Effekt på panel för att ladda 12 V batteri?

Effekt på panel för att ladda 12 V batteri?

Malinda
Jag har en liten elmotor till min lilla båt som körs på ett 12 V marinbatteri. Då jag inte har tillgång till elektricitet i min lilla stuga så tänkte jag köpa en solcellspanel för i princip det enda ändamålet att ladda batteriet.
Jag undrar vilken minsta effekt på panelen som räcker?

Re: Effekt på panel för att ladda 12 V batteri?

Det beror lite på hur stort batteriet är (Hur många Amperetimmar "Ah") och hur lång tid det får ta att ladda batteriet.

Re: Effekt på panel för att ladda 12 V batteri?

Arne
Det behövs väl också en laddaggregat som har MPPT-styrning, dvs maximum-effekt-punkt-funktion, så maximal energi fås ut ur solcellspanelen för att ladda 12 Volts batteriet.
Då får man välja sådant laddaggregat så det klara tomgångsspänningen och strömmen från panelen och vilket laddeffekt man vill ha. De finns i olika effektstorlekar.

Re: Effekt på panel för att ladda 12 V batteri?

Malinda
Det får ta en hel dag om det behövs, dvs behöver inte laddas snabbt.

Re: Effekt på panel för att ladda 12 V batteri?

Malinda
Det finns ju även PWM regulatorer.
Vad tror du om detta paket: https://www.clasohlson.com/se/Solpanel-med-tillbehor,-120-W/p/36-8785

Re: Effekt på panel för att ladda 12 V batteri?

Vi har i södra Sverige en solcellsanläggning på 21,3 kWp installerad paneleffekt.
Vi fick nu den 12 maj 113 kWh, en helt solig dag. Det innebär 0,0053 kWh per Wp installerad solcellspanel-märkeeffekt.

Din panel där från Clas Ohlson är på 120 Wp. Alltså en bra dag i maj, dvs helt solig dag, kan man få ut ca 120 x 0,0053 = ca 0,65 kWh ur en sådan panel. En mulen sommardag, kanske hälften så mycket.

Där har du ett riktvärde. Men då ska man ha en MPPT(Maximum Power Point Tracker, dvs maximaleffekt sökare), Victron Energy har ju det, det finns nog andra fabrikat också.

Den batteriladdaren du anger från Clas Ohlson verkar inte ha den funktionen MPPT, men laddar nog i alla fall, men kanske bara hälften så mycket, säg den laddar under en hel dag o maj, helt klar himmel 0,3 kWh.
Den verkar ha PWM (Puls Width Modulation), dvs på ren svenska pulsbredd modulering. Det är simpel batteriladdare.

Du nämner emellertid inte exakt vilket batteri du har nu och tänker använda, alltså kapacitet(Ah). Spänning på batteriet nämnde du dock 12 V.

Ett foto på båtens elmotor vore bra, alltså på motorns märkskylt, där stå en massa data.

Funktionen MPPT, det är en funktion i laddapparaten som letar upp den arbetspunkt som får ut mest effekt ur panelen. Den jobbar hela tiden och får då ut det mesta ur panelen.

Tänker du montera solcellspanelen på båten?