Att fullbelägga ett tak med solcellsmoduler

Att fullbelägga ett tak med solcellsmoduler

När man planerar en solcellsanläggning på en takyta, vill man ofta få plats med så många moduler som möjligt. Men det är ofta svårt, pga att solcellsmodulerna har fasta mått och kan inte sågas till önskat mått, likt en spånskiva.

De flesta solcellsmoduler har måtten ca 1640 x 990 och kan ha varierande tjocklek. Tjockleken stör emellertid sällan vad gäller att belägga en takyta.

Har man ett SolarEdge-system, så kan man fritt i en och samma sträng använda olika fabrikat och typer av solcellsmoduler(olika Wp och ramstorlek).. Emellertid avser man att ha en vanlig växelriktare t.ex. Fronius SMA, etc., så sägs det att man i en och samma sträng, måste ha solcellsmoduler av exakt samma typ,  annars kan svagare solcellsmoduler i strängen dra ner effekten för alla övriga solcellsmoduler i den strängen, och därmed för hela strängen. Det betyder då att samma ramstorlek skulle behöva väljas för en sträng. Då blir det svårare att belägga en takyta med moduler.

Jag tror att man kan välja avvikande märkeffekt på moduler för en solcellsmodulsträng, även om man har en vanlig växelriktare.
Nämligen, tittar man på Heckerts solcellsmodul NeMo 60P, 250 Wp, som har 60 solceller, så har den:
ramstorlek: 1640 x 991 mm
märkströmmen 8,21 A vid 30,75 V.
ström vid NOCT: 6,66 A

De har också en mindre 54-cellig modul, NeMo 54P på 230 Wp som har:
ramstorlek: 1481 x 991 mm
märkströmmen 8,25 A vid 28,01 V.
ström vid NOCT: 6,68 A

Dessa moduler borde man mycket gott kunna seriekoppla i en och samma sträng
och använda en vanlig växelriktare. Att dessa moduler har olika spänning, har ingen betydelse, då de ju seriekopplas. Det som är viktigt är att de ger samma ström vid lika belysning, och det verkar de ju göra enligt databladen. Man får då större möjlighet att bra kunna täcka en takyta med moduler.

Jag har inte sett detta tankesätt tidigare, därför tänkte jag att det kan vara
värdefull information för den som avser att bygga en solcellsanläggning,
eller som tänker bygga ut en befintlig anläggning. Naturligtvis, är det samma för
andra tillverkare av solcellsmoduler. Men ofta har en och samma solcellstillverkare inte olika stora ramstorlekar. Visserligen kanske transportkostnaden blir högre om man beställer
solcellsmoduler med olika ramstorlekar. Det kan nämligen bli så att de endast fyller
en halv lastpall, men man får betala transport för en helpall.

Re: Att fullbelägga ett tak med solcellsmoduler

rikkitikkitavi
Modulerna är ju uppbyggda av samma solcell, fast olika antal seriekopplade.
Om seriekopplingen sker internt i modulen eller externt med MC4 kontakter och solarkabel kan ju kvitta.

Att blanda olika moduler med olika solceller med olika data ger ju dock ett annat resultat.

Nu använder nog de flesta mdoultillverkare solceller från ett litet antal tillverkare, så många fabriker för produktion av själva solcellen kan det inte finnas så det borde vara god chans att hitta flera olika tillverkare med likartade data.

The devil is in the datasheet...

MEn vill man utnyttja ytan maximalt bör man ju välja 72 cells moduler, eftrsom det alltid finns lite ram och dödutrymme som tar procentuellt större plats för 48 eller 54 cells moduler. Samtidigt som det med mindre moduler är lättare att skapa strängar med rätt spänning.

Jag ser dock en fördel att parallellkoppla flera strängar även utan ingångar till växelriktare pga det ger mindre produktionsbortfall vid olika solinfall. Om man inte väljer en solaredgelösning eller liknande.

Re: Att fullbelägga ett tak med solcellsmoduler

Arne
Rikiti,

Att belägga ett tak med stora 72-celliga solcellsmoduler(1956x992x40) kan vara ännu svårare, speciellt om taket är litet, som det ofta är på enfamiljshus. Det kan då bli så att det inte går att lägga en rad ytterligare, och att det då blir mycket obelagd yta. Med mindre solcellsmoduler, har man större möjlighet att pussla och få en bra lösning, som täcker huvuddelen av taket. Har du ett stort tak att belägga med solcellsmoduler, t.ex. ladugårdstak, så klart, kan man använda stormoduler.

Re: Att fullbelägga ett tak med solcellsmoduler

rikkitikkitavi
Helt rätt Arne.

Man måste såklart rita upp det för att optimera layouten.
Men de flesta tak har en yta på ialla fall 100 m2 vilket betyder att man får in en ordentlig anläggning.

Ett ladugårdstak är ännu större.

Re: Att fullbelägga ett tak med solcellsmoduler

För ett standard-svenssonhus, kanske det kan vara 100 m2 total takyta(båda takfallen), men har man takkupa, hus i vinkel, också så, består takytorna, som man kan lägga moduler på, kanske av flera mindre takytor, vardera på kanske bara 10 m2 eller så.

standard-svenssonhus kan kanske från gavel till gavel vara ca 10 à 12 meter, och från nock till takfot kanske  5 à 6 meter. Då har du varje takyta på 50 à 70 m2, inte 100 m2.

Sedan finns det kanske en skorsten mitt i takytan, eller takfönster, som ställer till det.
Ofta är taken inte byggda med tanke på att en solcellsanläggning skall ligga därpå.

Re: Att fullbelägga ett tak med solcellsmoduler

rikkitikkitavi
sant. dummajag har köpt ett hus i nord sydlig riktning. azimuth -10 grader.

annars hade jag haft 90 m2 på endera takfall utom vid kupan bara.

grannen har det så.

nu får jag nöja mig att fundera över carportstaket...