DC kablar

Morby
Jag har fått levererat DC kablarna nu till mitt nya projekt och i mitt fall är de 22 meter långa.
Beställde 4 stycken av dessa längder då min plan sedan är att lägga 2 grupper med paneler.
Nu ser jag att dessa kablar är 6mm2 och funderar om de räcker till med tanke på längderna.
De ska försörja runt 2000 watt. Toppspänningen kanske blir runt 175 volt på 5 paneler.
Alltså, 2000 / 175 = drygt 11 ampere.
Vad säger den samlade kunskapen här om detta med tanke på ev. spänningsfall?
Låter det ok?
Vilken area har era DC kablar ?

Hälsn Lars

Re: DC kablar

calle
Du bör inte överstiga 3A/mm2. Då blir upphettningen i kabeln så hör så att den blir “varm”.

En 2mm2 kabel har en resistans på 8,54ohm/km. 6mm2 med 22m längd får då 63mohm. Vid 11A så blir det ca 7W förlust per kabel.

7/2000 = 0,35%
Det är inte mycket men något ialla fall. Om du räknar på 30års livslängd och jämför med den ökade kostnaden för 6mm2 så kan du se om det är lönsamt eller ej.

P förlust = Resistans* (ström)^2.  Spänningen spelar ingen roll. Bara strömmen!!! Tänk på det.

2kW är så lite så att det inte spelar så stor roll men det är bara att räkna lite och se hur stora förluster du kan tolerera.

I tex PVsyst så kan man lägga in val av kablar och deras egenskaper. I slutändan så ser man hur förlust kablarna har av hela produktionen.

Själv så använder jag 6mm2 och har maximalt 15A i kablarna.

Sent: Monday, February 11, 2013 3:12 PM
Subject: DC kablar

[...]

http://solcellforum.18852.n6.nabble.com/DC-kablar-tp5001419.html
To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]

Re: DC kablar

Morby
Vet inte om du missförstod mig, jag har en 6mm2 kabel, (sexkvadrat) alltså.
Men tackar för svaret, den förlusten på 7 W kan jag köpa utan problem.

Re: DC kablar

calle
Det var bara en motivering hur man skall dimensionera sina kablar. För i första hand säkerhet och sedan ekonomi.
Tänk på att även AC sidan kan kräva lite tjockare kablar. Jag använder 6mm2 även där. Har nästan 10m mellan invertern och inkopplingsplinten i huset.

Sent: Tuesday, February 12, 2013 12:04 AM
Subject: Re: DC kablar

http://solcellforum.18852.n6.nabble.com/DC-kablar-tp5001419p5001422.html
To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]

Re: DC kablar

nelos
Kostal har ett dimensioneringsverktyg "PIKOplan", som även har funktionalitet för kabelberäkningar.

Excel-verktyget finns tillgänglig här:

http://www.kostal-solar-electric.com/content/en/index.php?am=75&as=206&ass=0&al=en&mp=206&kat=5
http://www.kostal-solar-electric.com/download/PIKOplan_4-11.xls

Här är ett körexempel: