En eller två slingor på samma mpp?

tom

En eller två slingor på samma mpp?

tom
Hej
Har ett par frågor om design.

Hur räknas ström och spänning när man kopplar in på olika dc-ingångar på samma mpp?

Hur räknar man den totala spänningen på en slinga?
Voc eller Vmpp vid STC eller NOCT?

I fas 1 så har jag 2 rader med 15 paneler som skall kopplas in.
Har inte valt inverterare ännu men det blir troligen en fronius med 2mpp

mvh
tom

Re: En eller två slingor på samma mpp?

Perwis
Kolla på fronius configurator hur du kan koppla. Ska du köra 30 paneler på en sträng måste du parallellkoppla. Max brukar vara 22. Men mata in dina paneler på: http://fronius.solarconfigurator.de/solar.configurator/Quick
30x275W Amerisolar AS-6P30 Poly, Fronius Symo 6kW växelriktare, Fronius Smart Meter, Schletter montagesystem för falsat plåttak, 5 graders lutning, Orientering NO.

Re: En eller två slingor på samma mpp?

magneten
Man ska räkna med Voc vid iaf -20 grader då spänningen blir betydligt högre vid låga temperaturer.

Till din Fronius blir det dock lämpligast med en sräng på 1x15 paneler till varsin MPPT ingång.

tom

Re: En eller två slingor på samma mpp?

tom
Tack!

Denna konfigurator var väldig användbar.
Konfigen blir nog inte som som jag trodde från början.
Inte färdig men det nog en mindre inverterare en jag hade tänkt mig från början.
Tänkte köpa en stor för att kunna bygga ut senare.
Men enligt konfiguratorn så droppar verkningsgraden om den är för stor.
Sedan kan man ha mer effekt (Pmax) en vad inverteraren är märkt.

Re: En eller två slingor på samma mpp?

Perwis
Ja, för att maximera produktion/pris bör du tvärtom ha en mindre växelriktare. I Fronius configurator ser du IR som är förhållandet mellan maximal beräknad toppeffekt på panelerna och maximal effekt hos växelriktaren. Man kan oftast köra IR=120% utan att förlora någon produktion. Själv har jag köpt en Fronius 6kW växelriktare till 8kWp paneler vilket ger IR=133%. Se Tex https://www.sma-sunny.com/en/7-reasons-why-you-should-oversize-your-pv-array-2/

Detta gör förstås också att du kan bygga ut systemet en hel del utan at byta växelriktare. Men det är klart om du tänker dig dubblera panelerna i framtiden ska du nog köpa en SolarEdge istället som är bättre i detta avseende.