DC brytare dimentionering

mattiasc
Sitter och lurar på storleken på DC brytare.

Tänkte köra 3x15 paneler 270Wp på en av strängarna, vilket innebär upp mot 28Ampere max.
I denna konfiguration så ligger spänningen på max 680V@35 grader minus långt söderut i sverige. Detta är verkligen extrem ytterligheterna.

Man skulle även kunna köra 2x22 men varför vara som alla andra...

Nu är ju DC en enda kabel, så rent hypotetisk skulle man kunna bryta bara ena polen eller hur?
Men så är det väl ingen som gör antar jag.

När jag letar mångpolig brytare så tänker jag koppla lika många poler på plus och minus. Men det är väl inte helt nödvändigt?

Så tex är en brytare som är 4+2 polig:
En pol bryter 2.5A@1000V
Två poler seriekopplade bryter 13A@1000V
Fyra poler seriekopplade bryter 32A@1000V
Fyra poler serie + 2 parallel bryter 58A@1000V

Min poäng är att man borde kunna nöja sig med två poler på plus och två på minus. Det blir ju totalt samma brytprestanda som fyra poler seriekopplade 32A@1000V.

Man då kan köra asymetrisk pol antal om tex brytaren är 3polig, vilket jag hade svårt att förstå meningen med tills nu. Tex 2 på plus och 1 på minus och på sätt öka godkänd brytström och spänning.

/Mattias

Re: DC brytare dimentionering

magneten
Är det inte enklast att sätta en separat DC brytare på varje enskild sträng innan du kopplar ihop dom?

Är inte alla växelriktare som klarar 3 st paralellkopplade strängar, men det har du säkert redan koll på :)

Re: DC brytare dimentionering

mattiasc
magneten wrote
Är det inte enklast att sätta en separat DC brytare på varje enskild sträng innan du kopplar ihop dom?

Är inte alla växelriktare som klarar 3 st paralellkopplade strängar, men det har du säkert redan koll på :)
Hej,

Tack det var ingen dum ide med en per sträng ska kolla på det alternativet.

Tänkte en Fronius Symo 15, den ska klara tre paralella strängar.

/Mattias