Emulsionen.org_Elcertifikat

Houseboatman
Jag har nu fått min SMA-inverter uppsatt av elektriker och även en sådan Elcertifikatsmätare som ingick i materialpaketet jag köpte.
Nu vill ett företag?/organisation som heter Emulsionen.org att jag anmäler mig till dom så dom skall hantera inrapporteringen av elcertifikat till energimyndigheten. Dom säger även att dom säljer åt mig vid bästa tillfälle under året.

Är detta bra ? Finns det några alternativ ?

Med vänlig hälsning Jonas Andersson

Re: Emulsionen.org_Elcertifikat

Hur är elcertifikatmätaren kopplad?
Mäter den endast din egenförbrukning av solström?
Eller kanske all solströmproduktion?

Jag har för mig att Emulsionen(det är de som konstruerat elcertifikatmätaren) vill ha provisionen 20 % av ersättningen för elcertifikat upp till en provision på 1000 kr/år. När de har fått 1000 kr i provision per år, nöjer de sig med 10 % på elcertifikatersättningen. Kanske är det ändrat?

Jag är osäker på om de tar 20 % på alla elcertifikat, eller endast på elcertifikat på egenförbrukad solström.
Troligen på alla, men kolla med dem!

Ett alternativ är att strunta i att låta Emulsionen sköta elcertifikatrapporteringen. Då får du elcertifikat i alla fall, nämligen för den solström du matar ut på allmänna elnätet och säljer. De elcertifikaten rapporterar nämligen din elnätsägare till Energimyndigheten. Visserligen, då synd att ha lagt flera tusen på en elcertifikatmätare, om sitter inkopplad men inte används. Säljer du inte dessa elcertifikat, så staplas de på ditt elcertifikatkonto hos Energimyndigheten. De förfaller efter 15 år, tror jag det är. Du kan emellertid spara dem där på kontot, och sälja dem, om ett år, om 5 år, om 10 år, till vilket elhandelsbolag du vill. Nu är det så att inte många elhandelsbolag vill köpa småposter med elcertifikat, som det är frågan om vid privat solströmproduktion. För att få sälja dina elcertifikat till ett elhandelsbolag, så måste du troligen från dem också köpa din nödvändiga ström.

Du kan lätt göra ett överslag om det lönar sig.

Du har en tråd här för ditt projekt. Är det inte installerat 16,8 kWp du har?

Beräknad kWh-årsskörd har du säkert fått av säljfirman.
Egenförbrukad solström är svårare. Men se tråden
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ny-solcellsanlaggning-12-kWp-april-2016-blev-18-1-kWp-beskrivn-foton-m-m-tp5010267.html
Där har bekanten en tabell med data bl.a. egenförbrukningen. Det är ett hushåll med 2 vuxna och 3 barn i en 70 tals villa. Ganska normal.
De kommer inte upp i så hög egenförbrukning. Anläggningen har inte ännu rullat ett helt år,
men det ser ut att bli en egenförbrukning på ca 25 à 30 %.