Effektbortfall mellan 12 och 14.30 på en sträng vid soligt väder

Effektbortfall mellan 12 och 14.30 på en sträng vid soligt väder

jaebes
Hej!

Jag har uppmärksammat ett sjukt konstigt fel på min anläggning. Jag har 44 300w paneler(13,2kWp)  fördelat enligt följande:

Sträng 1 (PV3) 19 paneler 195 grader (SSV) på 45 graders taklutning samt 3st 105 grader(ÖSÖ) på 38 graders taklutning (Takkupa). Se bild

Sträng 2 (PV1) 19 paneler 195 grader (SSV) på 45 graders taklutning samt 3st 285 grader(VNV) på 38 graders taklutning (Takkupa). Ej på bild

Jag har optimerare(Tigo) på 6 paneler på varje sträng. 3 på kupan 3 på paneler i SSV-läge som skuggas av kupan vid tidig morgon (Sträng 2) och sen kväll(Sträng 1). Skuggningen är innan 10 och efter 19.

Sträng 2 fungerar helt perfekt men sträng 1 tappar effekt på helt soliga dagar mellan ca 12.00 och 14.30. Jag har testat att byta ingångar på växelriktaren(Huawei) och problemet följer med så det är inte växelriktaren som är problemet. Se bifogad bild. (Expected power har jag uppskattat manuellt)
Någon som varit med om något liknande?

Nu till det riktigt sjuka: Om man skuggar en av panelerna som inte har optimerare i ca 1 minut så försvinner problemet och effekten hoppar upp till mer rimliga nivåer. Diagrammet visar dock hur det ser ut när man inte gör något alls.
På årsbasis har anläggningen fungerat i linje med det som förväntades. Ser ut att landa på ca 12100-12300kWh på mitt första år men detta stör mig lite.

Re: Effektbortfall mellan 12 och 14.30 på en sträng vid soligt väder

Alex
Har du för hög spänning på den strängen möjligtvis?

Re: Effektbortfall mellan 12 och 14.30 på en sträng vid soligt väder

jaebes
Vet inte. Känns som den ligger rimligt. Spänningen ligger för sträng 1 på ca 100v volt mer än Sträng 2 (ca 680 vs 580)  när tappet inleds och sedan ökar det med ytterligare 50-70v . När den sedan hoppar tillbaka så går ju spänningen ner rejält samtidigt som ampere går upp.

Re: Effektbortfall mellan 12 och 14.30 på en sträng vid soligt väder

Alex
Vad säger invertern att den vill ha?

Re: Effektbortfall mellan 12 och 14.30 på en sträng vid soligt väder

jaebes

Tolkar det som att 380-800 ska funka.

Re: Effektbortfall mellan 12 och 14.30 på en sträng vid soligt väder

Alex
Ja den verkar ju vara inom området.
Kan det vara att båda mppt inte får belastas fullt samtidigt?
Jag är inte riktigt med på hur dina celler är kopplade mot vilket tak.
Kan det vara så att du får reflektioner från några paneler mot andra som på något sätt maxar  optimerarna?
Eller att det skuggas för mycket för att de ska hantera det på bra sätt?

Re: Effektbortfall mellan 12 och 14.30 på en sträng vid soligt väder

jaebes
Alex wrote
Kan det vara att båda mppt inte får belastas fullt samtidigt?
Ingen aning. I så fall borde felet visa sig senare då Sträng 2 inte uppnår full effekt förrän runt 14.

Alex wrote
Jag är inte riktigt med på hur dina celler är kopplade mot vilket tak.
Bilden på taket ovan är tagen från den riktning som solen ligger på vid ca 11.30. Alla solpaneler du ser är kopplade i en sträng inkl de som sitter på kupan. Optimerare sitter på de paneler som sitter på kupan samt de tre som är längst ner i vänstra hörnet på det stora taket(Den som ät allra längst ner till vänster plus den ovanför och den till höger).

Alex wrote
Kan det vara så att du får reflektioner från några paneler mot andra som på något sätt maxar  optimerarna?
Eller att det skuggas för mycket för att de ska hantera det på bra sätt?
Reflektioner skulle teoretiskt kunna komma från de 19 panelerna som sitter söderut och reflektera de som sitter på kupan. Skuggning är det inte frågan om.

Igår och i förrgår var jag hemma och kunde "reseta" genom att skugga en av panelerna. Därmed fick jag årets bästa skörd hittills. Börjar luta åt att det kan ha med optimerarna att göra men kan inte lista ut riktigt hur bara...

Re: Effektbortfall mellan 12 och 14.30 på en sträng vid soligt väder

Roland
Hej,

Din granne på håberget med solpaneler här! :-)

Tråkigt att du får en dipp. Jämfört med mina öst västliga paneler producerar du ändå riktigt bra! Jag kommer nog inte över 700 kwh/kwp på helåret pga lite dåligt matchad inverter.

Anyway, funderar på om du kan lägga alla dina söderpaneler på samma mppt i två parallella strängar samt alla takkupepaneler i en sträng ...

Re: Effektbortfall mellan 12 och 14.30 på en sträng vid soligt väder

jaebes
Roland wrote
[...]

Tanken har slagit mig men då jag har skuggning på vissa av söderpanelerna (De som jag satt optimerare på) tror jag det kan bli knas. Sedan jag tog bort ställningen runt huset så är ju alla ingrepp lite besvärligare så det är inte bara att testa. . Vill man inte ha jämn fördelning mellan MPPT:erna?

Jag tappar ca 2-3kWh per (solig) dag. Kanske bara ska nöja mig. Men irriterande är det.

Re: Effektbortfall mellan 12 och 14.30 på en sträng vid soligt väder

Nej, det behöver inte vara jämn effektfördelning mellan de två MPPT-ingångarna på en växelriktare. Meningen med att det finns separata( dvs oberoende) DC-ingångar(MPPT) på en växelriktare är just att de ska, vid varje ögonblick, kunna ha olika effekt som de matar till växelriktaren. T.ex. den ena MPPT har man för paneler på östertak den andra MPPT för paneler på  västertak. Du kan ju ha en MPPT helt oanvänd och bara använda den ena. Då skulle du där ha en oerhörd snedbelastning! Men som sagt de är helt oberoende.
Men du har en kines-växelriktare Huahej, som kanske har begränsningar?

Däremot om du parallellkopplar 2 strängar till en enda MPPT-ingång, då ska de 2 strängarnas paneler ha samma Wp och samma antal seriekopplade paneler. Detta för att det vid obelastade strängar(t.ex. då växelriktaren är avstängd under dagtid. Kan vara pga den har något fel som ska åtgärdas) att då inte den ena strängen matar ström baklänges genom den andra strängen. Då de parallellkopplade strängarna är belastade av växelriktaren, då är det inga problem, då strömmen genom de separata parallellkopplade strängarna ställer in sig självt för att nå strängens spänning. Det kan t.ex. vara att den ena ger 6 Ampère och den andra 8 Ampère. Nu tål paneler viss bakström, ofta upp till 15 - 20 A. Har man endast 2 st strängar parallellkopplade kan aldrig högre bakström än ca 10 A uppstå. Dock vid 3 och fler parallellkopplade strängar, kan högre bakström än 10 A uppstå, därför används då strängsäkring(ofta ca 15 A) på varje parallellkopplad delsträng.

Re: Effektbortfall mellan 12 och 14.30 på en sträng vid soligt väder

jaebes
Ok. Intressant. Får ta mig en funderare. Lutar fortfarande åt att det är en optimerare som spökar men nu börjar jag ha lite alternativ.

Re: Effektbortfall mellan 12 och 14.30 på en sträng vid soligt väder

Roland
Mitt förslag är heller inte helt optimalt då väl takkupan antagligen ibland skuggar delar av dina söderpaneler? Men visst känns det som att hög spänning tycks påverka? Om spänningen påverkar så bör du se större effekt av det då spänningen på panelerna ökar med minskad temperatur. Känns klurigt att lösa bara :-/ dock som du säger, kanske man kan leva med det! Alternativt, kolla om huawei har nån mjukvaruuppdatering? Eller något läge för att söka mppt intervall annorlunda ihop med optimerare?

Re: Effektbortfall mellan 12 och 14.30 på en sträng vid soligt väder

magneten
Du kan ju prova med att koppla bort de 3 optimerarna från södertaket och endast ha optimerare på takkupan för att se om det blir någon skillnad?

Skuggning från takkupan borde växelriktaren kunna hantera utan optimerare iaf SMA eller Fronius strängväxelriktare har inbyggda funktioner såsom SMA optitrac Global Peak som hanterar skuggning.

Re: Effektbortfall mellan 12 och 14.30 på en sträng vid soligt väder

jaebes
magneten wrote
Du kan ju prova med att koppla bort de 3 optimerarna från södertaket och endast ha optimerare på takkupan för att se om det blir någon skillnad?
Funderar på att göra det. Min taklutning inbjuder ju dock inte till alltför mycket trixande. Särskilt inte när man är smidig som ett kylskåp. :-)

magneten wrote
Skuggning från takkupan borde växelriktaren kunna hantera utan optimerare iaf SMA eller Fronius strängväxelriktare har inbyggda funktioner såsom SMA optitrac Global Peak som hanterar skuggning.
Yes. Jag tror att det var lite onödigt med dessa. Men man lär sig...

[...]

Får se hur mycket felsökande jag mäktar med. Jag tycker inte Huawei har varit jättebra på att hjälpa till med detta så jag tvivlar på att de löser det men skam den som ger sig.
Sol

Re: Effektbortfall mellan 12 och 14.30 på en sträng vid soligt väder

Sol
Hur stor huvudsäkring har du och har du mätt upp så att du har jämnspänning?

Re: Effektbortfall mellan 12 och 14.30 på en sträng vid soligt väder

jaebes
Sol wrote
Hur stor huvudsäkring har du och har du mätt upp så att du har jämnspänning?
Sorry! Såg inte ditt svar förrän nu

Menar du på utgående? Jag har 25A och jämn spänning på alla faser vad jag kan se

Re: Effektbortfall mellan 12 och 14.30 på en sträng vid soligt väder

jaebes
Jag har nu iaf konstaterat att det inte är en temperaturfråga då jag på en solig dag med temperatur runt nollan upplever samma problem.

Någon som vet om det går att felsöka optimerarna utan att ta loss dom? D.v.s. om det finns nåt verktyg man kan koppla in som mäter hela anläggningen. Jag tycker mig ha läst att TIGO ska ha nåt sånt men blir inte klok på vad man kan göra med det?

Re: Effektbortfall mellan 12 och 14.30 på en sträng vid soligt väder

Du har inte ordentligt talat om vad du har installerat.
Gör det, lämpligen i ditt första inlägg i denna tråd. Det kan du redigera.
Annars blir det bara en massa spekulationer ovidkommande gissningar du får.

Det enda du har sagt är att du har:
44 st paneler varje på 300 Wp (13,2 kWp)
 1 st Huawei kines växelriktare

Sträng 1: 19 paneler(ssv), 45 grader taklutning + 3 st paneler(ösö), 38 grader taklutning.
Sträng 2: 19 paneler(ssv), 45 grader taklutning + 3 st paneler(vnv), 38 grader taklutning.

Du nämner inte märkeffekt och typ på växelriktaren, typ på effektoptimerarna, som du omnämner du har.
Tigo har inte de tre olika typer av effektoptimerare? De hade en tandem-effektoptimerare(för 2 st paneler) som de slutat tillverka pga mycket fel på.

Har du oklar fråga till leverantören(solcellsfirman som byggt), så får du troligen inget bra svar.

Jag vet att Tigo-effektoptimerare sätter man på vissa paneler som drabbas av skugga under dagen på en och samma sträng där alla panelerna har samma väderstreck och har samma lutning.

Men det har inte du , du har ju i en och samma seriekopplade sträng paneler i olika väderstreck och olika taklutning. Är det så då säger Tigo att man ska ha Tigo-effektoptimerare på alla paneler ingående i sådan sträng. Det har jag hört.

Med det måste väl säljaren och firman som monterat det hela och som utformat ditt system med paneltyper och effektoptimerare och sammanställt det hela ha sett till att du får ett system som får möjlighet att fungera klanderfritt.

Sträng 1:
På eftermiddagen då börjar dina takkupe-paneler som vätter åt (ösö) att börja skuggas medan de övriga panelerna i Sträng 1 får stark bestrålning. Då kan man tänka sig att Tigo-effektoptimerarna på de skuggade takkupe-panelerna inte kan styra ner spänningen och upp strömmen helt till den höga ström de oskuggade förmår att ge. Med resultat strängen ger lägre effekt. Detta är en spekulation.

Det går att göra så man ser vad varje Tigo effektoptimerare producerar. Du behöver då Tigo Energy Acess Point(TAP) som är som en effektoptimerare-burk som monteras på taket, som kommunicerar med dina effektoptimerare på taket. Från TAP drar du en kabel RS485 till en annan burk, en Tigo Cloud Connect Advance (CCA) som monteras inomhus och ska nå din internet-router och komma ut på internet och Tigos Portal Eller är det SMAs portal) Då kan du se vad dina Tigo gör. Det kostar nog flera tusen.