Clips/spännen eller spännband för kablarna?

Clips/spännen eller spännband för kablarna?

Perwis
Vad tycker ni?

Sätta fast solarkablarna med uv-säkra spännband på skenorna?

Eller köpa clips eller spännen av något slag? (Måste de då passa till skenorna eller panelerna? Var köper man dem?)

30x275W Amerisolar AS-6P30 Poly, Fronius Symo 6kW växelriktare, Fronius Smart Meter, Schletter montagesystem för falsat plåttak, 5 graders lutning, Orientering NO.

Re: Clips/spännen eller spännband för kablarna?

magneten
Jag har använt både buntband och panelclips från hellernan tython

Re: Clips/spännen eller spännband för kablarna?

Perwis
Tack, magneten. Kommer du ihåg var du köpte du dem ifrån?
[...]

Ringde till dom och ville köpa men de hade inga förpackningar på lager, men dom skickade en generös prova på påse.. men går väl att beställa på typ ahlsell o liknande. Krftpojkarna har oxå en clipsvariant med buntband till. Sen hat jag nog sett npgot his rofoto.se oxå.... gillade dock clipsen till mitt montage på TRP plåt där jag saknar långa skenor att fästa upp kablaget i.

Re: Clips/spännen eller spännband för kablarna?

Gunnar
This post was updated on .
Det här är ett bra clips om det finns någon kant att fästa det på.

https://www.hellermanntyton.com/products/fixing-elements/msc2/151-00982

Det finns hos elgrossister tex. Selga. Problemet är att de ej säljer till privatpersoner.

Om du skulle gå på buntband så finns det bra UV beständiga buntband hos Granngården.

https://www.granngarden.se/buntband-svart-100-pack/p/1174963