Blixtnedslag plåttak högt beläget i villaområde

Blixtnedslag plåttak högt beläget i villaområde

Roland Jakobsson
Jag bor i ett villaområde i Göteborg. Mitt tak är gjort av plåt och i princip den högsta punkten bland grannarna. Jag tänkte sätta upp ett antal solceller (har ju bra "solprofil" med många ljusa timmar då inte så mycket skymmer) på taket.

Dock har jag nu börjat oroa mig för blixtnedslag i anläggningen.

Då jag har ett plåttak inser jag att jag pga personskydd bör jorda skenor och panelramar för att inte riskera att några delar blir strömförande och skadar den som arbetar uppe på taket.

Samtidigt misstänker jag att jordade paneler & panelramar uppe på taket beläget relativt högt upp kan vara en dålig idé när åskan går.

Skulle man kunna tänka sig en lösning där man kopplar ur skyddsjord, och inkommande panelsträngar vid dåligt väder?

Att installera åskledare för hela huset verkar kostsamt och komplicerat. Speciellt då en rejäl metallslinga behöver grävas ned runt huset vilket kan vara svårt med ett gammalt hus där det finns asfalterade uppfarter, rabatter, murar o dylikt.

Hur har ni med plåttak och/eller högt belägna hus gjort för att skydda er mot blixtnedslag?

Re: Blixtnedslag plåttak högt beläget i villaområde

Som ni har det idag då, hur många gånger per år har ni blixtnedslag i ert hus?
Är det ett mycket högt hus, och taket ligger väldigt högt i förhållande till marken?

Kommer det faktum att du har solcellsmoduler på taket att öka antal blixtnedslag i ditt hus?

Genom att bygga en mast som är några meter högre än huset och fånga ev. blixtra med den, kan vara ett alternativt. Enklare att ha en enda mast än att montera blixtskyddsanläggning på ett hus. Masten ska inte monteras på taket utan på marken, blir enklare så.

Har ni inte tidigare funderat på risken att få direktträffar av blixten i ert hus. Hur många gånger har ni fått ta emot direktträffar av blixten hittills i ert gamla hus?

Det du säger om att koppla bort skyddsjordsledaren som kommer från taket och går till husets jordplint, det borde gå. Men en blixt han hoppa långt, och har du då använder en brytare med brytaravstånd på t.ex. 10 mm då hoppar blixten enkelt över det mycket korta avståndet. En blixt kan som bekant lätt hoppa 1 km.
Du skulle då behöva ta bort flera metar av jordledaren. Frågan är också om du hinner koppla bort jordledaren innan blixten träffat ditt tak? Som en blixt från klar himmel, heter det.

Har ni inte flaggstång? Då kan du spika fast en grov 16 mm2 koppar jordledare gröngul längs den och ner i backen.  Där har du din blixtfångare.

Re: Blixtnedslag plåttak högt beläget i villaområde

Roland Jakobsson
Hej Arne,

Vore intressant att höra med tidigare ägare om blixtnedslag förekommit i huset eller inte. Troligen inte, väntevärdet mellan två blixtnedslag i huset räknas antagligen i tiotals år om inte mer. Huset är trots allt en "vanlig" två-våningars villa.

Samtidigt har det befintliga plåttaket aldrig varit jordat och är sannolikt isolerat från jord då övervåningen är byggd i trä. Jag tror (kanske felaktigt) att jordning av panelramar skapar en "enkel väg till jord" på en hög punkt som därför riskerar att öka frekvensen av blixtnedslag.

Dessutom borde risken att åskan letar sig in i huset öka. Tidigare kanske ett blixtnedslag i taket tog vägen ner till mark via t.ex. ett stuprör men nu kommer lägst resistans att vara via skyddsjord. Kanske borde en resistans införas mellan skyddsjord och jordcentral?

Även idén om att ha en mast på tomten var ju intressant och tål att tänkas på! Speciellt som en sådan mast kan kombineras med ett småskaligt vindkraftverk som ju kompletterar solpanelerna väl :-)

Re: Blixtnedslag plåttak högt beläget i villaområde

callec
Mitt hus är hyffsat högt men inte högst.
Sannolikheten för ett direktnedslag är helt försumbar.
Jag har inget åskskydd då jag anser att det utgör en större risk till blixtnedslag.
De få gånger som vi har haft kraftiga åskväder har jag kopplat bort panelerna.
Det hjälper föga mot ett direktnedslag men bör klara nedslag i husets närhet.

Re: Blixtnedslag plåttak högt beläget i villaområde

magneten
Vad är det för typ av plåttak du har?

Skulle anläggningen träffas av blixten så är solcellsanläggningen vanligen försäkrad genom din vanliga villaförsäkring såsom elinstallation och eventuella skador ersätts då av försäkringen med en självrisk på typ 1500-3000kr

Re: Blixtnedslag plåttak högt beläget i villaområde

Roland Jakobsson
Klickfals, plannja trend är taktypen. Det är ett tak som består av separata lackade plåtar som lyfts upp på talet och klickas i för hand vid läggning.

Gissar att hela taket inte nödvändigtvis är elektriskt ledande pga alla färgskikt på såväl falsklämmor som aluskenar som på takplåtar. Dock kan det ju likväl uppstå elektrisk ledning metallföremålen emellan.

Re: Blixtnedslag plåttak högt beläget i villaområde

jansimon
Vi brukar ha en del åska på den plats vi bor som går mellan sjöar. På grund av detta så valde jag att inte gjorda anläggningen!

Om en jordning av systemet skall kunna hantera åsknedslag så behöver man anlägga en lika stor yta i backen som takets storlek. Svårt att räkna hem det ekonomiskt. Skulle det vara lika torr period som iår när åskan går så är det tveksamt att det skulle räcka!

Risken finns att en enkel jordning kan dra till sig åska, vilket man ju inte vill.

Det har hänt att jag kopplat bort fysiskt solcellerna från anläggningen ett fåtal gånger just för att slippa ev. Jordpotential i systemet när åska gått nära. Men det har hänt tre ggr under snart fyra år.

Vad som är viktigt att veta är att ifall man skall upp på taket och arbeta så skall anläggningen skyddsjordas. Detta är uppmärkt på inverter och huvudcentral.

Om jag inte minns fel så står det i föreskrifter att anläggningen "bör" vara jordad, men inte måste, vilket jag tycker är vettigt.

Jag gissar att för varje person som du frågar kommer du förmodligen få olika svar :)

/Janne

Re: Blixtnedslag plåttak högt beläget i villaområde

roland
Hej Janne,

Jag misstänker också att jordning kan dra till sig åska. (För annars så skulle väl inte åskledare fungera?)

Men skyddsjord krävs ju. Så lösningen är isåfall en strömbrytare till skyddsjorden?

Som Arne påpekar så bryr sig ju inte blixten om så pass korta bryt-avstånd som i en strömbrytare. Så slår blixten ner i taket så spelar antagligen inte brytaren någon roll. Men däremot så minskar möjligen risken att den slår ner i taket ifall jorden är frånkopplad?

Hur har du själv löst detta angående jordning ifall du ska upp på taket?

mvh
Roland