El-ledning mellan växelriktare o huvudsäkringsskåpet

El-ledning mellan växelriktare o huvudsäkringsskåpet

Johansson
Jag har installerat en solcellsanläggning och har insett nu att jag har plats för några solceller till… Problemet som har uppstått är att ledningen mellan växelriktaren och mätarskåpet utnyttjas till max varför jag funderar på att gräva ned en kabel till. Vad jag nu undrar är om det är ett problem att den ursprungliga kabel har en dragning som är annorlunda än den nya (den nuvarande passerar ett hus där det finns ett eget säkringsskåp för att sedan gå vidare till huvudsäkringsskåpet medan den nya kabeln är tänkt att gå direkt till huvudsäkringsskåpet från växelriktaren)?

Re: El-ledning mellan växelriktare o huvudsäkringsskåpet

Arne
Välkommen till forumet!
Det där är nog inom elektrikerns skrå.

Hur vet du att befintliga kabeln utnyttjas till max?
Blir den oroande het?

Bilden är från Bengts villablogg.

Re: El-ledning mellan växelriktare o huvudsäkringsskåpet

Johansson
Tack

Faktum är att frågan är ställd till elektrikern men han hade inget svar att ge... Ev skulle han återkomma... så jag tänkte att kunde fråga er...

Och ja - den blir varm... Dessutom var det elektrikern som informerade mig om att jag svårligen kunde bygga ut utan att lägga till en kabel...

Re: El-ledning mellan växelriktare o huvudsäkringsskåpet

Du nämner inte vad du har för befintlig kabel, som du säger är överbelastad, ej heller märkeffekten på växelriktaren. Detta för att få en aning om strömmarna som löper genom kabeln.

Kabeldimensionering för växelström, avsäkring och utlösningsvillkor är en elektrikers kunskapsområde. Att växelriktaren producerar ström, och inte förbrukar, har där igen betydelse. Troligen hörde du med elektrikern via telefon och han var inte ute hos dig på plats, och avfärdade dig snabbt genom att säga "vet ej" då han är på andra jobb och nu även semestertider.

När din elektriker anslöt din växelriktare till mätarskåpet, då valde han säkert elkabel baserat på växelriktarens märkeffekt, annars vore det märkvärdigt. Därför undrar jag hur den befintliga skulle kunna vara överbelastad.

Re: El-ledning mellan växelriktare o huvudsäkringsskåpet

tor_fransson
Kan inte se några problem att gå direkt på mätarskåpet med en ny kabel, där finns skruvterminaler som tillhör fastigheten, där ansluter elektrikern nya kabeln. Dock måste den avsäkras korrekt så klart och skyltningen uppdateras så man vet hur man bryter strömmen från produktionen.

Alternativt drar du så kraftigt kabel att den klarar huvudsäkringens ström. Men som arne säger måste du diskutera med din elektriker.

Re: El-ledning mellan växelriktare o huvudsäkringsskåpet

Som en "jag tror att jag kan det här, iaf i teorin" (dvs jag är inte elektriker) skulle jag säga:

Jag håller med Arne. När Ni byggde anläggningen måste elektrikern tagit hänsyn till kabeln innan han godkände den växelriktare som sitter där nu.
Även om du bygger på med fler paneler så kommer inte växelriktaren kunna ge mer än vad dess maxeffekt.
Så klarar den att gå för fullt nu, så kommer den klara att gå för fullt med fler paneler.

Att dra en ny kabel direkt till huvudsäkringsskåpet ser jag inga problem med heller. Men varför inte dra en som klarar hela växelriktarens belastning och sluta använda den "klena" kabeln?