DC- brytare till 50w panel

Barbafet
Har någon ett förslag på vad jag ska ha för brytare till mitt lilla 50 watts system som jag har installerat på en liten stuga?

Dels mellan panel och regulator, och dels mellan batteri och plint.

Re: DC- brytare till 50w panel

jansimon
Mellan panel och regulator klarar du dig med en vanlig strömbrytare. 12V, 4-5A DC, men inte så mycket mer gör att du klarar dig med detta. Typ

http://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/installationsmateriel/strombrytare/strombrytare-400380/

MEN... Mellan batteri och plint så kan det behövas en rejälare sak. Kanske en brytare för typ traktorer, huvudbrytare? Klarar av 100A. Ett batteri kan leverera momentant mycket ström.

Denna får man bygga in i en kapsling:

http://www.jula.se/catalog/fritid/bat-och-marin/batelektricitet/strombrytare/huvudbrytare-650383/

Du kan ju oxå välja att sätta in riktiga DC-brytare.... Men jag tänker att i detta fallet med sådan liten anläggning med begränsning av spänning/ström så räcker det med detta.

Men kanske någon annan har en annan åsikt?

/Janne