Design råd.

tom

Design råd.

tom
Hej
Jag behöver designråd för min installation.
Jag funderar på att lägga på ett eller två tak på samma hus.
Tak A 30 paneler med visst skuggproblem.
Tak B 8 paneler.

Jag funderar på en Fronius växelriktare med Jinko 290W, Optimerad paneler.

30 paneler går på en slinga för tak A.
8 paneler då den andra slingan för tak B.
Jag kanske kan få plats med lite mer paneler på tak B men skuggproblemen blir större och måste pussla då.
Det blir för liten spänning på tak B som jag ser det.

Mitt alternativ är att bara sätta upp 30 paneler på tak A.

Re: Design råd.

TommyE
Vi körde med 8 paneler i cirka 1 år mot en 5kW Fronius och det fungerade mycket bra.
Design i övrigt kan jag tyvärr inte hjälpa till med, men jag skulle inte vara rädd att ta några paneler från det större taket till samma slinga som det mindre. Mest för att jag inte upplevt några problem med de skuggningar som vi har (grannarnas hus och delvis snötäcke under vår och höst). Har inga optimerare.