Deklarera försäljning av elcertifikat!

Hullingen
Tittade på min deklaration och såg att elcertifikaten är uppsatta som försäljning av värdepapper på blankett K4.
Lite fundersam på vad man kan ange som anskaffningsvärde?
Borde vara kostnaden för solcellsanläggningen? kanske
Eller del av den.
Någon som sålt 2014 och deklarerat?
Har lagt en fråga till skatteverket, får se om jag får något bra svar.

Re: Deklarera försäljning av elcertifikat!

BengtK
This post was updated on .
Ja , att det skulle bli lite "cirkus" avseende elcerten etc , var väl väntat !
I min deklaration står det :
"Du har fått ersättning för elcertifikat från Svenska Kraftnät, ta upp inkomsten i din enskilda näringsverksamhet"
Detta är märkligt eftersom min /vilande/ firma inte har med försäljning av elcert , som verksamhet.
Däremot är de kwh jag sålt helt rätt och även den ersättning /skattereduktion/ jag fått  helt rätt !

Ersättning för nätnyttan finns inte med ! Hur är det med andra här inne på forumet ?
( jag avser 2015  )
33 st Sharp ND-R245A6 (245W) 8,085 kW 54,2 m2 Rakt söderläge 0°. Taklutning 27°. Kostal 7,0. 2 strängar 15 +18 54 st Stion 150W tunnfilm 8,1 kW 58,9 m2 Rakt norrläge 180°. Taklutning 27°. Kostal 5,5. 2 strängar 27 +27

Re: Deklarera försäljning av elcertifikat!

Mats Gustavsson

Hej fick svar från skatteverket idag se nedan
MVH Mats Gustavsson

Hej!

Om elcertifikaten du har sålt är för att du har en solcellsanläggning på din privatbostad, så ses det som en produkt av privatbostaden och täcks in i det schablonavdrag på 40 000 kr du får göra på samma sätt som om du skulle ha hyrt ut din bostad eller del av din bostad. Det innebär att om du har fått uppmaning att lämna bilaga K4, så ska du ta bort denna och ange som anledning att det är på grund av försäljning av överskottsel från din privatbostad.

Re: Deklarera försäljning av elcertifikat!

Hullingen
Svar från Skatteverket:

Hej!

Jag uppfattar det som att du avyttrat elcertifikat som genererats av den på privatbostadsfastigheten befintliga solcellsanläggningen. Ersättningen bör behandlas enligt 42 kap. 30 § IL. Det innebär att du får göra ett schablonavdrag från ersättningen med 40 000 kr. Jag antar att ersättningen understiger det beloppet. Om du deklarerar elektroniskt ska du ta bort den rad ersättningen har hamnat på. Har du inget annat att redovisa på K4 ska du ta bort blanketten. Du får upp olika alternativ när du tar bort. Du ska markera "annan anledning" och skriva i rutan för övriga vad ersättningen avser.

Och ett till  .

Hej!

Jag förtydligar mitt svar med att du kan inte göra avdrag för ett underskott.

Re: Deklarera försäljning av elcertifikat!

Hullingen
Fick ett brev med momsdeklarationspapper häromdagen.
Trodde att det på något sätt (i min enfald tydligen ) att det skulle
vara inregistrerat eller förtryckta uppgifter om hur mycket moms jag fått
för min elförsäljning, men så var inte fallet.
Blir till att gräva igenom alla fakturor och summera.