Batteri som reservkraft. Leverantörer?

Sorkemon
Hej! Kul att det alltid finns forum med kunniga människor för nästan allt.
Jag och min sambo ska bygga nytt, hus på ca 140m² och garage/panncentral på 80².
Garaget kommer ha tak i sydlig riktning, perfekt för solceller ju.

Tyvärr ligger tomten i de djupaste Roslagsskogarna, där vinter betyder återkommande strömavbrott.
Solceller med batterilagring som reservkraft skulle ju vara toppen då, men nu har jag googlat mig kollrig och kollat på flera leverantörers sidor, och där finns väldigt lite info angående batterilagring som reservkraft.

Så jag mottar gärna tips om vilka leverantörer som kan leverera sådana system.
Gärna tips och tankar från personer med dylika system.

Sen undrar jag hur solceller och omformare gillar väldigt strömkrävande saker, typ svets och plasmaskärare. Skall man ha dom kopplade separat från matningen? Eller anpassar systemet sig och tar strömmen från både nät och solceller.

Re: Batteri som reservkraft. Leverantörer?

Om man vill ha solcellsmoduler på taket och producera solström, så är det enklaste och billigaste att installera en vanlig växelriktare, som är ansluten till allmänna elnätet. Men, pga säkerhetsskäl måste växelriktaren omedelbart stänga av sig själv om spänningen på allmänna elnätet, till vilken den är ansluten, skulle försvinna, dvs vid elnätsägarens strömavbrott man precis som grannarna ingen ström. Man kan tillverka lika många kWh, som man förbrukar i hushållet, sett över ett år. På natten då solen är släckt, då köper man ström av elhandelsbolaget (på samma sätt som man göra om man inte har en solcellsanläggning). Som sagt ovan system är ganska billigt, man behöver i princip endast solcellsmoduler och en växelriktare. Men inga dyra lagringsbatterier.

Skall ni ha ström även under strömavbrott, ja då måste ni lagra ström, och då i batterier. Lagringsbatterier är tyvärr ganska dyra om ni skall ha ström till mer än bara till en glödlampa under ett par dagar. Ni behöver då förutom solcellsmoduler, växelriktare nämligen också duktigt stora batterier, som skall underhållas och kanske inte håller så länge (och måste byta ut efter en tid, kanske ett par år?).

Det börjar komma växelriktare med inbyggd batterieladdare, och inbyggd omformare av batteriespänningen till 3-fas-ström. Har man ett sådant system med ett lagringsbatteri på 10 kWh, så klarar man sig kanske några timmar. Vi förbrukar på 3 personer per dygn, nu på sommaren utan elvärmen, ca 25 kWh/dygn.
Det är då för varmvatten, kaffebryggning, kyl- och frys, diskmaskin, tvättmaskin, lyse, radio.

Titta på Fronius Symo Hybrid 5.0-3-S, som är en sådan växelriktare, som laddar batterier med max 5 kW.
Den producerar även 3-fas-ström från solcellsmodulerna, och tillverkar 3-fas-ström av battrieströmmen.
En ordinär växelriktare på 5 kW kostar ca 15000 kr, inkl. moms. Denna hybrid ca 22000 kr, inkl. moms.
Sedan måste du har lagringsbatterier, litium-typ. De kostar slantar, det billigaste på 4,5 kWh kostar ca 50000 kr, inkl. moms. ett Fronius Solar Battery på 10,5 kWh kostar ca 85000 kr, inkl. moms. Titta på er elräkning idag vad ni gör av med per dygn. (bor man i lägenhet och fastighetsägaren står för centralvärme och varmvatten, så förbrukar man emellertid nästan ingen ström alls).

Jag kan nämna att solcellsmoduler kostar ca 2000 kr/styck för en på ca 250 Wp. För att installera 5 kW, behövs alltså 20 st, dvs 40000 kr, inkl. moms. Sedan behövs montagesystem, kanske 10000 kr. Och litet kablar och brytare kanske 3000 kr. Sedan skall någon montera det hela också, kanske 35000 kr.

Ni säger att ni förväntar er strömavbrotten på vintern. Då är det väldigt litet sol, ni kan då knappast ladda batterierna med solström från solcellsmodulerna på taket. Ni skulle då behöva ladda batterierna med fulström, som ni köper av elhandlare. De måste alltså finnas en omvandlare från 3-fas-växelström till att ladda lagringsbatterierna. Om det finns i ovannämnda Fronius Symo Hybrid växelriktare, vet jag ej.

Jag skulle tro att det går bra att ha solcellsanläggningen i drift och med en vanlig nätansluten växelriktare, och att den kan vara ansluten som en vanlig växelriktare är till fasadskåpet/elmätaren. Om svetsaggregatet förbrukar säg 10 kW, och solcellsanläggningen då producerar, säg 3 kW, ja då tas de saknade 7 kW helt enkelt från elnätet(du köper alltså de 7 kW). Jag tror inte svetsaggretaget orsakar störningar som stör växelriktaren. Skulle svetsaggregatet orsaka störningar på elnätet, då skulle den inte få användas i Sverige, skulle jag tro. Svetsaggregatet har väl certifikat att få användas i Sverige?

Jag hoppas att detta kan vara till någon hjälp.

Re: Batteri som reservkraft. Leverantörer?

Sorkemon
Tusen tack för utförligt svar. Jag blev rätt mycket klokare.
Strömavbrotten är sällan mer varaktiga än några timmar,  sällan så länge att dom blir ersättningsskyldiga. Men vintrar med mycket blötsnö är dom störande frekventa.

Men med tanke på kostnaderna så lutar det nu åt ett elverk i stället, skönt att ha ljus och fungerande värmesystem ifall strömavbrotten blir riktigt varaktiga.

Svetsen är en Esab så den ska nog klara svenska normer, jag var bara mer orolig för att man skulle riskera att "bränna" nånting.

Återigen tack för svar!

Re: Batteri som reservkraft. Leverantörer?

callec
En variant kan vara att enbart köpa tillräckligt med batterier och ladda dessa på morgonen 3-5 tiden då elen är som billigast och använda vid dyrtider samt vid elavbrott.

Re: Batteri som reservkraft. Leverantörer?

Det är inte billigt, men det är dyrt :-/
Hittade den här sidan som säljer Fronius hybrid och batterier.
http://www.legoelektronik.se/solcellssytem/solceller-on-grid-hybrid.html
Minsta batteriet är på 4,5kWh och det kostar nästan 80.000kr
En 5kW hybrid växelritare kostar nästan 27.000kr
Sen gissar jag att det krävs en Smart Meter a 3.900kr
110.900kr för batteri och växelriktare

Det går säkert att få billigare vid köp utomlands men orkar inte leta nu.

Du får ett fint elverk för dom pengarna

Re: Batteri som reservkraft. Leverantörer?

Björn Färestad
Hej!

Tesla Powerwall kapacitet 6,4 kWh, priset är inte klart ännu men rykten går kring 30tkr. Om jag har fattat det rätt så kopplas det på mellan solceller och växellikriktare. Med rätt sådan så laddas det från solceller och annars från nätet.
Växellikriktare behövs ändå om man har solceller. Risken är att man behöver ha en särskild för funktionen att ladda från nätet.
Tesla har också ett större batteri på ca 10kWh, men som inte tål mer än ett begränsat antal urladdningar per år. Lämpat för strömavbrotts backupp.
Självurladdningen på dessa batterier är troligtvis försumbar.
Jag har ställt mig i kö för ett av de mindre batterierna, trotts att det i dagsläget inte lönar sig, du får ju mer betalt för det du levererar till nätet än vad du betalar för det du köper.
Om jag vore som dig så skulle jag i alla fall kolla att den växellikriktare jag köper är förberedd för att hantera batterilagring. Ryktas om investeringsbidrag för batterier också, får se om hur det blir med det.
För korta strömavbrott så måste ett batteri vara bättre än en generator.

SV: Re: Batteri som reservkraft. Leverantörer?

Har man en solaredge anläggning så kan man köpa en låda som är en brygga mellan dc sidan och teslas batteri.
Bara att plugga in och köra.
Men med våra elpriser så är det bara förlust.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- Björn Färestad [via Solcellforum] skrev ----

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Batteri-som-reservkraft-Leverantorer-tp5010989p5010999.html
To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]

Re: Batteri som reservkraft. Leverantörer?

Sorkemon
Det är mycket att sätta sig in i, men nu börjar det klarna. När anläggningen köps in, så får man väl se till att den är anpassad för batteri och generator. Så får man skjuta batteriinvesteringen på framtiden och förpesta miljön med lite avgaser från en generator så länge.
Tusen tack för alla bra svar!