Beräkning och teori skuggande föremål på solcellsanl.

1 meddelande Alternativ

Beräkning och teori skuggande föremål på solcellsanl.

Det finns mycket som kan skugga det direkta solljuset och även
det diffusa solljuset. Här är litet om temat.

Det här med skuggning av diffust solljus lade jag märke till idag.
Jag stod i skuggan vid en skuggig busshållplats och höll i en
gatuskyltstolpe. Stolpen var betydligt varmare 2 meter upp än nere vid,
ca 0,5 meter över marken. Skillnaden kanske var ca 5 grader
Celcius, vilket man lätt känner skillnad på. Denna temperaturskillnad
måste ha varit pga skuggning av diffusa solljuset. Något direkt
solstrålning träffade inte stolpen. Det rörde sig säkert även om
värmestrålning.

För nerladdning av pdf-fil:
skuggningobjekt.pdf

Se även andra beräkningstema i trådarna:

-Beräkning markreflexion på solcellsmodul.
-Beräkning solposition på himlavalvet.
-Beräkning globalstrålning/W/m2) uppdelning i direkt och diffus.
-Beräkning globalstrålning/W/m2) mot solcellsmoduler.
-Beräkning kärnskugga mot solcellsmoduler.
-Beräkning effekt(W) för solcellsmoduler.
-Beräkning solcellstemperatur bl.a. takintegrerat

Arne