Byte av router-SolarEdge

Lillan
Har en fundering-jag har bytt router och kommer inte längre åt min app (SolarEdge)
Ringde installatören och tydligen måste en behörig elektriker komma ut och montera av kåpan på växelriktaren för att koppla samman dessa igen-kan det verkligen stämma?
Och vad händer om jag byter lösenord till routern?
/ fundersam

Re: Byte av router-SolarEdge

Magnus
ja, tyvärr är det så på nyare solaredge inverters utan display...vet inte riktigt hur dom tänkte där...

Jag köpte en ny router och använde exakt samma SSID samt lösenord på den nya som den gamla routern och då hittade Invertern in på den nya routern....värt att testa kanske.

Re: Byte av router-SolarEdge

Lillan
Tack snälla för snabbt svar :)

Re: Byte av router-SolarEdge

Arne
lillan nämner inte om det är frågan om en SolarEdge växelriktare utan display, eller den gamla hederliga med display.

Vi har en SolarEdge växelriktare med display och tillköpt WiFi-kort och då går det att knappa på växelriktaren och sedan trycka på sammankopplingsknappen på routern och växelriktaren kommer ut på internet. Någon kåpa behöver inte skruvas bort.

Är det verkligen så att på de nya SolarEdge utan display att kåpan måste skruvas bort för att koppla till en router? Då är det nog enklare och billigare att som Magnus säger ändra på nya routern så den får samma nätnamn och samma lösenord som gamla routern. Då slipper du dessutom in och ändra i alla apparater som var kopplade till den gamla routern. Men det måste väl gå att via blåtand(eller är det WiFi) med en mobiltelefon på någon meters avstånd från växelriktaren gå att nå inställningarna i växelriktaren och där ändra. Det är ju så man gör vid 1:a driftsättningen, har jag förstått det.

M.P

Re: Byte av router-SolarEdge

M.P
Rätt säker på att kåpan ej behöver bort, man kommer ju åt alla inställningar med SetApp appen som man scannar QR-koden med.

Man har ju även tagit fram den nya mySolarEdge appen där slutanvändare kan koppla sig direkt via scanna QR-kod för att se status etc utan att behöva SetApp, tror man kommer åt kommunikationsinställningarna via den nya appen men man har låst de mer "elektriska" inställningarna som okunniga ej ska pilla med.
M.P

Re: Byte av router-SolarEdge

M.P
Gjorde mig besväret att prova och jag kunde bara se att kommunikationen var ok med den nya mySolarEdge appen. Gick in med SetApp istället och där finns allt inkl WiFi etc så kåpa behöver aldrig tas bort. Man ska inte ändra något man inte begriper där såklart och det kommer en tydlig varning att det är till för installatörer! Det kommer sannolikt även blåsas in en ny firmware om man har en gammal, appen laddar ner firmware automatiskt i samband med anslutning.

Re: Byte av router-SolarEdge

Lillan
Okej-tack för svaret. Jag fick hjälp av en elektriker till slut, så nu fungerar allt igen.