Elräkningen från i juli

filip71
Blev noll kronor. Och eftersom Sheab inte kunde kvitta tillräckligt mot juni heller så blev det en utbetalning på 1711 kronor! Det kom som en bankgiroutbetalning som jag kan lösa ut på ICA/Coop/Willys... Nu har jag bett dem att sätta in pengarna direkt på mitt bankkonto i fortsättningen. Det blir bekvämast så. Sheab betalar mig 1kr/kWh inklusive moms så det borde bara bli 80 öre eftersom jag inte är näringsidkare. Men av någon anledning så får jag en spänn i alla fall !?

Hur får ni andra betalt?

--filip

Re: Elräkningen från i juli

nelos
För min del blir det Falkenberg energi som också betalar 1 kr/kWh inklusive moms.

Men momsen på utbetalningen är jag osäker på hur man ska hantera, detta är ju det omvända jämfört med det man är van vid.
Normalt köper en privatperson varor/tjänster av ett företag med F-skattsedel, och då betalar privatpersonen utan F-skattsedel moms på varan.

Men i detta fall säljer en privatperson utan F-skattsedel energi till ett företag med F-skattsedel.

Om det skall dras någon moms så borde det väl vara mikroproducenten som betalar in momsen till staten, men privatpersoner gör ju inga moms-inbetalningar så det kanske skall gå via deklarationen i så fall?

Re: Elräkningen från i juli

Har ej valt något elbolag ännu så ligger tyvärr kvar hos Fortum som bara betalar spotpris (vill man köpa solel av fortum så kostar den dock 2,40:-/kwh, funderar oxå på Falkenberg eller dinel.

Har även skickat ansökt om tilldelning av elcertifikat och ursprungsgarantier vilket alla borde göra! elcertifikaten är ju värda runt 20 öre/kwh för tillfället mende går ju att spara tills man känner att priset är rätt.

"Blankett A1 och Ursprungsgarantier.pdf" finns att ladda ner på:
http://energimyndigheten.se/sv/Foretag/Elcertifikat/Formular/

Re: Elräkningen från i juli

nelos
Intressant med elcertifikat, ett elcertifikat motsvarar 1000 kWh (= 1MWh), så en normalstor anläggning kan ju generera ett antal elcertifikat per år.

För den del av energin man levererar ut till elnätet kan man få elcertifikat tilldelade utan någon extra utrustning.
Men tydligen litar myndigheterna inte på driftdata man får från växelriktaren eller en egen elmätare direkt efter växelriktaren,
utan man behöver ett extra mätabonnemang för någon tusenlapp eller två per år för att även kunna få elcertifikat för den el man producerar själv.

Men om man exempelvis skulle använda 50% av elen själv och exportera resterande 50% så skulle man alltså få elcertifikat för halva totalproduktionen utan någon extrakostnad, ett certifikat per 1000 kWh.

Priset på ett elcertifikat verkar ligga runt 200 kr, och det blir ju 20 öre/kWh som du skrev.

http://www.skm.se/priceinfo/

Re: Elräkningen från i juli

Betalar man inte några avgifter till Svenska Kraftnät när man handlar med el-certifikat? Jag har för mig att det var någon hake som gjorde att jag blev tveksam till att skaffa el-certifikat till min egen anläggning.

Re: Elräkningen från i juli

Jag läste just på "Cesar:s" hemsida att det kostar minst 200 kr per år, eller 100 kr per registrering. Jag vet inte vad som menas med registrering, men som jag tolkar det kostar det 100 kr för varje elcertifikat som hanteras. Möjligen kanske man kan vänta in flera certifikat och betala 100 kr för dem tillsammans? I mitt fall skulle det bli max 2 certifikat per år, och om jag får 200 kr styck för dem och sedan skall betala in 200 till systemet så är det inte värt pengarna. Men om certifikaten stiger i pris så kanske det blir intressant...

Men jag kanske har missuppfattat något?

Re: Elräkningen från i juli

magneten
Har oxå läst det angående deras avgifter, fast  det verkar dock som att de ej har tagit ut dessa avgifter av oss mikroproducenter i pratiken, än så länge iaf....

Re: Elräkningen från i juli

nelos
Här är en länk till deras information om avgifterna:

http://certifikat.svk.se/Lists/PublicPages/AboutElCertificates.aspx

Enligt den texten så är minimiavgiften 200 kr per år, så det skulle ju i så fall göra det ointressant för små anläggningar på någon eller några kW.

Men för anläggningar på uppåt 10kW är det ju ändå intressant, fast frågan är då vad "registrering" innebär.

Detta borde ju tas upp när det gäller frågan om nettodebitering, man borde inte stänga ute små producenter med höga avgifter.

Och det allra bästa vore väl om elcertifikat hanterades av det elhandelsbolag man säljer elen till.
De skulle då kunna betala 20 öre mer per kWh, med bibehållen vinsmarginal.
Och själv skulle man slippa administrationen av elcertifikaten.

Re: Elräkningen från i juli

filip71
Jag borde få mitt första el-certifikat de kommande dagarna (de registreras den 15:e månaden efter). Så det ska bli lite spännande och se hur man gör.
Ett alternativ är att spara ihop en hög och sen sälja alla på en gång.
Ett tredje alternativ är att sälja elen med certifikat - dvs att elhandelsbolaget köper både elen, el-certifikatet OCH ursprungsgarantin. Bengt skriver (lite luddigt) att Telge Energi tar alla tre (och det är nog därför de kan hålla priset 1,50kr/kWh.)
http://bengts.blogg.viivilla.se/category/ursprungsgarantier/

Re: Elräkningen från i juli

Urban

Re: Elräkningen från i juli

nelos
En till länk om elcertifikat:

http://bengts.blogg.viivilla.se/tag/elcertifikat/

Re: Elräkningen från i juli

filip71
Jaha, då blev jag tilldelad två cert idag. Så vad gör jag nu? Nån som vill köpa ;-) Nån som vet hur man gör?

En färsk skärmutskrift från Cesar:

Re: Elräkningen från i juli

nelos
Du hade vattenfall som nätägare om jag minns rätt? De köper inte elcertifikat från mikroproducenter:

http://www.vattenfall.se/sv/fragor-och-svar-om-overskottsel.htm

 "I dagsläget har vi inga möjligheter att köpa dina elcertifikat."

Du kanske kan sälja till ditt elhandelsbolag Sheab?

Men jag hittar ingen information på deras hemsida:
http://www.sheab.se/

Ring och kontrollera, de kanske köper?

Intressant är att vissa nätägare köper elcertifikat, t ex E-on:

http://www.eon.se/privatkund/Produkter-och-priser/Bli-din-egen-elproducent/

"De certifikat du får kan du sälja genom oss. Priset varierar beroende på tillgång och efterfrågan på marknaden."

Men man måste ju gissningsvis vara kund hos dem för att kunna sälja till dem.

Re: Elräkningen från i juli

filip71
Jag fick svar från Dick Gustafsson på Sheab och efter lite skriftväxling så kom vi fram till följande; Jag säljer mina ihopsamlade elcert till dem i januari varje år och då får jag månadsmedelpris som finns noterade på http://www.skm.se/priceinfo/, Svensk Kraftmäklings hemsida.

--filip