Dockument med tekniskdata och årsstatistik på olika anläggningar

Dockument med tekniskdata och årsstatistik på olika anläggningar

Min med flera anläggning.
Kopiera dokumentet och fyll i din egna anl. och lägg länger ned
så daterar jag upp filen nedan.
Varje anläggning får "var sin flik" i excel filen.

Solel_uppföljning1601.xls

Re: Dockument med statistik

Har uppdaterar filen i föra inlägget.

Utnyttjningsgrad 45%

OBS. Den största mängden energi är ut matat på endast en fas!
Har solfångare för varmvatten produktion under sommarhalvåret! Ingen el till detta.

Exporterar         55%

Lars

Re: Dockument med statistik

nelos
Utbytet från din SMA-anläggning (anläggning I) blev 982 kWh/kW för år 2013, ett bra värde!

(3537kWh / 3,6kW)

Re: Dockument med statistik

DrivMedEl
Ja jag är nöjd med resultatet, märk väl att jag har luftspalter mellan panelerna på höjden som sabboterar skorstenseffekten.

Re: Dockument med statistik

nelos
Har nu lagt till mitt system i kalkylarket:

Solel_uppföljning.xls

Har inte MS office, så jag använde Libre office istället:

https://www.libreoffice.org/

Re: Dockument med statistik

Norrlandssol.
Tycker det blir rörigt och svårtläst..i allafall när man har ipaden, svårt att få översikt.

Re: Dockument med statistik

DrivMedEl
Har nu uppdaterat exl. filen överst i länken.

Det gångna året har givit en lägre produktion än förra året, ligger ca. 5,5% under 2013 för alla tre anläggningarna. Förmodar att vi haft mindre gynsamt väder, har endast haft ett par helt molnfria dagar på gångna året och mycket moln i höstas.
Året gav
anl. I. 928kWh/kWp Lite morgon skugga. String inverter.
anl. II. 829kWh/kWp Lite mera morgon skugga + skorstenen. String inverter.
anl. III. 843kWh/kWp Inga skymnings problem men microinverters

Var hittar jag din exl. fil "nelos"? den du länkat till ovan är ju min anläggning.

Re: Dockument med statistik

nelos
Jag hade lagt till mina data i en ny flik i kalkylarket.

Re: Dokument med statistik

filip71
Jag lägger väl till min anläggning också på en egen flik (precis som Nelos)...

Solel_uppföljning.xls

Re: Dokument med statistik

DrivMedEl
Jag kopierar in era blad i översta dokumentet, så blir det bara en fil med sammanställningen, bara till att välja blad beroende på vilken anläggning man vill kolla på.
Så det är bara att fylla i er årsproduktion!

Re: Dokument med statistik

Morby
This post was updated on .
Nu har jag också lagt till en flik i Excel-arket för min lilla anläggning:

Solel_uppföljning1501-2.xls

Lite rättstavning behövs lite korrigering på "Årsstatestik" stavas faktiskt med Årsstatistik

Re: Dokument med statistik

BengtK
Justerat lite i "mitt" ark:
Solel_uppföljning1501.xls
33 st Sharp ND-R245A6 (245W) 8,085 kW 54,2 m2 Rakt söderläge 0°. Taklutning 27°. Kostal 7,0. 2 strängar 15 +18 54 st Stion 150W tunnfilm 8,1 kW 58,9 m2 Rakt norrläge 180°. Taklutning 27°. Kostal 5,5. 2 strängar 27 +27

Re: Dokument med statistik

Morby
Men då tog du bort min tillagda flik som jag la in ovanför här.....

Re: Dokument med statistik

DrivMedEl
Kopierade in den i det översta dockumentet där finns den, varför den försvann i ditt dockument förstår jag inte jag kan väl inte redigera i dina inlägg? Men jag ser att den är borta??

Re: Dokument med statistik

BengtK
Din - Morby-  heter Solel_uppföljning1501-2.xls

Det skall vara Solel_uppföljning1501.xls
[...]

Jo det vet jag men du kunde ju ta den senaste filen och uppdatera den istället och inte en tidigare fil.
Originalet heter Solel_uppföljning.xls men man kan även använda det namnet också men följer man tråden så är det bäst att uppdatera den senaste. Ok?

Re: Dokument med statistik

BengtK
aha OK. Någon kan kanske rätta till det ?
[...]

jansimon
Här kommer data från BergstenaSolel_uppföljning_jansimon1501.xls

Re: Dokument med statistik

DrivMedEl
Har nu lagt upp 13 anläggningar i filen överst kolla gärna och åter kom så den blir riktig och komplett.
Egentligen skulle det nog vara enklare att skapa en hemsida med dessa uppgifter men detta har jag inte koll på hur det skulle gå till.
Lars