Elmätare för solceller?

ljs-s
Hej hej,

Jag och mina bröder tänker bygga typ 3 sommar stugor på en lite större tomt. Men för att spara lite pengar så blir det gemensam elanslutning.
Så vi tänkte att vi har varsin elmätare så får man göra en avräkning nu och då så man ser hur mycket el var och en gör av med.

Men om man blandar in lite solceller så det blir ju lite knöligare. Jag tänkte sätta upp några paneler på min stuga och då kom ju frågan till hur man räknar ur hur mycket el som som var och en drar...

Nån som har något bra tips för att få det så smidigt som möjligt?
Köper man en vanlig enkel billig liten elmätare så lär den ju få lite fnatt om man matar ut via solcellerna oxå tänker jag.

12.3 kw tunnfilm via 77 st solar-frontier 160 watts paneler som sitter i öst och väst. Azimut 250 och 70 grader. Taklutningen är 38.5 grader. Invertern är en SMA STP 8000TL-20.

Re: Elmätare för solceller?

Visst, ha gemensamt elabonnemang, så spar ni slantar.
Betänk att på sommaren gör man ofta inte av med speciellt
mycket ström, då det inte finns något uppvärmningsbehov.
Varför inte dela elnotan broderligt? Då behövs inga ytterligare elmätare,
utöver elnätsägarens.

Tomas på forumet tipsade om firma m.nu i Linköping,
som säljer mycket elpryttlar, även elmätare.
De har en Velleman Elmätare 3-fas med LCD-display och pulsutgång för 829 kr, inkl. moms.

Eller firma Malmbergs, i Kumla, som har en 3-fas energimätare:
http://www.malmbergs.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=0981552

ABB har en energimätare 3-fas som kostar 1700 kr, inkl. moms.
Den heter tydligen ODIN Meter

Eltako har en energimätare 3-fas 65A MID för ca 1300 kr, inkl. moms

Firma Schneider, Häger har också 3-fas energimätare.

Det finns också fortfarande de äldre mekaniska 3-fas energimätarna för
ca 400 kr, inkl. moms. Alltså de med skivan som snurrar.

Statistiskt så utgör i en enfamiljsvilla energiförbrukningen för
bruksvarmvatten ca 8 till 12 % av totala energibehovet(uppvärmning + bruksvarmvatten).
Alltså, ca 90 % av energin går åt för uppvärmning av villan.

Re: Elmätare för solceller?

jansimon
Eller varför inte äga solcellerna gemensamt? Då blir det ännu enklare :) Å så Arne skrev. Gemensam elmätare som delas lika. Gissar att innehåller och driften inte skiljer sig nämnvärt mellan husen, såvida ingen av er tänker bo där åretrunt förstås.

Är ni tre som delar på kostnaden för solceller så kan ni satsa lite mer på solcellerna!

Re: Elmätare för solceller?

ljs-s
Tack för eran input, alltid lättare att tänka med lite hjälpsamma förslag.
Det blir året runt stugor så det blir uppvärmda året runt och det kommer skilja i hur stora de är och uppvärmnings form och temperatur och hur ofta man är där samt olika stora familjer. Så jag vill ha allt separerat.
Mmm det blir lättare att bara fördela elkostnaden, men söker alternativ till det.

Men att dela på själva solcellerna kanske är det enklaste fnär det kommer till den delen, för det går ju faktiskt att fördela den genererade elen lika utan problem...

M.nu kanske vore nått och fråga, har ju faktiskt samarbete med dom.
12.3 kw tunnfilm via 77 st solar-frontier 160 watts paneler som sitter i öst och väst. Azimut 250 och 70 grader. Taklutningen är 38.5 grader. Invertern är en SMA STP 8000TL-20.

Re: Elmätare för solceller?

TommyE
Energibutiken.se har också 3 fas mätare från 540:-
http://www.energibutiken.se/sv/9-elmatare
Jag köpte en äldre modell från dom till bergvärmen (3 fas 16Amp) och den har fungerat tillfredsställande.

//Tommy

Re: Elmätare för solceller?

ljs-s
Bra tips Tommy.
De hade ju faktiskt en modell som hade återrapportering via blinkade diod.
http://www.energibutiken.se/sv/elmatare/116-mid-certifierad-3-fas-elmatare.html

Vore ju behändigt så man kan se sin egen förbrukning via eliq eller veran.

[...]

Vad jag kan se så har alla hans mätare blink och S0 :)

Re: Elmätare för solceller?

thomas_blekinge
Jag skulle göra såhär: varje stuga får sin egen enkel elmätare och du tar ett fast pris per kWh, t ex 2 kr. Det hjälper dina gäster att hushålla med el. Sedan kan du själv installera en solcellsanläggning och avräkna den över den gemensamma elmätaren som nätbolaget sätter upp. Så kan dina gäster hjälpa till att finansiera din solcellsanläggning, beroende på egen förbrukning.
Jag tror inte på broderlig finansiering av total elförbrukning. Det gynnar inte de som är el-medvetna utan bara dom som står en halvtimme i duschen eller diskar under hårt rinnande varmvatten.
21 st 260 W moduler

Re: Elmätare för solceller?

PappaM
Lånar tråden till en snarlik fråga...

Om jag vill mäta konsumerad, producerad, köpt och såld el och gärna få det i samma gränssnitt/webbsida, hur gör jag det på ett enkelt, snyggt och hyfsat billigt sätt? (En dellösning skulle kunna vara elcertifikatsmätaren)

Jag skulle nog även vilja komplettera med förbrukning för garage, poolvärme och laddning av bilen.
Kan det finnas Ardunio elker Raspberry Pi projekt att låna? Finns något mer färdigt?

Re: Elmätare för solceller?

Arne
Elcertifikatsmätaren, den mäter väl totalt producerad energi, dvs precis samma som växelriktaren mäter.
Men elcertifikatmätaren är godkänd och kaliberad för att få elcertifikat på vad den mäter.

SolarEdge har en energimätare, kallas CCS WattNode Modbus, som har mätspolar man sätter på de tre faserna. Man kan då med den mäta vad som matas ut på allmänna elnätet(såld ström) och när strömmen rinner på andra hållet, köpt ström. Drar man sedan av såld ström från totalt producerad solström, fås den egenförbrukade solströmmen. Fronius har väl en liknande energimätare.

Re: Elmätare för solceller?

Westcoast
Solaredge, ingår det i deras växelriktare, eller är det extrautrustning? Kostar det nåt i så fall tro?

Re: Elmätare för solceller?

(hoppas att det är ok med länkarna).

Fronius har sin Smart Meter, den mäter produktion, sålt och köpt.

Om jag inte haft Fronius (och Smart Metern), så hade jag köpt en enklare elmätare med blinkdiod och köpt en till Eliq sändare - för jag använder redan den tjänsten. Jag hade nog inte köpt en elcertifikatsmätare för jag kommer inte producera så mycket att det känns lönt. Men med mer kWp på taket så hade jag nog tänkt annorlunda.

Jag hade satt den nya mätaren/sändaren så att den mäter produktionen. Min befintliga sändare hade fått mäta totalflödet över huvudmätaren. Från det ska det gå att beräkna var strömmen kommer ifrån och var den tar vägen. Hos Eliq kan man göra beräknade energikanaler, så det går att göra på siten direkt.
För att mäta resten är det bara att köpa fler elmätare och fler Eliq sändare.

Det blir snabbt dyrt med Eliq, så ett alternativ är att köpa enkla blinkmätare och göra ett skript till ex Raspberry PI och antingen skicka data till ex: PVoutput, eller göra egna diagram. Det finns en 1-wire counter att köpa, varje sådan kan läsa av 2 blinkdioder. Det finns exempel skript på hur dessa läsas av och hur kWh beräknas. Om det känns ovant att jobba i Linux, så borde det gå att läsa 1-wire mätare även under Windows men det har jag inte provat.

- Fronius Smart Metern kostar i runda slängar 3700kr i Sverige.
- De enklare mätarna kostar från ca 600kr för 3 fas och 260kr för 1 fas (Energibutiken.se).
- Blinkdiods mätare med tråd går att köpa för 39kr, eller 120kr med kapsling (skulle rekommendera med kapsling) (Energibutiken.se).
- 1-wire pulsmätare köps för 359kr / st + kapsling 29kr (läser som sagt 2 blinkdioder per st) (m.nu).
Sen behövs det såklart någon form av koppling till en dator.
- Antingen en i2c 1-wire expansionboard till Raspberry 259kr (m.nu)
- Eller en USB till 1-wire för 400kr (fördelen med den är att den inte är bunden till Raspberry) (m.nu)

Det finns såklart att köpa dessa saker från andra ställen, men för att det skulle vara lätt för mig att hitta, så sökte jag på ställen där jag vet att sakerna finns.

Det blir en del pyssel att få ihop det själv :-)

<edit>
Just ja, om du köper elmätare med S0 utgång och mätar med 1-wire, så behöver du inte blinkdiods mätarna, utan du kopplar kabeln direkt till S0 utgången istället. Den matas sedan med ström från 1-wire nätet, så det blir en enklare/snyggare konstruktion och vad jag förstått en bättre mätning.
Elnätsägarens mätare får du antagligen inte öppna, så du kommer inte åt S0, till den behövs en blinkmätare.
</edit>

Re: Elmätare för solceller?

CCS WattNode Modbus och mätspolarna ingår inte vid köp av SolarEdge växelriktare,
utan får köpas till extra. Mätspolarna(strömgivare) finns för olika Ampère.

SolarEdge SE-WNC-3Y400-MB-K1 kostar ca 3000 kr, inkl. moms

SolarEdge strömgivare SE-ACT-0750-100 kostar ca 500 kr, inkl. moms/styck, och det behövs 3 st.

CSS WattNode är inte tillverkad av SolarEdge, tror jag,
utan fungerar säkert även med andra växelriktare.

Re: Elmätare för solceller?

magneten
Gillar utseendet och visualisering hos fronius smart meter, den verkar ligga på ca 2700 kr i Tyskland om man ändå beställer prylar där.