, utan att politikerna skulle ändra kurs i frågan, så kommer vi att vilja lagra just el för att kunna använda vid senare tillfälle.
Se exempel i Tyskland där man värmer vatten med gas och använder el till lampor, datorer, kommunikation mm.
Som sagt, ackumulatortank är en utmärkt uppfinning.
[...]

Tror vi ska reda ut några grejer här först.

Det blir ju olika upplägg baserat på förutsättningarna.

Om man inte har några solceller idag så skulle man med väldigt enkla och ”billigt” sätt kunna värma basbehovet av vatten (tappvatten och eller för uppvärmning). Det man är ute efter är väl att använda energin och då inte nödvändigtvis som el.

För mig är också hela grejen med en investering att den är lönsam. Vid lagring i acctank utan inverter så kan man lagra energi mycket kostnadseffektivt och low tech. Till sommarstugan, befintliga anläggningar etc. Har man redan inverter etc så är det kanske en annan fråga.

Dessutom får man produktion även vid elavbrott och slipper all sort inblandning med betalningsmodeller köp och sälj etc.

Mvh Gustav