Att installera Själv?!

Alinder
hej! Skall köpa solpaneler, Många frågor..

min årsförbrukning ligger på 16000kwh
taket är 12,4 x 5,8 och 3,8 x 5,8

det stora taket är helt o skuggat och det lilla är ytterst lite utsatt.

Installera själv eller få någon annan att göra det?

Pris från en lokal firma på 168 tkr för en anläggning på 14,97 kw

Montera själv. inga problem, bör klaras då jag jobbar som hantverkare. men här är en djungel.
Dessa paneler lutar det åt. 41 st får plats på taket.

https://www.solshoppen.se/products/trina-solar-vertex-mono-390-watt-all-black-1-3-cut-perc?variant=40015099134143

15,7 kw.

finns billigare som inte är lika kraftiga, bör jag satsa på dessa så jag inte överproducerar? eller kanske rent av de billigare för att minska installationskostnaden?

Är det någon nackdel med att köra kraftigare kabel? 6mm istället för 4 eller är det bara onödigt?

Jag skulle villja ha en framtidssäker växelriktare, så som ferroamp. då jag har både elbil och tror att ett batteri kan vara bra för att både lagra el och ladda under natten för att ta topparna.
hur funkar ferroamp SSO+, jag behöver förstå systemhet helt enkelt känner jag!

Men växelriktare känns komplicerat, snälla hjälp mig reda ut detta. vilken bör jag satsa på? Hur fratidsäkrar jag? jag vill inte bygga ett system som skall sitta i 25+ år som inte går att utväckla utan att slänga växelriktaren.

eller förslag på växelriktare som inte jobbar som ferroampen utan bara är det jag behöver? en 15 kw inverter, bör väll duga? men de ligger på cirka 30tkr+ så då känns inte ferroamp så orimligt?

Tack, kommer säkert fler frågor.

Re: Att installera Själv?!

Välkommen till forumet!

Vad har du för takbeklädnad? Det är avgörande för vilket montagesystem som kan användas.
Titta på följande genomförda detaljerat beskrivna projekt så ser du hur man göra.

Betongpannetak:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ny-anlaggn-15-6-kWp-betongpannetak-sodra-Sverige-foto-m-m-nov-2020-tp5018480.html

Plåttak imiterande takpannor:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Anl-15-9-kWp-takpannepl-t-enfamiljshus-foto-m-m-klar-juni-2019-tp5016633.html

Lättast och lägst pris för montagematerial är det på korrugerad takplåt eller trapetsbleck-takplåt. Mycket enkelt också att montera.

Väljer du ett system t.ex. SolarEdge, eller Ferreamp, då bygger du in dig i det fabrikatet och blir dyrt att byta till annat fabrikat på växelriktare.

Väljer du en vanlig växelriktare fabrikat SMA eller Fronius, om den skulle paja om säg 10 år, då kan du byta till vilket annat fabrikat som finns på marknaden, eller samma. Du har då fria händer så att säga.

Du verkar vilja kunna ha lagringsbatteri i framtiden på en växelriktare du idag skaffar.
Då finns österrikiska Fronius Symo Gen24 10.0 Plus, som kan ha lagringsbatteri. Den största sådan är på 10 kW AC-uteffekt. Den har ca 3 kW AC nödström när ditt elnätsbolag har strömavbrott, finns ett eluttag(230 Volt) vid växelriktaren där du får ström, bara 1-fas.

Tyska Kostal har också Kostal Plenticore Plus 10, på 10 kW AC-uteffekt. Den har 3 st oberoende DC-ingångar, dvs man kan ha paneler i tre olika väderstreck på den. Den är även förberedd för lagringsbatteri.
Programvaran för det är redan i växelriktaren, och man kan köpa en kod om man vill använda lagringsbatteri i framtiden.

Tyska SMA växelriktare finns också, men jag tror inte de har möjlighet till batterilagring.

Man kan montera montageställ själv och ha en elektriker som hjälper till med anmälning av växelriktaren till ditt elnätsbolag och som kopplar in växelriktare till elnätet. Det mesta jobbet med en solcellsanläggning är att montera takfästen och bära upp och lägga ut paneler, koppla ihop dem, och spänna fast dem.

Re: Att installera Själv?!

Alinder
Hej. Tack!

Jag har betongpannor. Men som jag beräknar det bör växelriktaren vara något större än 10kw? Då mina panelerna landar på 15.7

Ja detta med att köpa in sig i ett hörn är inte jätte lockande. Men ferroamp är vad jag ser till priset den mest avancerade.

Re: Att installera Själv?!

Du nämner inte vilket väderstreck dina tak är åt, kanske åt olika väderstreck. Taklutning?

Är det ca 16 kWp installerad paneleffekt du siktar på? Ja, då vill man nog gärna ha en växelriktare som kan ge ca 12 kW AC i alla fall, men hellre ca 15 kW.

Beträffande solarkabel 6 mm2 och 4 mm2, är prisskillnaden för 6 mm2 så liten att det är ingen mening att välja 4 mm2. Du får ju också lägre förluster med den grövre 6 mm2 än den klenare 4 mm2. På paneler sitter det 2 st solarkabelstumpar på ca 1 meter och de brukar vara 4 mm2, men det är väl för att spara varje öre, som de väljer en klen 4 mm2.

Jag tror det är så att batteri-växelriktarna på marknaden är avsedda för kunder i Europa t.ex. Tyskland, och där har de oftast uppvärmning av enfamiljshuset och varmvattenberedning med gas, och ström är bara för "lyset". För dem räcker en växelriktare på 10 kW mer än väl. Medan i Sverige i ett enfamiljshus har vi värmepumpar eller direktverkande el för husupppvärmning och varmvattenberedning och förbrukar bra mycket mer ström.

Du kan ju nu skaffa en vanlig växelriktare, och i framtiden ytterligare en växelriktare som lagringsbatteri  kan anslutas till. Då får du 2 st växelriktare på väggen som jobbar parallellt, en vanlig och en som är ansluten till ett lagringsbatteri.

Re: Att installera Själv?!

Alinder
Hej,

Det stora mot syd väst och det lilla mot syd ost.

35 graders taklutning

Det blir nog som du föreslår, en enkel växelriktare nu, och sen någon annan lösning längre fram.

Enligt den offert jag fått från ett företag hade dom en effekt på 14,9 kwh och en beräknad årsproduktion på det systemet på 11,2 kwh
Så installerar jag en anläggning med en teoretisk effekt på 16,4 för lägre kostnad bör jag ju inte komma upp i mina 16000 kwh årlig förbrukning.

Re: Att installera Själv?!

Det är ganska snabb utveckling på växelriktare. Det kommer kanske snart en större batteri-växelriktare från Fronius än 10 kW.

Man anger installerad paneleffekt med kWp, där "p" står för peak, dvs panelernas märkeffekt.

Är alla dina paneler mot sydväst och sydost, då uppnår alla ungerfär samtidigt på dagen sina maxeffekter. Har du då installerad paneleffekt 16,4 kWp, då ska du ha en växelriktare på AC 15 kW. Det är bra vinkel 35 grader.
Är det verkligen 35 grader och inte 27 grader eller 17 grader? Takstolstillverkarna har ju standard-takvinklar.

Förmodligen gör du två strängar med seriekopplade paneler. En sträng för sydvästaket och en sträng för sydosttaket. På lilla taket får du nog bara plats med ca 10 paneler? Det betyder 31 st på det andra, men så många kan du inte seriekoppla, blir alltför hög spänning och knäcker en växelriktare(tål ofta höst 1000 Volt). Då får du göra två delsträngar med seriekopplade paneler och parallellkopla dem.

Re: Att installera Själv?!

Gunnar
Hej Alinder!

Om du funderar på batteri så kan det vara bra att ta med det direkt då du då även får 50% bidrag på växelriktaren när den köps tillsammans med batteri.

Ferroamps växelriktare på 14 kW brukar ofta säljas i paket med batteri från svenska Nilar till mycket bra paketpris.

Ferroamps växelriktare klarar idag inte ödrift vid strömavbrott men man har utlovat en uppgradering till befintliga användare så att den klarar även det i framtiden.

En stor fördel med Ferroamp är den patenterade fasbalanseringen som ofta gör att man kan gå ner ett steg på huvudsäkringarna om man har mer än 16A.

Du frågade tidigare om Ferroamp SSO. Det finns en del att läsa om du går in på Ferroamps hemsida. SSO är en solsträngsoptimerare som i de flesta andra fabrikat är inbyggda i växelriktaren men Ferroamp har valt att flytta ut optimeraren i en egen låda vilket ger en del fördelar. Man kan tex. ha ett stort antal strängar som är kopplade till varsin SSO.

Jag har en Ferroamp anläggning med Nilars lilla batteri och normalt så här års så räcker batteriet till för att leverera all el till huset när solen gått ner.

Re: Att installera Själv?!

Alinder
Yes. Du tänker rätt. 9st åt sydost.
31 st mot sydväst.

Tack för infon. Då får det bli uppdelat på hälften på det stora taket.

De paneler det lutar åt är på 385w
Chefen vill ha svarta och ja vill ha dom effektivaste dom ligger på 400w.
Samma fabrikat av paneler. Bara utseende och effekten som skiljer.

Bör jag faigthas med henne att utseendet inte får bestämma i detta läge eller är det inte värt det för mellanskillnaden?

Hur räknar jag ut vad min ungefärliga årliga produktion blir? Beroende på de olika panelerna?

Jag är orolig att bygga för kraftigt system. Slår jag då även ihop det med batterilagring så minskar ju min årsförbrukning och då är det väll hejdå med 50öre per kwh från staten?

Re: Att installera Själv?!

T.ex. om du ett kalenderår säljer ut på elnätet 10000 kWh/år och köper 7000 kWh/år, då skickar ditt elnätsbolag uppgift till skattemyndigheten på att du köpt 7000 kWh och sålt 10000 kWh. På de 7000 kWh får du 0,60 kr/kWh i direkt skattereduktion, dvs 4200 kr i fickan. För de överskjutande 3000 kWh sålda strömmen, får du ingen skattereduktion.
Du förlorar inte all rätt till skattereduktion om du skulle råka producera alltför mycket förnyelsebar ström ett kalenderår och då råka sälja mycket ström. Alla kalenderår kommer inte heller din solcellsanläggning att ge exakt samma produktion, utan det finns solrika år och mindre solrika, det kan skilja ca 10 %. Sedan skaffar du kanske elbil och då ökar elförbrukningen med ca 2 kWh/mil körning, ca 3000 kWh/år för normal-bilförarens 1500 mil/år.

Men en bekant ville inte ge sitt elnätsbolag EON nöjet att ev. bestraffa honom för hans förnyelsebara elproduktion, så han stängde helt sonika av sin solcellsanläggning i ca mitten av sept och höll den avstängd tom 31 dec. Just för att inte sälja fler kWh än han köpte kWh av EON. Men det är att överdriva.

Det är därför lika bra och bäst att bygga stor anläggning  med en gång.

Även när de andra skattebetalarna betala hälften av kostnaden för ditt lagringsbatteri och din batteri-växelriktare, blir det trots det väldigt dyrt med lagringsbatteri. Det lönar sig nog inte. Om några år kan ev. priserna på batteri och batteri-växelriktare ha sjunkit till överkomliga priser. Då kan man byta ut sin befintliga växelriktare mot en batteri-växelriktare och lagringsbatteri. Det är nog inga problem då att sälja sin beg. växelriktare. Ett lagringsbatteri håller inte heller i evighet, utan slits och tappar kapacitet.

Re: Att installera Själv?!

Alinder
Fick som förslag att ha optimerare på endast 3 av de 9 på den sidan av taket av ett företag som sätter upp solpaneler, detta då jag skall sätta dem brevid en takkupa. då var detta inte solaredge utan fronius, hur funkar det med detta? visste inte ens att det var möjligt då på annat än solaredge?
Vad är detta för optimerare, för hittar inte annat än solaredge optimerare.

Tack

Re: Att installera Själv?!

Gunnar
Det är säkert Tigo optimerare. De kan användas tillsammans med alla vanliga växelriktare och man behöver inte montera på alla paneler utan endast på de som blir skuggade.

Re: Att installera Själv?!

Alinder
Okej, hur får jag tillgång till det gröna rotavdraget på någon beställning jag gör själv?
Har plockat ihop ett system på solshoppen.se och jag landar på 130tkr. (16400kwp) (400w paneler)
då skall elektriker till på ungefär 10000 å sen händer alltid nått så vi säger 5 extra så 145 tkr

mitt bästa anbud jag har fått hittills på samma antal paneler är 165 tkr (14965kwp) (365w paneler)

I mina ögon, är det inte mycket jag sparar.  vad säger ni, hur bör jag tänka?
Kan jag få grönt avdrag på något sätt? för det missar jag genom solshoppen.se.

Tack!

Re: Att installera Själv?!

Gunnar
Om du köper in materialet själv så är det bara att glömma grönt avdrag för materialet. Enligt regelverket är det inte mycket som man får göra själv. Att tex. koppla ihop panelernas kontaktdon får man inte göra trots att det bara är snabbkontakter som ska tryckas ihop. Ska elektrikern upp på taket så är det säkert så att det tillkommer kostnad för godkänd ställning. Ska man följa regelverket så är det inte mycket förtjänst att köpa in material själv och montera fästen när man missar grönt avdrag på en stor del av den totala kostnaden. Det kan bli i stort sett samma pris som på en nyckelfärdig anläggning.

Re: Att installera Själv?!

Alinder
This post was updated on .
Nu har jag lite olika alternativ som jag vill ta med er:

60M eller 120M? Vad är skillnaden? Kan dom hantera delvis skuggade bättre?

Mina alternativ

Svarta 60M paneler med växelriktare och batterilagring. På 14,7 kwp anläggning
Växelriltare på 10kw.

Vanliga blåsvarta 120M paneler men desto kraftigare anläggning istället 18,9kwp utan batterilagring eftersom det inte finns kraftig växelriktare nog som alternativ av denna säljare.

Eller blåsvarta 120m med batterilagring?

Av denna säljare kan jag nog få montera själv.

Annan säljare: svarta 120m paneler men nyckelfärdigt som samma pris som de andra två

Svarta är vad chefen vill ha. Men bör jag satsa på de blåsvarta?
 Kan ha blåsvarta 120m paneler och batterilagring. Då är dom 120M

Så. Lite sämre paneler med batterilagring.
Eller
Kraftigare paneler utan batterilagring men då smälter dom inte in så bra på huset.
Eller nyckelfärdigt med svarta paneleren då lite dyrare men ok styrka på panelerna. Och 120M paneler.

Re: Att installera Själv?!

Finns info här på forumet om paneler av typen 120M så kallade halvceller.
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Suntech-panel-360w-td5018732.html#a5018734

Re: Att installera Själv?!

Alinder
Bra. Då har jag koll på vad det innerbär. Men bör jag satsa på det eller klarar jag mig gått med 60M paneler?

Det är ju kraftigare paneler. Men smälter inte in lika väl.

Re: Att installera Själv?!

Arne
När man ska bedöma en panel dividerar man dess märkeffekt med dess yta och får W/m2.
Om en panel är 1m x 1,5m och har märkeffekt 300 Wp gör det 200 W/m2.

en annan panel kanske är på 350 Wp och 1m x 2m gör 175 W/m2.
men med den får man ut färre kilowatt-timmar per år på en viss takyta.
Men man luras lätt att tro att panelen med högre effekt är bättre än en panel med lägre effekt. Men effekten har ju väldigt mycket att göra med hur stor en panel är.

Tankeexperiment: man har en panel på 400 Wp. Man delar den i två lika delar och får 2 paneler på vardera 200 Wp. Är de två på 200 Wp då sämre än den på 400 Wp? Det är de givetvis inte utan lika bra.

Re: Att installera Själv?!

Gunnar
Om säljaren säger att du får montera själv så är han inte på det klara med den senaste skärpningen av regelverket. Det finns en del info att läsa på Elsäkerhetsverkets hemsida. https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/din-elanlaggning/bygga-och-renovera/installation-av-solceller/

Det kan också vara bra att kolla på Elsäkerhetsverket om företaget är registrerat hos dom för arbete med elproduktionsanläggningar.

Re: Att installera Själv?!

Alinder
Men M60 panelen ligger på 330w och M120 panelen ligger på 385w.

Måtten är snarlika.
M60 är 1006 x 1670 x 38 mm
M120 1096 x 1754 x 30 mm

Han med m60 paneler har 120 paneler. Men dom är blåsvarta. Så mindre lockande.

Bygga stort system på 20kw å fylla alla tak som får sol på sig med paneler (svarta 60m paneler) å göra arbetet själv.

 För samma peng kan jag få ett nyckelfärdigt på 15 kw. Men med svarta 120m paneler.

Eller bygga själv med hans blåsvarta 120m moduler? Men då blir det ett enormt kraftverk om husets tak skall fyllas.

Känns så onödigt att köpa hans lite svagare paneler.