Beträda paneler

Roland
Jag skulle vilja efterdra mina panelklämmor som monterades i höstas. Inte hårt givetvis då schletter anger att handkraft med insexnyckel ska räcka för att klämmorna ska sitta bra.

Nu till frågan: hur kommer jag bäst åt de olika panelklämmorna? Jag vill ju inte gå på panelerna men med två stående panelrader så är det svårt att komma åt klämmorna i mitten.

Re: Beträda paneler

callec
Av vilken anledning skall du efterdra?

Re: Beträda paneler

Du kan ju dra åt några klämmor som är lätta att komma åt, och sedan avgöra om det känns nödvändigt att fortsätta

Re: Beträda paneler

Var och tittade på en markmonterad 77kW anläggning häromdagen som suttit uppe ett drygt år och det var det en hel del klämmor som nu satt lösa denna kalla vinterdag :( så att efterdra under den kalla årstiden torde vara en god idé.

Re: Beträda paneler

Arne
När vi skulle bygga ut vår takmonterade anläggning märkte vi att ett par klämmor på de monterade panelerna inte satt riktigt åtdragna. Man tror först då att man kanske har glömt att dra dem då de monterades. Men det kan nog vara så att de lossar litet. Det står nog i bruksanvisningen att klämmorna ska dras med ett visst moment. Jag har för mig att det är väldigt lågt, ca 2 Nm, men jag kan ha fel. Men jag undrar om montörer använder momentnyckel. De drar nog åt bara på måfå. Troligen drar man åt alldeles för hårt. I en M8 insex blir det en väldig kraft när man drar åt.

Re: Beträda paneler

TommyE
Vi drog med momentnyckel, efter 1 år när vi byggde ut, så såg dom ut att vara nydragna.

Re: Beträda paneler

tor_fransson
Om jag minns rätt från materialläran så sker även vid rumstemperatur en process i aluminium som kallas åldring, det innebär att spänning som lagts på skruvförbandet minskar i en viss omfattning. Därför är det viktigt att antingen dra åt från början med tillräckligt moment, eller om man bara dragit "på känn", gå över skruvarna en gång till efter några dagar/veckor beroende på utomhustemperatur.

Jämför med lättmetallfälgar på bilar, som måste efterdras efter 50 mil, men bara om fälgarna är nya. När de efterdragits första säsongen så behöver det aldrig göras mer sedan. På fabriken kompenserar man genom att dra åt med ett något högre moment, så att efterdragning inte behövs.

Jag behövde efterdra några av mina schletter-klämmor, de var så lösa att de knappt klämde fast panelen.