Elmätare Tillquist LZQJ-XC LED blink?

Re: Elmätare Tillquist LZQJ-XC LED blink?

Andreas
This post was updated on .
Har du fått något svar från Vattenfall än, på denna fråga?

Jag läste i manualen som Jan Sundström klippt ur ovan, att det är INFRARÖDA sändare och mottagare som sitter i denna elmätare, alltså inte synligt för blotta ögat!

Edit: Jag höll en digitalkamera (som ser IR från fjärrkontroll) framför dessa dioder, men såg ingenting!

Ni  kan följa mina inlägg på forumet med länk enligt nedan, där jag började ställa ungefär samma frågor som jag senare hittade att ni ställt i detta forum.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=71904.msg752813#msg752813

M.v.h. Andreas

Re: Elmätare Tillquist LZQJ-XC LED blink?

vinter
ja, det går att läsa ut grundläggande data som energi in, energi ut, mätarställning osv, allt enligt IEC 62053-21 via IR-porten.
text med dylig adapter:
https://www.ebay.com/itm/USB-IR-Infrarot-Lese-Schreibkopf-fur-Stromzahler-Smart-Meter/274095213723?hash=item3fd1590c9b:g:DZ8AAOSwX7BaZOjF

finns billigare kinakopior också om man letar lite...
12