Elcertifikat för hela elproduktionen

nelos
Man kan låta elnätsägaren mäta elproduktionen och basera antalet tilldelade elcertifikat på det värdet.

En normal anläggning för mikroproduktion kommer i detta fall inte få elcertifikat baserat på den totala produktionen utan bara för den del av produktionen som matas ut på elnätet.

Det gör att man går miste om den ersättning man har laglig rätt till.

Men det är möjligt att installera en elmätare som mäter hela produktionen, och automatiskt rapporterar in mätvärdena till svenska kraftnät.

Egen el tillhandhåller en sådan elmätare:
http://egenel.etc.se/nyhet/vad-ar-egentligen-elcertifikat

Re: Elcertifikat för hela elproduktionen

magneten
Det skulle för min del innebära blygsamma 1 st extra certifikat om året.

Fast måste ju erkänna att det är lockande med en extra elmätare ty det vore väl inte omöjligt att få till inrapporteringen själv på något enkelt/kostnadseffektivt vis? Typ så som man skickar mätvärden till pvoutput...

Re: Elcertifikat för hela elproduktionen

Norrlandssol.
Måste ju nätägaren kunna fixa, att man hyr/köper denna tjänst av dem, att de sätter upp en en fjärravläst mätare för produktionen, men fortfarande för små pengar..

Re: Elcertifikat för hela elproduktionen

Krux
En bra mätare att installera är den i föregående bild.
http://www.energibutiken.se/sv/elmatare/116-mid-certifierad-3-fas-elmatare.html

Re: Elcertifikat för hela elproduktionen

magneten
Det finns en 1fas för 319kr oxå i energibutiken hade passat fint till min enfasanläggning där jag för övrigt bara har 1 modulplats ledig i centralen til solcellerna. Då är ju bara frågan om man som privatperson kan få till inrapporteringen av mätvärdena på något smidigt och godkänt sätt?

Re: Elcertifikat för hela elproduktionen

nelos
Man måste ju få ett anläggnings-ID tilldelat på något sätt, och gissar att det är där Egen el kommer in.
Samt att de tillhandahåller kommunikationseneheten baserad på en Raspberry pie.
Vill man använda 1-fas-varienten istället för 3-fas borde det gå utmärkt.

Som jag förstått det sker kommunikationen direkt till SVK enligt följande:

"3-Fas Elmätare MID" --> "Raspberry pie" -> SVK.

Kommunikationen i det sista steget sker enligt "UTILTS E66 TIM"

Re: Elcertifikat för hela elproduktionen

Anders J
Jag har alltså inte EgenEl som elhandlare, däremot har jag tecknat ett avtal med Enulsionen som står som ansvarig för inrapporteringen på detta anläggnings-ID.

Avtalet innebär att de tar 20 % provision på försäljningen av elcertifikat upp till en viss mängd och därefter 10 %.

Sannolikt kan man gå direkt på Svenska Kraftnät, kommunikationen använder SMTP och det borde väl gå att utveckla detta för den som är tillräckligt envis. Jag lägger nog dock hellre energin (sorry) på att hitta sätt att bygga ut anläggningen.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Elcertifikat för hela elproduktionen

Re: Elcertifikat för hela elproduktionen

är det elmätarens S0-utgång som kopplas till Raspberry Pi?

Re: Elcertifikat för hela elproduktionen

magneten
Jo så är det med största sannolikhet.. ty något annat vettigt går det väl inte att få ut från elmätaren.

Själv använder jag den här. http://www.energibutiken.se/sv/hem/6-eliq.html Tänk om den hade haft inbyggt Wlan och kunde kommunicera direkt mot routern som sedan skickar infon till SVK. Eliq är värd varje krona oavsett, den har sparat oss många sköna tusenlappar redan. Hade man dessutom haft användning av den i solcellssammanhang så hade den varit oslagbar!

Re: Elcertifikat för hela elproduktionen

Anders J
Jo, den går på pulser. Det är dåligt med klassade elmätare med LAN, det finns en italiensk som CeWe Instrument säljer. Jag har bett en kompis som jobbar där undersöka saken närmare.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Elcertifikat för hela elproduktionen

Krux
Jag vet att det jobbas på en Svensk energimätare som ska kunna visualisera både förbrukning och produktion, kommer den ut på marknaden så är den ett givet val för mig. Förhoppningsvis så klämmer dom in en nätverksuppkoppling samtidigt.

Re: Elcertifikat för hela elproduktionen

nelos
Fler som mäter hela produktionen:

http://www.nordensolar.se/foretaglantbruk/elcertifikat-for-din-elproduktion

Kanske är samma tekniska lösning?

Re: Elcertifikat för hela elproduktionen

nelos
Egen-els-mätaren är kan nu beställas:

http://egenel.etc.se/nyhet/egen-els-mataren-ar-klar

Är mycket sugen på detta själv.

Re: Elcertifikat för hela elproduktionen

Är det S0-utgången som kopplas till raspberry-datorn så borde det även gå att koppla en Kostal Piko dit, den har en S0-utgång:

Från manualen, sidan 34:
http://www.kostal-solar-electric.com/download/Betriebsanleitungen/Manual_PIKO_en_1_12.pdf

=========================
S0 interface:
The switch output functions as a pulse output as described in DIN EN 62053-31 with a con-
stant rate of 2000 pulses per kilowatt hour.

Using a suitable receiver device such as an energy meter or a display, you can record and display the energy yield of your photovoltaic system
=========================

Skulle göra lösningen lite billigare om man kunde använda den.

Re: Elcertifikat för hela elproduktionen

Fabbe
Är jag helt blind eller har de tagit bort den ur sortimentet??
Precis när jag gjorde mig klar att beställa med!

Re: Elcertifikat för hela elproduktionen

magneten
Ny länk till mätaren http://varuhuset.etc.se/sv/product/1278/Elcertifikatsmatare-fran-egen-el

Dock bör man ha en lite större anläggning och/eller en relativt hög egenkonsumtion för att mätaren skall bli lönsam.

Utan mätaren kan man ändå få certifikat för all den el man skickar ut exporterar på elnätet. Alltså total produktion minus egenkonsumtionen.

Re: Elcertifikat för hela elproduktionen

Re: Elcertifikat för hela elproduktionen

Fabbe
Ja det det blir några år till "break even" men det verkar ganska smidigt, har även tänkt bli elkund hos dem.
Dessutom blir det en elmätare till att logga..:)
12