Energilagring i virtuellt batteri, Tibber Solarset

Energilagring i virtuellt batteri, Tibber Solarset

Tobias
Hej!

Fick nys om Tibber. Ett företag som backas upp av Petter Stordalen. Är det någon som har solceller som anslutit sit till Tibber? www.tibber.se käs lite mer här http://digital.di.se/artikel/stordalens-startup-vill-sanka-elkostnader-med-digitalt-batteri

Förstår inte riktigt exakt hur det tekniskt fungerar att lagra och sen hämta elen när man behöver. På så sätt slippa nätkostnaden. Exempelvis: Alla i Sverige prododucerar ju som mest med el under vår/sommar/höst och när vi lagrat ihop x antal kwh och sen vill använda det under vintern när man inte producerar så mycket. Var hämtas denna el ifrån? 🙂 Närliggande Tibberanvändare lider ju av samma problem att de också vill få sin lagrade på vintern när ingen producerar. Där förstår jag inte riktigt hur det fungerar då de inte skrivit så invecklat på deras hemsida hur det praktiskt fungerar.

Någon som har mer svar? Jag kommer fråga Tibber eftersom jag själv står i valet och kvalet för att välja ett mycket större anläggning än vad som är proportionerligt mot vad vårt användande är på ett år. Vi planerar att köpa elbil så vi kommer ju öka mer, men just nu ligger det bara på 2300 kwh ungefär i en BRF med radhus. Vårt gemensamma kvartershus som har tvättmaskiner, torkrum samt 2 bergvärmepumpar som förser våra 16 hus med värme är den anläggning som drar mest el. Där hade det ju varit bra om de i BRF (just nu 6 st 3 KW solcellsanläggningar) hade kunnat skickat elöverskottet till.

Kul att höra er som har solcellsanläggningar och är mer kunniga i ämnet vad ni tror eller vet?

Re: Energilagring i virtuellt batteri, Tibber Solarset

magneten
Verkar fungera som vilket elhandelsbolag som helst. Kostar 39 kr/ månad. För solelsöverkottet betalar de 1kr/kwh för att täcka dina kostnader då man senare behöver köpa tillbaka sitt sk "lagrade" överskott. (Som man då får betala för som vanligt)

Men 1 kr/kwh + skattereduktion +elcert osv e ju ganska så bra deal idag! Kanske läge att prova efter nyår då mitt avtal löpet ut med vattenfall.

Re: Energilagring i virtuellt batteri, Tibber Solarset

Stefan
This post was updated on .
Tänkte också prova men fick mitt avtal med Vattenfall förlängt till 2019-01-31
40öre +sport + moms. Samt skattereduktion

Tibber betalar 1kr + moms för de som är moms registrerade.
Man får inget extra betalt för EC OCH UC.
9,75 KW 39st 250w Moduler med Replus 250 Micro Inverter.

Allectra Computer AB