Beskrivning egenbygge Li-jon lagringsbatteri på 6 kWh

Beskrivning egenbygge Li-jon lagringsbatteri på 6 kWh

Jag såg en tråd på det stora tyska forumet  photovoltaikforum.com där PV-Alfred beskriver ett egenbygge av 48 V Li-jon lagringsbatteri på 6 kWh beskrivs. För ca 2300 kr/kWh, för cellerna. Vikt 48 kg. Det är panasonic celler av typ NCR18650PF. Köpta i Holland på https://www.nkon.nl/   För energilagring. Det blir ett stort batteri. 4 block med 168 Li-jon celler av typ 18650. Där varje cell har diametern 18 mm och längd 65 mm, och märkspänning 3,6 Vol och kapaciteten 2,9 Ah, och vikt 46 gram. Som jämförelse har den renodlade elbilen Nissan Leaf i årsmodell 2016 ett batteri på 30 kWh, och går enligt Nissan 24 mil på en laddning.
http://www.photovoltaikforum.com/viewtopic.php?f=137&t=114773

Varför gå och köpa ett lagringsbatteri, när man själv kan bygga ett. Men man måste veta vad man gör när man bygger ett eget energilager, tänk brandrisk.

Re: Beskrivning egenbygge Li-jon lagringsbatteri på 6 kWh

magneten
Finns en hel del om att bygga egna batterier på Youtube oxå ex denna: 300$ powerwall
https://youtu.be/Bk50IuWXg-c

Re: Beskrivning egenbygge Li-jon lagringsbatteri på 6 kWh

Jag tog mig friheten att flytta tråden till "Energilagring".

Re: Beskrivning egenbygge Li-jon lagringsbatteri på 6 kWh

Frågan är, får vi ansluta ett hemmabygga mot el nätet?

Re: Beskrivning egenbygge Li-jon lagringsbatteri på 6 kWh

Arne
Det lagringsbatteriet ansluts icke direkt till elnätet, utan man måste klart ha en växelriktare som omvandlar lagringsbatteriets 48 V likström till växelström. Och växelriktaren kan man man ju kosta på sig att köpa, och då klart en som är godkänd att ansluta till svenska elnätet, vilket nästan alla är.

Re: Beskrivning egenbygge Li-jon lagringsbatteri på 6 kWh

Hmm, men vill man verkligen ansluta sin batteribank till elnätet? Vitsen med en batteribank är väl att lagra undan lite energi (från solen) så att man kan använda den senare, inte mata ut den på elnätet.

Men det kanske är en affärsidé att ladda batterierna från elnätet när elen är billig och mata ut den igen när elen är dyrare? :-)

Re: Beskrivning egenbygge Li-jon lagringsbatteri på 6 kWh

TommyE
Nej inte mata ut på nätet, men prylarna är anslutna till nätet på något sätt.
Batterier <-> Växelriktare <-> elnät
Mm kan vara att elnätsägaren struntar i att det sitter batterier på andra sidan växelriktaren, men det tar emot i huvudet att ansluta hemmabyggen, därför jag undrade.
Nå i vilket fall så vill jag inte ha några batterier än, inte så länge det är bättre betalt för sålt än för köpt.

Re: Beskrivning egenbygge Li-jon lagringsbatteri på 6 kWh

Mono Wafer
Är det inte lite riskabelt att egenbygga lagringsbatterier? Jag läste följande artikel där det framgår att Toyota har en respektfull inställning till att Litiumjonbatterier kan vara instabila.
http://www.idg.se/2.1085/1.668680/toyota-litiumjonbatterier-hybrid-bilar?utm_source=dmdelivery&utm_medium=email&utm_content=Toyota%20g%C3%B6r%20som%20Tesla%20och%20satsar%20p%C3%A5%20litiumjon-batterier%3AHeader&utm_campaign=IDG%20Express%20Kv%C3%A4ll%202016-10-31%2016%3A25%3A35

Re: Beskrivning egenbygge Li-jon lagringsbatteri på 6 kWh

Jag har inte tänkt att bygga något eget Li-jonbatteri. Jag tyckte det var festligt att någon bygger sig ett eget batteri. PV-Alfred bygger 48 V batteri, för att han inser att det är för farligt att bygga ett på 400 V. Det är lätt hänt att man får sig en stöt vid lödning av förbindelseblecken. Han nämner också att det är ohälsosamt att tappa en metallverktyg över batteriepacken, för verktyget och även för den som är i närheten.
Ett batteri som innehåller 6 kWh energi, är inte att leka med.

Re: Beskrivning egenbygge Li-jon lagringsbatteri på 6 kWh

TommyE
Den som magneten länkar till bygger 4kW
Dan

Re: Beskrivning egenbygge Li-jon lagringsbatteri på 6 kWh

Dan
Intressant, jag funderar lite på att bygga en mindre batteribank, mest för att testa tekniken inte för lönsamheten. Hittade dessa batterier som verkar hyffsat prisvärda om man köper mer än 2, kvalitetsmässigt är jag dock lite skeptisk. http://www.batterikungen.se/batteri/laddningsbara-batterier/18650-laddningsbart-lithiumbatteri-3-000-mah.html

Hur som helst skall jag först slutföra min batteribank som jag baserar på gamla blybatterier, där tanken är att batteribanken skall vara offgrid och försörja konstanta laster som cirkulationspumpar, nätverk och laddare med ström från ett system som även fungerar vid strömavbrott. På sommaren när solen är som effektivast tänkte jag även att offgrid systemet skulle få driva poolpumpen som drar rätt mycket ström så att jag minskar min förbrukning i hemmet och kan sälja mer el från det nätanslutna systemet.

Utan att ha kollat ekonomin på det hela så skulle jag nog kunna tänka mig att köpa större färdiga celler, typ de som används i elbilar mm. https://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/WB-LYP160AHA-LiFeYPO4-3-2V-160Ah.html Det blir då större moduler och mindre "hemma mek" och lödningar, känns säkrare med ett ordentligt batteri.

Re: Beskrivning egenbygge Li-jon lagringsbatteri på 6 kWh

magneten
18650 Cellerna du länkade till hos batterikungen finns rör 23 kr styck inklusive frakt på aliexpress

2PCS 3.7V 18650 4200mAh Battery lithium Li Ion Rechargeable Large Capacity Batteries batteria T6 Flashlight  free shipping
 http://s.aliexpress.com/UjymqANr
(from AliExpress Android)

Re: Beskrivning egenbygge Li-jon lagringsbatteri på 6 kWh

Detta med energilagring är väl helt dött som marknaden ser ut idag, när man får mer betydligt mer betalt för det man säljer än det man köper.

Jag har 8st 50 Ah batterier som laddas av en 120w panel i rakt söder, som via 12/220v växelriktare förser hushållets bästa verktyg, robotklipparen.

Visst finns det små tankar att lägga tv, kyl/frys och andra små nattförbrukare på 1 fas, samt köpa denna 2kw växelriktare som ha evpower har, som mäter med strömtång på fasen och känner riktning och matar in från batteriet.

Re: Beskrivning egenbygge Li-jon lagringsbatteri på 6 kWh

osse99
This post was updated on .
Skapade egen tråd av inlägget nedan /AO

Hej!

Funderar också på energilagring.

Du har väl rätt i att det är helt dött förutom om man passerat de första årets (årens) sockrade ersättning och dessutom räknar in nätavgiften.

Blir ju rätt dyrt att köpa tillbaka det man producerat på dagen när man lagar mat på kvällen eller duschar på morgonen.

Nu ska väl nätavgifterna sänkas i vår, här är det Eon's nät, efter min utbyggnad till 7.2KW solel hamnar jag nog i denna gruppen:
16 A, upp till 8 000 kWh år
Månadsavgift 165,00 Kr
Elöverföring 67,70 Öre

Varje KWh jag kan lagra och använda själv utan att mata ut på nätet blir väl då värd drygt 60 öre mera än att mata ut och köpa tillbaka. (nätnytta får man ju räkna bort)
Har man separat mätare direkt på växelriktaren för elcertifikat osv kommer ju dom pengarna in oavsett.

Ska man skaffa något energilager är det alltså dom pengarna som ska bära 40% av investeringen, staten står för resten upp till 50 000.

Tänker jag fel?

Sedan reduceras ju detta ytterligare av effektiviteten, kemisk i batteriet, förlust i laddare och växelrikatare men det kanske är värt en egen tråd.

M.V.H

/AO

Re: Beskrivning egenbygge Li-jon lagringsbatteri på 6 kWh

Kristian
Jag har också funderat en hel del på detta med energilagring. Inte i första hand för att spara pengar utan för känslan att bättre utnyttja egenproducerad energi. Det blir dessutom än mer intressant i och med de strömavbrott som varit i Stockholmstrakten/Roslagen. En förutsättning är då att växelriktare och batteri fungerar även vid strömavbrott på nätsidan. Jag har bara hittat Fronius Hybrid i kombo med Fronius eget batteri som gör det. Jag har noterat att det kostar en del.

Som någon påpekat i tidigare tråd kan man hos Ev-power.eu köpa battericeller från Winston som man ganska lätt kan bygga ihop till ett 48V batteri med BMS samt god kapacitet till rätt pengar. De har nu även plockat ihop batteripaket avsedda för energilagring.
Victron har en hybrid växelriktare som skulle kunna fungera ihop med ett 48V batteri, men de är endast 1-fas.
I mitt fall är det bara intressant med en växelriktare med 3-fas.
Är det någon som något annat förslag på växelriktare som skulle kunna funka med 48V batteri?

Re: Beskrivning egenbygge Li-jon lagringsbatteri på 6 kWh

vinter
Väcker den här tråden lite, nån som funderat på teslabatteri som energilagring?
Har 3-fas kw-laddare och BMS inbyggt.

många sol-växelriktare borde ju kunna användas på 400-volten från teslabatteriet och producera precis så mycket el hushållet behöver utan att trycka ut nåt på elnätet.