Det kan ha betydelse var i min anläggning jag ansluter produktionen

Det kan ha betydelse var i min anläggning jag ansluter produktionen

Vanligast är att en ledning (kallad servisledning) från elnätsägare ansluts till fastigheten i ett fasadmätskåp, från fasadmätskåpet går då en ledning (kallad huvudledning) till en elcental där gruppledningar och kanske andra huvudledningar avsäkras. Mätarsäkringen som ligger till grund för den fasta kostnaden i abonnemanget bildar då överströmsskydd för huvudledningen till elcentralen normalt är denna 6mm2 för en villa eller hus.

Ta som exempel en solelsproduktion på 10kW  (blir nästan 20Amp.) som matats in i fasadskåpet på den mäta sidan samtidigt som det finns 20Amp. mätarsäkring. Detta innebär att teoretiskt skulle huvudledningen kunna överbelastas om inget separat överströmsskydd fanns, då den kan matas med ström från två håll alltså totalt runt 40Amp. Där av måste huvudledningen separat avsäkras för att skydda ledningen mot överström.

Har fått uppfattningen att det är en del installatörer som missar detta.

Re: Har det någon betydelse var i min anläggning jag ansluter produktionen?

Re: Har det någon betydelse var i min anläggning jag ansluter produktionen?

olof
Bägge strömmarna måste väl passera igenom huvudsäkringen och då är kabeln skyddad.
Eller jag har otur när jag tänker?

Re: Det kan ha betydelse var i min anläggning jag ansluter produktionen

Har lagt in ett schema i mitt första inlägg i denna tråd för att förtydliga.
Om man tänker sig i elcentralen är det minst 4 vägguttag på varsin säkring och dessa på samma fas tex. L1, ansluter 4 värmeelement på 2,2kW i varje uttag så får uppemot 40Amp. i huvudledningen för elcentralen under full solels-produktion på 10kW med en trefas inverter.

Lars

Re: Det kan ha betydelse var i min anläggning jag ansluter produktionen

nelos
Snygg och förklarande bild!

Jag lägger in pilar för strömmarna så jag förstått det hela rätt:

Ett alternativ kan ju vara att se till att ledarna vid den röda pilen är dimensionerade för den dubbla strömmen.