Dimensionera kabelskyddsslang

solis
Kan någon med erfarenhet berätta hur grov skyddsslang man behöver om man vill dra i

a) 2 st solarkabel 6mm2
b) 2 st solarkabel 6mm2 och en 16mm2 jordkabel

Beror naturligtvis på längden och typ av skyddsslang, det förstår jag men säg 10 meter slang och att jag använder draglina.

Rekommenderas smörjmedel med silikon?

Tack på förhand

Re: Dimensionera kabelskyddsslang

Solarkabeln 6 mm2 vi hade var 6,0 mm i ytterdiameter.
Flexslang, som man kan handla på byggvaruhusen, med ytterdiam 16 mm,
har ju en innerdiameter som är betydligt mindre.

Jag har för mig att det inte gick att få igenom 2 st solarkablar 6 mm2 i en flexslang 16 mm.

Jag kommer ihåg att det gick väldigt trögt att dra igenom 2 st solarkablar 6mm2 och 1 st jordningskabel gröngul diameter ca 5 mm genom en blå flexslang med ytterdiameter 25 mm.
Vi fick sträcka ut det hela på marken och till och med spruta i vatten med någon droppe diskmedel på, gick ändå väldigt trögt. Då hade vi ändå dragtråd. Skulle man behöva byta ut en solarkabel i framtiden på den uppklammade flexslangen, kan man glömma kommer inte att gå.
Detta står omnämnt i tråden:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ny-solcellsanlaggning-12-kWp-april-2016-blev-21-2-kWp-beskrivn-foton-m-m-tp5010267.html

Kanske bättre att använda raka VP-rör + VP-rörböjar än flexslang. Lättare att dra igenom.
Bäst är nog utan smörjmedel då smörjmedel kanske kan lösa upp kabelisoleringen efter långt tid.
Vatten kanske man kan använda, då det dunstar bort och försvinner med tiden.

Tittar du i vår tråd
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ny-9-2-till-16-3-kWp-solcellsanlaggning-juli-2015-tp5008649.html
Det gick att ha 2 st solarkablar 6 mm2 (plus och minus) i samma 20 mm flexslang. I en 16 mm
flexslang får nämligen endast 1 solarkabel plats). Solarkablarna hade emellertid ytterst ett
gummiskikt och därmed hög friktion och var svåra att dra igenom flexslangen.

Re: Dimensionera kabelskyddsslang

jag har dragit alla mina DC kablar i var sin egen 16mm flexslang och skuvat upp skruvklammer var 25e cm, blir mycket snyggt och prydligt samt att de även ligger sparerade och eventuellt går att dra ur/byta om det skulle behövas, på ett yttertak har jag 2 6mm2 kablar i en 25 slang och det går högst troligt INTE att dra ur bara den ena kabeln då de ju tvinnar sig runt varandra lite inne i slangen.