Besök på Alma-solarshop

Vi var i Tyskland igår den 14 jan., 2016.
Och passade på att göra en avstickare med ett oanmält besök på Alma-Solarshop i Luxemburg,
som på internet anger att de har 2 olika affärer(filialer),
en på 145, rue de Cessagne och en på 6, rue Ferdinad Kuhn. Båda med central adress i Luxemburg.

De tycks ju enligt deras hemsida ha interessanta och prisvärda varor att erbjuda.
Vi var speciellt intresserad av 46 st solcellsmoduler Unimen 250P-20, på 250 Wp för 160 Euro/styck,
inkl. 17 % luxemburgisk moms, som de levererar fraktfritt till Sverige. Dessa saknar emellertid antireflexbeskiktning på glaset. Men man kan inte få allt för det priset.
Det är ju inte fy skam. Frakt därifrån till Sverige kostar annars säkert en 300 à 500 Euro.

Se bilder nedan:

Det visade sig att de inte har någon affär där på 145 rue de Cessange,
som ligger endast ca 3 km från centralstationen i Luxemburg,
som vi trodde och som man förleds att tro enligt deras hemsidor. alma-solarshop.de  och .com och .fr
De använder där uttryck som "unsere Filialen", "our stores" och "nos magasins", vilka betyder just "affär/butik" och anger till och med öppettider.

På plats hittades inga skyltar, som angav att företaget låg på angiven adress.
Det var mycket aktivitet med lastbilar, som kom och körde.
Bl. a. paketbilar från UPS.
Lagerbyggnaden är ju ganska stor, och verkar delas av flera företag.

Vi frågade några lagerarbetare, var firma Almasolar ligger,
och de pekade på en stor spegelglasvägg, som hade en dörr,
som vi öppnade och där bakom hittade vi ett kontor med 2 damer.
De kände till firma Alma Solar-shop, men jobbar inte på det företaget verkade det.
De ringde upp direktörn för almasolar-shop, en viss Erich,
som sade sig vara direktörn på bolaget,
och vi talade per telefon med honom. Han talar både franska och engelska och troligen luxemburgiska.
Han sa att de har ingen butiksförsäljning, utan endast per internet.
Trots att han bara befann sig ett par km bort, ville han inte komma och visa oss några solcellsmoduler.
Han lät oss heller inte gå in på lagret och själva titta på solcellsmodulerna.
Litet dåligt, kan tyckas, när vi var så långväga gäster och ev. blivande kunder.
Han sa att de lagrar sina solcellsmoduler i det lagret där på 145 rue de Cessagne.
Skall man slanta upp 50 à 100 tusen kronor, vill man gärna ha träffat motparten.

Alma-shop har fördelen av att köpare får den billigare luxenburgiska moms(17%),
jämför med den hutlösa svenska momsen på otroligt dyra 25 %.

Ovan betyder dock inte tvungetvis att det skulle
vara ett skumrask- och bedragarföretag.
Litet besvikna är vi dock allt.
Vi har inte kollat upp dem på annat sätt än detta personliga besök.

Har ni handlat av dem någon gång?

Re: Besök på Alma-solarshop

Andreas
Intressant läsning men tyvärr inte lika positivt som jag hoppats på.
Står själv i gränslandet på att beställa därifrån. Jag får goda vibbar av sidan men blir osäker av läsningen.

Någon som kan bekräfta köp därifrån?

Re: Besök på Alma-solarshop

Som sagt vi var där. Men det var ett oanmält besök.
Han, direktören för Alma-solarshop, sa att de har försäljning endast över internetshopen
och ingen butiksförsäljning. Det är inget konstigt med det.

När det gäller solcellsmoduler, så är de tunga saker och dyra att transportera.
Därför sänds de ofta direkt från importhamnlagret( t.ex. Hamburg, Amsterdam osv.) direkt till slutkund.
Det är ingen mening att frakta dem till internet-säljfirmans eventuella lager i södra Tyskland och sedan frakta dem till slutkund i norra Tyskland eller i Sverige.

Om du t.ex. köper Heckert-Solars solcellsmoduler, som verkligen tillverkas i fabrik i Chemnitz, i forna Östtyskland, så sänds solcellsmodulerna direkt från fabriken hem till dig. Detta även om du köper dem av en firma, med kontor i t.ex. Hamburg, eller München, eller Danmark, Holland osv.

Det är viktigt att solcellsmoduler är förtullade, när man köper dem.
Annars kommer en fet räkning från Tullverket, efter en tid, kan komma månader i efterhand.
Speciellt om man köper kinestillverkade moduler, som odemokratiska och förhatade Bryssel har belagt med enorma strafftullar (ca 60 à 80 %).

Jag är nog personligen också av misstänksam natur, och inte godtrogen.
Ett visst mått av misstänksamhet skyddar mot bedragare, och de går lottlösa.

Kommentar: anledning till att de har spegelglas på sitt kontor, är väl för att de skall ha uppsikt över porten, där varor kommer in på lagret och varor lämnar lagret. De delar ju på lagret med många firmor, och det är många personer där, och det är lätt att det då försvinner gods.

Re: Besök på Alma-solarshop

Andreas
Tack för snabba långa svaret.

Det känns som vi resonerar rätt lika.  dom har ju som sagt funnits länge och jag håller helt med dig ang transportering och lager av paneler.

Hittade också någon i Norrland som köpt av dom för ett par år sen som lagt upp lite text och bilder på sitt projekt.

Själv sneglar jag på AXITEC Premium 310P paneler 36st och för mig gör det inget att dom saknar antireflexbehandling då jag har ett väldigt låglutande tak och inga grannar som kan bli störda =)

Re: Besök på Alma-solarshop

Antireflexbehandlingen på solcellsmodulglasen har man inte för att undvika att blända grannar och fåglar, även om det är bra bieffekt.
Utan för att just solljuset, som träffar solcellsmodulens glasyta, skall gå in igenom glaset och till själva solcellerna, och inte reflekteras bort och förslösas till igen nytta.
Endast ljus som tränger igenom solcellsmodulernas glas kan omvandlas till ström, nämligen.

Re: Besök på Alma-solarshop

AndreasN
Du ser man lär så länge man lever. Den aspekten hade jag helt missat.

Jag har tvärt om, en stor låg lutande yta på 4,5*18 så där skulle dom passa fint med 2rader på vardera 18moduler.

Jag var helt inne på SMA och två stora strängar tills en försäljare var här och kliade på min ömma statistik punkt. Så även om jag inte tror att jag räknar hem en optimerare i mitt skuggfria läge så lockar den för övervakning och statistik.

Se där tack för tipset. Alma shop hade dom inte i lager =(

Re: Besök på Alma-solarshop

Då har du perfekt tak för 2 strängar à 18 st Axitec 310 Wp.
Effektoptimerare skall du inte ha då, helt onödigt, om du inte riskerar mycket skuggning.
10 kW växelriktare Fronius Symo 10.0-3-M vore väl perfekt, och billigare i pris än dyra SMA.
Du kommer troligen nästan aldrig upp i modulernas märkeffekt 11,16 kW= 36 x 0,31 , därför kan du välja en 10 kW:are. De få timmar per år, som modulerna möjligen skulle kunna uppnå märkeffekten är så få, att en 10 kW:are är OK.

En överstor SolarEdge-växelriktare är bra om man i framtiden tänker belägga fler tak med moduler, och om de taken då tittar i andra väderstreck än det nu tilltänkta taket. Då behövs nämligen endast fler moduler + modulmontagdetaljer och litet solarkabel. Inget annat. Ingen ny eller extra växelriktare.
Dan

Re: Besök på Alma-solarshop

Dan
Hej, jag har handlat från alma solarshop vid flera tillfälle, först en provbeställning och sedan 43paneler a 2000sek med fri frakt hem, har inget att anmärka, men visst det känns trist att ligga ute med pengar om man är osäker.

Har haft betydligt mer problem med de grejorna som jag körde och hämtade av Peter på Solel Dalby innan han gick under jorden, så att det är nära och man kan köra dit betyder inte alltid mindre problem.