Delta växelriktare

GustafH
hej.

Undrar om någon vet om detta är en bra växelriktare? Har inte hört något om den.

Delta rpim15a

/Gustaf

Re: Delta växelriktare

Du anger inte varför du frågar.

Jag känner inte till det fabrikatet. Jag har ej heller i detta forum läst
att någon har växelriktare av det fabrikatet. Blir du den förste?
Viktigt är att det går att ställa in parametrar på den, så den får användas i Sverige.
Den måste också ha certifikat(SS 50438) att den får användas i Sverige.

Man kan däremot säga att denna okända (kinesisk?)Delta RPI 15A, dvs en 15 kW växelriktare
kostar ca 22080 kr, inkl. moms + frakt.

En mer känd österrikisk Fronius Symo 15.0-3-M, alltså också på 15 kW,
kostar 24400 kr, inkl. moms + frakt.

Eller om du vill ha en tysk välkänd och dyrare SMA Sunny Tripower 15000 TL, alltså också på 15 kW,
kostar ca 30500 kr, inkl. moms + frakt.

Avser du att chansa på en okänd växelriktare för att  spara 2000 kr?

En SolarEdge växelriktare på 15 kW, SE15k-TL
kostar ca 14200 kr, inkl. moms + frakt.
Men, med denna växelriktare måste du ha effektoptimerare.
Men, just för SolarEdge växelriktare 15 kW och större,
kan du ha en effektoptimerare för 2 st solcellsmoduler.
Säg du har 50 st moduler à 300 Wp, ger totalt 15000 Wp,
så behöver du endast 25 st effektoptimerare P600(kostar ca 600 kr/st, inkl. moms + frakt.)
Du har då växelriktare och effektoptimetare för totalt 29200 kr,  inkl. moms + frakt.
Med en mindre SolarEdge-växelriktare, måste du däremot ha
en effektoptimerare på varenda modul,
vilket blir dyrare(en effektoptimerare P300 kostar ca 475 kr, inkl. moms + frakt)

Om du skulle ha skuggning, där du avser att montera dina solcellsmoduler,
kan det vara värt att fungera på vad jag nämner ovan. Skulle du däremot inte ha
något som skuggar alls, så skall du inte välja SolarEdge,
eftersom då är det ingen mening med SolarEdge.

Re: Delta växelriktare

GustafH
Företaget som ska leverera våra solceller rekommenderade Deltan, dock är de svenska distributörerna för Delta så jag var nyfiken om nån hade hört något bra eller dåligt om dem. Det där med möjligheten att ställa in parametrar och certifieringen får jag fråga om.
Tidigare var det diskussion om Schneider eller SMA men nu vill de sälja Delta som de pratar sig varma om.

Delta som företag är ju ett Taiwanesiskt bolag i grunden men är i dag världsomspännande och har sysslat med lösningar i energibranchen sen -71 och med växelriktare sen -99 så företaget i sig oroar mig inte men var nyfiken på förstahands erfarenhet från deras växelriktare.

Sen för mig handlar det inte att spara en tusenlapp här eller där när vi ska investera runt 200k på detta, vill bara ha bra produkter som gör vad de ska.

/Gustaf

Re: Delta växelriktare

Gustav,

Är den svenska firman återförsäljare borde de givetvis redan ha kollat om apparaten har certifikatet och går att ställa in för svenska elnätet. Och framför allt får användas i Sverige. Inställningarna har att göra med vid vilken avvikelse från frekvens och spänning på elnätet, som växelriktaren skall stänga av sig. Varje land har sina värden.

För SolarEdge ser det ut så här:
SS-50438_SolarEdge.pdf

Om "din" svenska firma är återförsäljare av Delta, så har de större vinst på en sådan, än att, så att säga, sälja konkurrenters växelriktare. Därav möjligen vältalandet av sin egen "Delta". Men, du som kund skall ju själv välja vad du vill ha.

Hör om Delta-växelriktaren har inbyggd trådlös kommunikation med er internet-router, så att den kan ladda upp data på Delta-Servern. På så vis kan du från valfri dator se produktionen från solcellsanläggningen.
Har Delta en sådan så kallad portal, överhuvudtaget?

Har du tänkt att själv installera solcellsanläggningen? Du sparar säkert ca 30 000 à 40 000 kr, på att göra det själv om du ligger i storleksordningen 200 000 kr komplettanläggning inkl. montage.

Arne