Effektoptimerare

Jan Engvald
This post was updated on .
Eftersom solcellspanelerna sitter i serie med varandra blir det alltid samma ström genom alla. Strömmens storlek beror på ljusintensiteten såväl som materialtoleranser. Om en del av en panel har skugga så orkar den inte ge full ström. Men det gör också att strömmen genom alla de andra panelerna i samma sträng ger mindre ström. Så man förlorar effekt inte bara i den skuggade panelen, utan för alla panelerna i strängen. Även en liten skugga på solcellspaneler från t.ex. en flaggstång eller lyktstolpe, ett evakueringsrör eller träd är förödande för energiutbytet.

Det finns en lösning på detta problem. Man kan ansluta en effektoptimerare till varje panel. Med sådana monterade så sjunker inte strömmen vid skuggning, det är bara spänningen som sjunker. Det gör att alla övriga paneler i strängen som inte är skuggade ger full effekt. Har man problem med skuggor kan detta hjälpa till att få ut upp till 25% mer energi ur anläggningen. Även om man inte har skuggor kan effektoptimerare ge c:a 3% mer energi därför att panelerna varierar lite, alla har inte max effekt exakt vid samma ström.

Jag känner till två fabrikat på effektoptimerare: Tigo Maximizer (http://www.tigoenergy.com/products) och SolarEdge Power Optimizer (http://www.solaredge.com/groups/powerbox/module-add-on). Båda ger förutom ovannämnda effektoptimering även övervakning av prestanda på varje enskild panel. Det är en mycket stor fördel, man kan då lätt upptäcka paneler som blivit felaktiga eller fått oväntad skugga, t.ex. p.g.a. fågelskit.

En kommande effektoptimerare är svenska Optistring (http://www.optistring.com/). Den har bl.a. fördelen att leverera ut växelström, vilket medför billigare brytare p.g.a. mindre problem med ljusbågar. Den skall också bli billigare. Elektroniktidningen har en artikel (http://www.etn.se/index.php?option=com_content&view=article&id=55566) om Optistring. Här finns en videopresentation (http://www.youtube.com/watch?v=QAGx830FUqA) av Optistring.

Re: Effektoptimerare

Enphase är en annan tillverkare. Deras växelriktare monteras under varje panel och levererar 230 VAC färdigt för elnätet. Kopplas smidigt ihop med en buss-kabel. Växelriktarna innehåller alla nödvändiga skyddsfunktioner för anslutning till elnätet.

En nackdel med den här typen av lösning kan ju vara att man placerar elektroniken i en tuffare miljö. Det blir också lite jobbigare om något måste repareras eller bytas ut.

Re: Effektoptimerare

länk till en artikel med bra förklaring till hur effektoptimerare funkar och två olika varianter av dessa, SolarEdge vs. Tigo. http://matter2energy.wordpress.com/2013/08/01/optimizing-optimizers-tigo-vs-solaredge/
Låång artikel och missa inte efterföljande comments.

Re: Effektoptimerare

Micke, då är det en växelriktare, alltså DC/AC, ej effektoptimerare..men funktionen som jag förstår ungefär desamma..

Re: Effektoptimerare

Precis

Re: Effektoptimerare

Henrik
Hej! Har en anläggning sen i mars 2014 på 16kw. Blev lite nyfiken när jag läste denna tråd om effektoptimering, men efter lite forskning och priser så inser jag att det aldrig nånsin kan löna sig? Såg ett pris på 80 dollar per enhet. Om man som jag har 60 paneler så blir det med en kurs på 6 kr c:a 28.800 kronor. Det lär ju aldrig bli payback på detta? Nu har jag inte så mycket skugga förvisso, har 500 meter åkermark fritt synfält i söderläge. men ogräs och sånt som kommer upp framför skuggar ju lite i botten på panelerna, vilket jag har ignorerat men om det som skrivs ovan stämmer så lär det ju vara värt att ta bort det :)

Mvh Henrik

Re: Effektoptimerare

Norrlandssol.
Visst effektoptimerar man endast de paneler som ev skuggas? Inte varje panel? Vet inte hur effektiva dessa optimerare är?

I ditt fall låter grästrimmer som ett bra alternativ..

Re: Effektoptimerare

Effektoptimerare med maxmaleffektföljare för varje panel gör skillnad för skuggade system så där kan det betala sig, beroende på hur skuggat systemet är.

Men för "oskuggade" system tillför effektoptimerare inget eftersom en central maximaleffektföljare kommer kunna lägga alla paneler i optimal arbetspunkt.

Nästan alla system har lite skugga tidig morgon eller sen kväll vid någon tidpunkt på året, men det är väldigt lite energi som det handlar om för sådan skugga, så effektoptimerare tillför inget där heller.

SV: Re: Effektoptimerare

Du har glömt att den invertern som behövs kostar bara 16kkr. Inte 30kkr som SMA vill ha gör en 16kware. Räkna ett varv till.
Vid ett delvis skuggat system då blir det mer lönsamt över lång tid.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- Henrik [via Solcellforum] skrev ----

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Effektoptimerare-tp5002483p5004934.html
To start a new topic under Kunskapsbank, email [hidden email]

Re: Effektoptimerare

Henrik
Det går ju relativt enkelt att se på den momentana outputen också. Ligger man nära teoretiska maxeffekten så har man ju knappast något problem. Det som är lite klurigt såhär på sommaren är ju värmen som sänker verkningsgraden en hel del vilket gör beräkningen svår om än omöjlig.

Just i denna sekund (11:04) så ger mina tex 14.61 Kw vilket är ganska bra med tanke på värmen. (min växelriktare är på 17.6 Kw och jag har 60 paneler á 295 watt).

Men jag betvivlar inte att en optimerare skulle förbättra, men det var priset som avskräckte mig.

Om en panel ger 1000 gånger sin effekt per år (vilket man normalt räknar) så ger en av mina paneler 295 Kwh per år. Det är i runda tal ungefär 295 kronor i inkomst (får 1,04 kr + moms per Kwh som jag skickar ut på nätet).

Om en optimerare skulle ge mig i snitt 10% mer effekt per år så skulle det innebära c:a 30 kronor extra per år per panel. Kostar modulen 500 kr så är payback  över 16 år....

Rätta mig gärna om ni tycker jag använder helt fel antaganden.

Re: Effektoptimerare

nelos
Man kan jämföra med kostnaden för extra paneler för att öka produktionen.

Med 10% mer produktion innebär det 6 extra paneler i ditt fall. 6 paneler bör kosta en bit under 12000 kr.
Det är betydligt mindre än 30000 kr.

Re: Effektoptimerare

Fabbe
Tack för den länken!

Re: Effektoptimerare

Mono Wafer
VillaBengt har byggt ut sin anläggning. Nu kör även han med effektoptimerare.

http://bengtsvillablogg.info/2015/12/06/var-utbyggda-solcellsanlaggning/

Re: Effektoptimerare

Morby
Intressant läsning faktiskt.