Effektskillnad mellan panelerna.

bjornsson
Hur stor effektskillnad får man räkna med mellan de olika panelerna.
Har en panel som offtast ligger lite lägre än de andra, se bild.
Är det inom feltolerans eller ska jag prata med de jag köpte paketet från.

Re: Effektskillnad mellan panelerna.

Frågan är om det där är tillräckligt för att börja bråka med leverantören. Du kanske kan fråga dem lite försiktigt.

Om du har möjlighet kan du byta plats på två växelriktare för att se om det är en växelriktare som krånglar?

Re: Effektskillnad mellan panelerna.

DrivMedEl
Här ser man en fördel med microinverters, har just nu själv 15 paneler i serie och ingen aning om konditionen på varje panel mer än vad totaleffekten på dessa.

Re: Effektskillnad mellan panelerna.

nelos
Effekttoleransen för solpaneler brukar kunna finnas angivet i databladet, se t ex:

http://www.acosolar.com/media/productfile/m/a/maple_jap6_60.pdf

Där anges att "power tolerance" för dessa paneler är +-3%, som jag tror är ganska normalt.

För dina paneler håller sig 5 st ganska nära varandra, och skiljer som mest 3/189 = 1,6%.

Panelen som ligger lite lägre skiljer 10/189 = 5% relativt den panel som ger mest.

Men det kan ju vara så att panelen som ger mest ligger plus 3% jämfört med nominell effekt,
och den som ger minst ligger ca 2% under nominell effekt, och då skulle ju alla paneler ligga inom intervallet +-3%.

Med +-3% får det ju skilja ca 6% mellan max och min.

Re: Effektskillnad mellan panelerna.

nelos
Jag såg i en annan tråd att du använder panelerna "S-Class Professional Poly 250W", jag hittade ett datablad här:

http://www.pvkitsdirect.co.uk/wp-content/uploads/2013/04/td_s-class_p60_professional_EN_20130301.pdf

Där anges "Pmpp measurement accuracy at STC" till 3%.