Bidraget och momsen

Anders
Hej!
Jag fick min anläggning klar i slutet av oktober, ansökan om bidrag insänd i september. Jag började undra om vart mitt beslut tagit vägen, och kontaktade länsstyrelsen. "Jodå, du ska få bidrag" var svaret. Vad hade hänt om jag aldrig tagit kontakt, utan snällt väntat på att byråkratins kvarnar skulle mala? Hade jag aldrig fått något bidrag då?

Men det jag skulle fråga om var momsen. Såvitt jag förstår "Begäran om utbetalning" ska jag som privatperson redovisa kostnader exklusive moms. Får jag då 35% av detta? Dvs. jag får inget bidrag till att betala momsen? Som ändå är en faktisk kostnad. Och om jag vore ett företag, då ska jag redovisa inklusive moms. Men den får jag ju dra av om jag är ett företag. Får företag bidrag till moms som de ändå drar av? Jag tycker på något sätt att det borde vara tvärtom...

Har jag inte fattat något, eller?

Re: Bidraget och momsen

Uffe
Så här står det i anvisningarna:

"Redovisning av kostnader
Är du skattskyldig till moms i det aktuella projektet? Om ja, ska nedanstående faktiska kostnader redovisas exkl. moms. Om nej, ska faktiska kostnader redovisas inkl. moms."

Som privatperson är man normalt inte skattskyldig till moms och ska därför redovisa kostnaderna inkl. moms.
Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput

Re: Bidraget och momsen

Anders
Så här står det i mina anvisningar: "Om du är skattskyldig till moms, vilket t.ex. gäller privatpersoner, så ska du ange kostnader exklusive moms."

Det känns fel, eller hur?

Re: Bidraget och momsen

Uffe
Det var ju lite märkligt. Var står det? De anvisningar jag hänvisade till finns på energimyndighetens hemsida:
Ansökan om statligt stöd till solceller
Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput

Re: Bidraget och momsen

callec
Privatpersoner är inte skatteskyldiga betr. Moms

I din ansökan skall moms ingå

Re: Bidraget och momsen

Anders wrote
[...]
Nu blev jag nyfiken! I vilken län bor du (ansökt om stöd/bidrag?) Jag närmar mig 1år utan besked eller klartecken.... Detta är i Västra Götaland. Vet bara att jag har ett ärendenummer.

Har mailat och frågat. Väntat på svar i 11dgr. Utan svar. Skickat ny fråga idag.

/Janne

Re: Bidraget och momsen

hellmelt
Uppsala län.

Anders (nu inloggad ordentligt).

Re: Bidraget och momsen

hellmelt
Ja i det pappret står det ju precis tvärtom:
Om du däremot inte är skattskyldig till moms vilket t.ex. gäller privatpersoner, ska du ange kostnader inklusive moms.

Jag blev helt virrig och postade ansökan idag exkl. moms. I morgon får jag ringa handläggaren och förklara. Det är inte mitt fel att de skrivit fel i sina anvisningar.

Re: Bidraget och momsen

nelos
Det står fel i vissa versioner av ansökningshandlingarna. Hade själv kontakt med min handläggare om det.

Som privatperson redovisar man inklusive moms, och får tillbaka 35% av hela beloppet.

Min totalkostnad för projektet inklusive moms var ca 98000 kr, och jag fick tillbaka 35% av det, dvs ca 34000 kr.

Re: Bidraget och momsen

Jag ansökte i november 2012 och fick beviljat i december 2013 i Västra Götaland, då de i höstas bestämde sig för att redan då betala ut ytterligare 45 miljoner av kommande års pengar...

Under perioden 2013 - 2016 har regeringen avsatt 210 miljoner,

Under 2013 har de fördelat ut 152 miljoner (107,5 miljoner i februari och 45 miljoner i november)

Så fram tills 2016 finns det "bara" 58 miljoner kvar att dela ut.....

Re: Bidraget och momsen

jansimon
Ja man börjar fundera om det blir något bidrag alls........

/Janne

Re: Bidraget och momsen

jansimon
Fick respons på mail ang. Stödet. I Västra Götaland jobbar man med bidrag inlämnade januari 2013. Pengarna beräknas räcka fram till dessa ansökningar. Nya pengar brukar komma in februari/mars så då startar arbetet med februari 2013 ansökningarna. Där finns jag med :)

Re: Bidraget och momsen

Fördelningen av stödpengar sker i två steg, så det kan kanske finnas lite mer pengar totalt än 58 miljoner att fördela till solcellsprojekt.

Energimyndigheten fördelar först till länsstyrelserna som sedan i sin tur fördelar till solcellsprojekt.

Energimyndigheten har kvar 57,5Mkr att fördela till länsstyrelserna, men även länsstyrelserna bör fortfarande ha kvar en del av det de tidigare tilldelats. Det finns ingen exakt siffra på det, men några tiotal miljoner till kan det nog vara.

Re: Bidraget och momsen

hellmelt
Idag träffade jag handläggaren på länsstyrelsen. Han beklagade flera gånger att det står fel i anvisningarna. Han sade att boverket (?) hade rättat upp det där en gång, men felaktigheten kom tillbaka igen. Han hade nu påtalat för boverket igen hur tokigt det kan bli.

Handläggaren och jag korrigerade iaf min begäran om utbetalning, så nästa vecka, troligen, kommer slanten in på kontot! Skönt!

Re: Bidraget och momsen

hompe
Hej i tråden.

Vi har haft vår anläggning i Sigtuna klar i nu snart två månader och som det ser ut efter samtal med Länstyrelsen i Stockholm så finns det "nog inga pengar kvar" !!!

Förklaringen till detta skulle vara att Stockholms Län är missgynnad pga. den fördelningspolitik som används vid fördelningen av dessa 35% medel för investering.

Är det någon som vet om detta är korrekt eller om handläggaren har någon annan uppgift som dom ger.

Om det är som Länstyrelsen förklarar så blir ju Regeringens utlovade investeringsbidrag inte gällande för alla i Sverige utan bara vissa och då kommer solels investeringarna att upphöra.

Mycket märkligt tycker jag.

/Mats

(http://home.solarlog-web.se/306.html)

Re: Bidraget och momsen

Det är ju först till kvarn som gäller. När pengarna är slut får man vänta och hoppas på att det kommer mera pengar. Jag vet inte hur pengarna fördelas över landet, men potten är hur som helst begränsad.

Så är det tyvärr...

Re: Bidraget och momsen

hompe
Då borde Karin Hatt och Regeringen meddela detta när man "slår sig för bröstet" och tycker att man gör en god gärning om man installerar i solceller!

Jag vet att den som kommer först kommer också att bidraget men då ska detta framgå ordentligt!

Enligt Länstyrelsens handläggare i Stockholm så missgynnas detta Län på grund av befolkningsstorleken bla.

Märkligt system!

Re: Bidraget och momsen

nelos
Det är tyvärr möjligt att det inte kommer finnas några pengar kvar att fördela i ditt län om du ligger långt bak i kön.

När ansökte ni om stöd, var det länge sedan?

Stödet fördelas i två steg, först från energimyndigheten till länsstyrelserna, och sedan från länsstyrelserna till projekt. Energimyndigheten har fortfarande kvar pengar, det är 57,5 Mkr som ännu inte fördelats.

Men länsstyrelsen i ditt län vet ju ungefär hur mycket de kan förvänta sig att få av de resterande 57,5 miljonerna, och de vet vilka ansökningar de liggande.

Så då kan de göra en bedömning om du kommer kunna få stöd eller inte.

Det kommer att installeras solelanläggningar även utan stödet, men utbyggnadstakten kommer givetvis minska jämfört med om stödet finns. Och dagens utbyggnadstakt är relativt låg sett ur ett samhällsperspektiv.

Här är lite statistik om stödet:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Statistik-for-statligt-stod-till-installation-av-solceller-td5002917.html

Re: Bidraget och momsen

hompe
Stödet söktes redan i oktober/november förra året.
Anläggningen blev klar efter trettonhelgen i mitten på januari 2014.

/Mats