Batteri

jerker
Hej
Skall uppdatera min anläggning med ett batteri. Är det någon som vet hur mycket solceller man måste ha kontra kWh på batteriet måste ju funka ihop.
Mvh. Jerker

Re: Batteri

Gunnar
This post was updated on .
Beror lite på fabrikat av växelriktaren. Ferroamp säger minst 6 paneler. Du har väl inte missat att det nu finns ett mycket förmånligt erbjudande på utrustning från svenska Ferroamp/Nilar. För att kunna ansluta paneler till energihubben så krävs även en solsträngsoptimerare SSO

Re: Batteri

lacariuz
Är det någon som vet om det går att söka både solcellsbidraget och energilagringsbidraget ?

Re: Batteri

Gunnar
Ja det går bra. För bidraget till energilagring är det nästan ingen kö så beslut kommer snabbt.

Re: Batteri

magneten
Är oxå på jakt efter ett batteri skulle dock vilja ha så att jag själv kan ställa in när batteriet ska börja att leverera el till huset ex atg battariet kickar in först då importen tex överstiger 4kW, enbart för att kapa effekttopparna. Alla alternativ jag tittat på får dock automatiskt in direkt man börjar att importera el tyvärr. Har kollat på Solarwatt my reserve och BYD batteri Mes kostal plenticore+

Re: Batteri

Gunnar
Magneten kolla på Ferroamp den är nog helt överlägsen idag. Har ett otal inställningsmöjligheter. En mycket stor fördel är att den kan utjämna mellan faserna så att man ofta kan klara sig med mindre huvudsäkringar. Om detta inte räcker till så kan den även hämta ur batteriet för att kapa topparna. Ferroamp har också en startspänning på endast 140 volt så den producerar under lite längre tid per dag än de flesta andra växelriktare. På www.ferroamp.com finns en hel del att läsa.

Re: Batteri

genua
Var kan man hitta information om inställningsmöjligheterna för Ferroamps batterilösning?

Re: Batteri

Hittar ingen info om inställningsmöjligheter heller..
sen fungerar väl inte Ferroamp med så många olika batterier heller?

Kan den fasbalansera även på utfående steöm feån faatigheten? Har provlem med hög ström ut på L1 då jag har en 3,7kW enfas växelriktare på L1 samt en 9kW trafasriktare oxå..

Re: Batteri

@ Magneten, du ställde i denna gamla tråd frågan om Ferroamp EnergyHub även fasbalanserar utgående ström från fastigheten? Har du fått någon klarhet om detta? Ser att du sedan dess har införskaffat en sådan plus ett Nilar batteri, så du har nu kanske svaret på frågan.
Jag har också en enfas växelriktare, som jag starkt ångrar att jag valde, vill minska exporten och få en högre egenförbrukning i stället. Därför funderar jag över om en EnergyHub med sin fasbalansering kan få över export från solfasen till de två andra faserna och där bli konsumtion / laddning batteri. Alltså om jag behåller min nuvarande enfasiga växelriktare och dess solcellspaneler med optimerare (SolarEdge) samt installerar en EnergyHub med ett Nilar batteri dessutom.

Re: Batteri

genua
Mono Wafer wrote
@ Magneten, du ställde i denna gamla tråd frågan om Ferroamp EnergyHub även fasbalanserar utgående ström från fastigheten?
Fasbalansering sker "uppströms" relativt strömkännarna så har du dessa monterade vid servissäkringen kommer utgående ström över den tröskelnivå du ställer in vara fasbalanserad.

Re: Batteri

Mono Wafer
@ Genua, "uppströms" tolkar jag som mot nätet hållet? Som oinvigd måste jag fråga om "tröskelnivå", nivå på vad? Är det kanske mätarsäkringens storlek?
Vill nämna att jag har inget problem med att exportströmmen kommer nära mätarsäkringens 16 A.
Är själv inne på att min enfasiga inmatning av solel måste ligga på förbrukningssidan om strömkännarna för att fasbalansering av den möjligen ska kunna ske.

Re: Batteri

genua
Ja, uppströms avser mot nätet. Tröskelnivå är den nivå över vilken fasbalansering sker, ställer du in 16A sker balansering först när strömmen i en fas överskrider 16A.

Re: Batteri

Mono Wafer
Varför ska en nivå ställas in, varför balanseras det inte direkt vid minsta obalans, nätägare gillar ju bra balans?
Så tröskelnivå ställes normalt på mätarsäkringens värde? Kan man ställa in ett lägre värde eller vad händer då?
Det är något jag inte förstått känns det som.

Re: Batteri

genua
Varning för killgissning här men fasbalanseringen sker oavsett strömriktningen så i läget utan solproduktion, enbart förbrukning, så innebär förflyttning av ström från en fas till en annan en viss energiförlust. Verkningsgrad 100% tror du väl inte på?

Vid export borde vi inte ha balanseringsförluster, växelriktaren jobbar bara asymmetriskt. För att skona huvudsäkringen är det kanske klokt att sätta arbetsgränsen 10-20% under säkringsnivån.

Re: Batteri

Mono Wafer
@ Genua, tack för din info, jag tror inte längre på min inledande förhoppning att fasbalansering kan få min enfasiga export att gå över till de andra faserna och där förbrukas / ladda batteri. Vidare skulle ju en effektförlust uppstå i EnergyHub vid AC/DC omvandlingen till DC Nanogrid f.v.b. batteri.
Min lösning måste nog bli att ersätta min enfas växelriktare  med en trefas.

Re: Batteri

genua
Beror väl på vilken typ av elmätning du har, tillämpar nätbolaget "summamätning" blir det väl inget problem om du exporterar på en fas och importerar på de andra faserna. EnergyHub skyddar huvudsäkringen och sköter laddningen av batteriet.

Behöver du effektoptimerarna så ha kvar din enfas-växelriktare.