Begränsa effekt vid toppar

daniel_c
Har kanske ett litet bekymmer.

Jag har 20A huvudsäkring och anläggningen har hittills ”peakat” strax över 15kW
Vad jag förstår bör jag inte överstiga 14kW med 20A säkring.

Är det så att om jag vid en 15kW peak använder 2kW i hushållet är det ok (13kW) eller går all producerad el genom huvudsäkringen?

Går det att begränsa pekarna eller kanske lägga en last i hushållet som styrs av peaken?
Känns som att en uppsäkring till 25A kostar mer än vad jag får ut.

/Daniel

Re: Begränsa effekt vid toppar

Arne
Ett icke-problem.

P=15000 W
P = I x U x (roten av 3)
Du har 400 Volt mellan fasledare

Dvs strömmer är = 15000 /(400 x roten av 3) = 15000 /(400 x 1,732) = 21,65 Ampère

Du säger "peakar" vilket antyder att det är kortvariga toppar. Dina mätarsäkringar är av smälttyp och klarar säkert ca 20 % över last under timmar innan smälter av.

Dessutom har ditt hushåll konstant litet förbrukning. Ut på elnätsbolagets elnät går inga 21,65 A.

Re: Begränsa effekt vid toppar

daniel_c
ok

Så det borde inte vara några problem om det mitt på dagen inte överstiger ~16,5kW (+20%) under allt för lång tid.
Idag såg det ut såhär, troligtvis kommer det maximala öka något framöver.
Installerade systemet 10/6 2019 och det klarade sej bra från det datumet, men nu med de höga topparna börjar jag bli lite orolig....

Kan det vara något alternativ att dra igång några el-element mitt på dagen (för att värma upp källaren) eller det minskar inte belastningen på huvudsäkringarna?

Re: Begränsa effekt vid toppar

Arne
Varför inte gå till din elmätare och knappa på den och se vad du har för ström som från varje fas går ut på servisledningen. Man brukar kunna se det. Då kanske du lugnar ner dig.  Porslinssäkringar som är överbelastade blir varma. Känn på dem! Men se upp så inte skyddsglaset på säkringshuven är spräckt eller saknas så du kommer åt spänningsförande delar. Inte hälsosamt.

Re: Begränsa effekt vid toppar

daniel_c
Har varit nere och känt på säkringarna, de blir något varma, skulle tippa på 40-50 grader.
Har tryckt på min mätare men har dålig koll på vad jag letar efter
Min fråga kvarstår dock

Kan jag minska belastningen på huvudsäkringarna genom att köra ett par 2kW element i min källare under tiden topparna kommer?

Re: Begränsa effekt vid toppar

Kontakta din elektriker som kopplat in din växelriktare och få allt förklarat muntligen, det blir nog bäst. Då har du möjlighet att fråga och få svar på dina undringar besvarade muntligen.

Be din elnätsägare att få bruksanvisningen för deras elmätare som de monterat hos dig.
Då ska framgå vilken knapp och vy som du ska titta på för att se strömmen. Den visar säkert separat strömmen för varje fas, men inte samtidigt, du måste nog knappa fram en i taget.

Re: Begränsa effekt vid toppar

Gunnar
Ja visst kan du minska strömmen genom huvudsäkringarna under perioden när solcellerna lämnar som mest genom att köra ett elelement men det är säkert inte nödvändigt.  Du oroar dig nog helt i onödan. Effekttopparna är kortvariga och huvudsäkringarna tål ganska stor överbelastning under lång tid. De högsta effekttopparna från panelerna brukar vara under april när det fortfarande är kallt ute så att panelerna inte blir så varma så värsta perioden är nog redan passerad. Hur många paneler har du och vilken effekt har dom?

Re: Begränsa effekt vid toppar

daniel_c
Har installerat 19,14kWp fördelat på tre väderstreck.
Maxeffekten mitt påmdagen har successivt ökat och från och med nu fram till 10/6 vet Jan inte hur det blir.
Jag får köpa hem lite extra säkringar om ifall att de skulle gå.

Re: Begränsa effekt vid toppar

Gunnar
Se till att du köper tröga säkringar.  Ett annat tips är att köra disk och tvättmaskinen mitt på dagen. Många modeller går att programmera så att de startar vid en viss tidpunkt.

Re: Begränsa effekt vid toppar

En variant är att sätta timer på varmvattenberedaren så att den bara värmer vatten på dagen. Jag gör så på sommaren när jag har gott om el.