Dimensionering för nybyggd villa

Nybyggare
Jag behöver hjälp med att dimensionera en solcellsanläggning för ett nybyggt hus. Huset kommer att börja byggas snart och stå klart i februari. Jag håller på att fylla i en ansökan om solcellsstöd men vet inte hur jag kommer att dimensionera anläggningen. Fakta om huset:

- Enplansvilla på 147kvm
- Vattenburen golvvärme
- Frånluftvärmepump
- Beräknad energianvändning: 44,4kWh/m2/år (exklusive hushållsel)
- Dimensionerat eleffektbehov för uppvärmning: 4,4kW
- Placering av solceller: Azimut 336°, 21° lutning på taket.

Vill ha så stor anläggning som möjligt utan att bli nettoproducent. Kommer även ha ett varmgarage på 52kvm som värms upp med luftvärmepump till ca 10°.

Re: Dimensionering för nybyggd villa

magneten
Det innebär väl att du kommer behöva ca 6500kwh för värmeproduktion och kanske 5-6000kwh för hushållsel alltså totalt årsbehov runt 12000 kwh i så fall.

Gissar att du tänkt att ha 16A huvudsäkring som är billigast?
 Du får då ansluta en växelriktare på max 11kW,  till denna kan du ansluta drygt 12kW solceller utan problem och du kommer då att producera tämligen nära din årsförbrukning på ca11-12000kwh.

Så mitt råd är att ansöka om bidrag för ett system på ca 12-13kWp ca 150000kr om du monterar paneler osv på egen hand?

Då det kommer ta kanske 2 år innan du är framme i bidragskön så kan du ju välja att inte köpa alla panler direkt utan kanske börja med 8-9kW (med en 11kw växelriktare) och sedan komplettera efter ett år när du vet din exakta förbrukning. Skulle du hamna på gränsen att producera för mycket något år så är det ju bara att starta elpatronen i värmepumpen och köra på enbart elpatrondrift de sista veckorna på året, eller höja värmen lite i garaget och ha en liten garage fest :)

Re: Dimensionering för nybyggd villa

Nybyggare
Tack för snabbt svar magneten!

Ja precis, 16A huvudsäkring vill jag ha. Sen i ansökan frågar de om typ av solceller:
- Enkristallint kisel
- Flerkristallint kisel
- Amorft kisel
- CIGS
- Kadmiumtellurid
- Annan typ

Vad jag har läst här på forumet verkar det vara mono- eller polykristallint som gäller men är det viktigt att man vet redan nu vilken typ av solceller som man ska installera eller går det att uppdatera ansökan senare?

Jag har hittills bara tittat på Vattenfalls paketlösningar för att bilda mig en uppfattning om kostnaden men jag antar att det är en ganska dyr lösning jämfört med att montera själv. Deras största paket verkar vara på 26 paneler, 8.32 kWp och 133 600kr inkl. installation. Står bara att de använder SolarEdge växelriktare och att panelerna har 25 års garanti.

Jag kan tänka mig att montera själv men skulle helst inte vilja sitta i en webshop och plocka ihop varje liten komponent och skruv för sig. Vore skönt med någon form av paketlösning som en seriös firma har gått i god för. Har ni förslag på seriösa firmor eller är det inte så mycket att sätta sig in i för att kunna plocka ihop ett helt system?

Re: Dimensionering för nybyggd villa

Arne
Är det ansökan om solcellsstöd hos din Länstyrelse som du försöker fylla i?

När det gäller vilket solcellstyp, spelar det ingen roll vad du skriver där. Sätt polykristallin.
Du kan ändra allt tekniskt i ansökan i efterhand. Det viktiga är att skicka in ansökan och få en plats i den långa kön.  Ta till rejält där du anger investeringskostnaden. Om du nu tror 150 000 kr, sätt 250 000 kr. Bättre att sätta för mycket än för litet. Det finns handledning precis hur man fyller i den där ansökan, se
 http://www.rofoto.se/solceller--solpaneler/bruksanvisn--nerladdning-c-675-1.aspx

välj där solcellskrift rev. feb. 2017

här i forumet står även litet där över:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Statligt-stod-till-solceller-tp5013564.html

Re: Dimensionering för nybyggd villa

Nybyggare
Ja det är energimyndighetens ansökan jag försöker fylla i. Den som fanns beskriven i länken du skickade, tack! Där fanns det mycket bra information :)

Kan man sätta upp panelerna dikt an mot varandra eller måste det vara ett mellanrum? Försöker räkna ut hur många jag får plats med på taket. Se takritning:

Re: Dimensionering för nybyggd villa

Har du azimut 336 grader? Alltså nästa rakt mot norr? Azimut 360 = 0 = rakt mot norr.
Eller vilken definition på azimut har du?

Växelriktartillverkarna har sin definition på azimut:
0 grader = rakt åt norr
90 grader = rakt åt öster
180 grader = rakt åt söder
270 grader = rakt åt väster
360 grader = rakt åt norr

Vissa använder att 0 grader är rakt åt söder.

Modulklämmor bestämmer avståndet mellan panelerna, är 20 mm.
Om en panel med måtten 1640x1000 mm:
Du kan då ha 5 rader liggande(landskap) paneler och 10 paneler i varje rad.
bredd: 10x1640 + 9x20 = 16580 mm
höjd: 5x1000 + 4x20 = 5080 mm

Men där du har skorstenen får du plocka bort någon, några.

Med facit i hand, efter att ha byggt en anläggning och hjälpt en bekant med hans anläggning:
Du har ännu inte lagt något tak på ditt hus. Då tycker jag du borde lägga råspont på takstolarna och takpapp, ströläkt och bärläkt. Du lägger sedan trapetsbleckplåt där du tänker ha paneler. Bredvid kan du lägga tegelpannor. Du skruvar sedan fast korta alu-skenor i takplåten. Lägger sedan panelerna på alu-skenorna och klämmer fast dem. Färdigt. Enkelt billigt och snyggt. Blir som takintegrerat.

Re: Dimensionering för nybyggd villa

Nybyggare
Det här har jag gått efter (så som det står i Energimyndighetens ansökan):
Azimut S=0°, V=90°, N=180° och Ö=270°
Arne wrote
Du vill inte minska ner bildstorleken, så man ser hela skissen på en gång utan att behöva rulla.
Jag har för mig att 700 pixlar i bredd är max du kan ha på en bild i detta forum.

Har du azimut 336 grader? Alltså nästa rakt mot norr? Azimut 360 = 0 = rakt mot norr.
Eller vilken definition på azimut har du?

Re: Dimensionering för nybyggd villa

Nybyggare
Nybyggare wrote
Kan man sätta upp panelerna dikt an mot varandra eller måste det vara ett mellanrum? Försöker räkna ut hur många jag får plats med på taket. Se takritning:

Nån som vet hur man kan räkna med monteringen av panelerna? Sätter man dom med mellanrum eller dikt an?

SV: Re: Dimensionering för nybyggd villa

Placera med 5-10 mm mellanrum. Mest för att ta upp temperatur rörelser.

Har man mer så kommer luft i och då förstörs luftflödet bakom och kylningen blir sämre.
Man vill få en skorstenseffekt mellan tak och paneler.
Därför bör avståndet vara så stort som möjligt.
Oftast brukar 10-14cm vara det högsta man kan montera panelerna.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- Nybyggare [via Solcellforum] skrev ----

Nybyggare wrote
[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Dimensionering-for-nybyggd-villa-tp5013767p5013788.html
To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]

Re: Dimensionering för nybyggd villa

Panelklämmorna är 2 cm breda och ger således 2 cm mellanrum mellan panelerna på samma "rad"  man raderna kan man lämna från någon mm och uppåt beroende på hur det passar bäst på just ditt tak?

Re: Dimensionering för nybyggd villa

Nybyggare
Tack calle och magneten!

Re: Dimensionering för nybyggd villa

callec
Normalt monteras panelerna under den varma årstiden, då räcker det med 1mm avstånd.
På vintern bör det ökas till 2-3 mm