Egen konsumtion av solel

Mikael Ring
Jag har just installerat solceller och inKostal Piko inverter och fått en ny mätare av Eon. Men jag kan inte se att någon energi förs in i huset, dvsdet finns ingen egen konsumtion. Vad kan vara fel?

Re: Egen konsumtion av solel

Arne
Välkommen till forumet!

Monopolföretaget EON har något de kallar minasidor, där man kan logga in och se sin elförbrukning t.o.m för varje timma. Kolla där! Sedan vet jag att efter det att EON har låtit en underleverantör byta ut en elmätare, så ska EON registrera den nya i sitt datasystem, vilket tydligen är oerhört komplicerat då tar ca 2 veckor. Det kanske EON inte ännu har gjort för din nya elmätare, med tanke på semestertider?

Varför vänder du dig inte till monopolföretaget EON och frågar dem eller solcellsfirman som installerat din solcellsanläggning?

Re: Egen konsumtion av solel

port513
I vår mätare ser man vilket håll pilarna pekar på, det vill säga ut eller in i huset.
Men även om mätaren inte finns i systemet så kommer du få betalt för det du överproducerar om du anmält att du har en produktionsanläggning.

Jag undersöker just nu om jag kan få direktkontakt med min mätare via datorn så jag kan plocka ut produktion - konsumtion men de verkar sega på att svara hos min nätägare.

/Henke
Typ av solpaneler: Phono Solar 295
Typ av växelriktare: Solar Edge SE7K
Typ av optimerare: Solar Edge P300