Dimensionering av växelriktare

lase
Kanske någon här kan klargöra lite saker om dimensioneringen/val av växelriktare.

Som jag förstår det så kan man utan problem underdimensionera med ca 10% jämfört med Wp på solcellsmodulerna. Dvs, om man har totalt 4kWp moduler så skulle en 3.6kW växelriktare kunna användas utan märkbar produktionsförlust. I fallet jag funderar på är modulerna monterade på ca 15 graders lutning mot horizontalplanet, vilket borde göra att man kan öka denna underdimentionering till 15-20%.

Tänker jag rätt?

Man måste även se till att spänningen till växelriktaren inte blir för hög eller låg. Här är jag lite förvirrad av alla spänningssiffror... Låt oss ta ett exempel, t.ex växelriktaren Fronius SYMO 3.7-3-M ( http://www.fronius.com/cps/rde/xbcr/SID-23377D6F-2898F5B4/fronius_international/DBL_Fronius_Symo_M_06_0092_EN_1014_as16_low_320473_snapshot.pdf )

Min. input voltage (Udc min) : 150 V
Feed-in start voltage (Udc start) : 200 V
Nominal input voltage (Udc,r) : 595 V
Max. input voltage (Udc max) : 1000 V
MPP voltage range (Umpp min – Umpp max) : 150 - 800 V

CHUTTEN Poly 300Wp modulen listar dessa specifikationer:
MPP voltage: 35,9 V
Voltage without load: 44,5 V
Nominal Voltage: 35 V

Mina frågor:
MPP voltage... Är det denna jag bör använda istället för Nominal Voltage för att kontrollera att jag hamnar i MPP voltage range?
=> Dvs, jag kan ha 5 till 22 moduler seriekopPlade. Korrekt?

För att kontrollera att jag inte hamnar över "Max. input voltage", bör jag då använda "Voltage without load"?
=> Dvs, jag kan ha max 22 moduler seriekopplade. Korrekt?

Varför är skillnaden mellan "Min. input voltage (Udc min)" och "Feed-in start voltage (Udc start)"?

För att nå upp till "Feed-in start voltage (Udc start)" bör jag då ha minst 6 moduler? (6*35 = 210 V)

Tack på förhand för all input och funderingar!

Re: Dimensionering av växelriktare

Norrlandssol.
Ja att överdimensionera DC effekt är positivt, sen spelar läget in, ett rakt söderläge med bra vinkel, har lättare att nå sitt Max, men tappar ändå fort effekt mot hösten.

Min anläggning gick Max mitt på dagen i Juni, men endast ett fåtal min under hela Juli, iof otrolig varm Juli som sänkte effekten, men soltimmarna vägde upp detta.

Re: Dimensionering av växelriktare

Ditt tänk är helt riktigt har själv 4.1kwp på min 3.6 växelriktare och ska hänga på ytterligare 900-1000w då det är under mycket korta och enstaka perioder som växelriktaren maxar.

Prova att mata in de tänkta panelerna i ett dimensionnerings program för den riktare du funderar på så får du snabbt och lätt svar på hur många paneler du kan ha i varje sträng årsutbyte osv.

Re: Dimensionering av växelriktare

Maximal solhöjd i Sverige är ca 54 grader, så med 15 graders lutning mot söder blir maximal vinkel mellan solpaneler och sol 54 + 15 = 69 grader.

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Solhojdsberakning-td5001614.html

För maximal effekt skall vinkeln vara 90 grader, men nu är den bara 69 grader så det ger en effektfaktor på:
 sin(69) = 0,93

Effekten blir alltså 93% av vad den skulle vara om solen stod "rakt över".
Så att öka till 15 eller 20% över/underdimensionering är helt rimligt.

MPP voltage kan användas för att kontrollera att man hamnar inom maximaleffektområdet, men den spänningen varierar med temperatur och solinstrålning.

För en överslagsberäkning fungerar den angivna maximaleffektspänningen utmärkt, men den är specificerad för STC, dvs "standard test conditions."
Med hjälp av temperaturkoefficienterna kan man göra exaktare beräkningar.

Det enklaste är dock att använda ett färdigt dimensioneringsverktyg så får du hjälp att göra mycket exakta beräkningar av arbetsområdet.

Dimensioneringsverktyget för Fronius heter "Solar.configurator":

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Dimensioneringsverktyg-for-Fronius-vaxelriktare-td5002014.html

Re: Dimensionering av växelriktare

lase
Tack för svaren!

Har kollat lite på Fronius online beräkningsverktyg (kör Linux så kan inte köra deras program). Det fungerar bra för att kontrollera att man valt en bra kombination av växelriktar modell och moduler  då man redan bestämt sig för en Fronius modell. Förstår inte alla val man kan göra, lite dåligt med dokumentation.

Det hade varit smidigt om det fanns en bra databas med många tillverkares modeller, och bra filtreringsmöjligheter (tänk Prisjakt). Antar att det finns program för detta, men att de kostar pengar... :-)

Det är svårt att få överblick över vad som finns, och vad som ingår. T.ex 1-fas eller 3-fas, 1 MPP tracker eller 2, extra utrustning för skicka statistik till webben.

Har någon länkar för liknande program/dimensioneringsverktyg för andra tillverkare så får ni gärna länka till dem!

Re: Dimensionering av växelriktare

Re: Dimensionering av växelriktare

nelos
Pvsyst kan kanske vara intressant:

http://www.pvsyst.com/en/

Re: Dimensionering av växelriktare

jansimon
En Linux människa! PVsyst funkar med Wine under Linux.

Wine brukar (iaf för mig) ibland vara nyckfull med vissa program. Men i detta fallet så har det fungerat bra.

Re: Dimensionering av växelriktare

Anders J
Ah, en förnuftig människa! Man kan ju fråga sig om andelen Linux måhända är större bland solcellsfantaster än bland befolkningen i stort.

Har kört Linux Mint/Cinnamon konsekvent under flera år, men har till slut insett att mycket av det jag trodde var instabil uppkoppling i själva verket var Cinnamon. Snyggt och stilrent men det finns något där inne som inte är bra. Så jag tog ett KISS-beslut (Kepp It Simple Stupid) och tänkte att det viktigaste är att det fungerar så nu får det bli xfce och jag är mycket nöjd. Egentligen borde man vara renlärig med Slack, men jag är litet för lat, så nu är det xubuntu 64 14.04 straight from the box. Litet absurt med resurssnåla xfce med 16 GB RAM och 64-bit iofs

Unity tar jag inte i med tång ens.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Dimensionering av växelriktare

jansimon
Kör själv med Ubuntu 14.04 (ja av lathet och enkelhet). Bytte från Windows för fyra år sedan och har inte ångrat en minut bytet. Visst. Saknar ibland (läs väldigt väldigt sällan) vissa program som inte vill funka via Wine. Men framför allt GILLAR jag driften/snabbheten. Men solprogram för Linux "lyser" med sin frånvaro (dock inte letat ihjäl mig för detta).