Är allt som det ska i nyinstallerad anläggning

Re: Är allt som det ska i nyinstallerad anläggning

kjork

Re: Är allt som det ska i nyinstallerad anläggning

kjork

Här kan man se skillnaden på strängarna i effekt samt spänningen i sträng 1 som jag tycker underpresterar och beter sig konstigt.

Spänningen kan också fladdra upp och ned rätt rejält. Ena sekunden 400v och andra 150v. Detta är inget som visas i diagrammet men när jag kikar i växelriktaren ser man det.

Idag har det vart en mörk dag med tät dimma

Re: Är allt som det ska i nyinstallerad anläggning

kjork
Här kommer lite info om panelerna.
Jag gjorde så som de ska vara kopplade i konfugiratorn.

2022-01-23_2024_373_PV11x18_PV21x18.pdf

Re: Är allt som det ska i nyinstallerad anläggning

Tåbro79
En liten fundering kommer här…
Och vilken klumpig installatör som kopplade in alla panelerna till en av ingångarna på växelriktaren. Oförlåtligt! Är det den nuvarande 18 panelersslingan, som visar låg effekt, kopplad till ingången som användes initialt, med 36 paneler?
Det finns ju en risk att växelriktaren är trasig, men kanske ”bara” ingångssteget på ena ingången och i så fall kan den andra ingången vara hel. OK det löser ju inte ditt problem, bara ökar förståelsen för slingornas olika utseende.
Sen fick man reda på att det fanns optimerare i ena slingan, då kan ju dom påverka olikheten. Behövs dom? I så fall har du skugga nu på ena slingan?
Tycker fortsatt ändå att du ska skifta växelriktaringång på slingorna, för att se om du får ändrat utseende på kurvorna eller så blir dom opåverkade. Blir det ändrat utseende, är nog växelriktaren paj?

Re: Är allt som det ska i nyinstallerad anläggning

kjork
Det stämmer. Alla 36*390 paneler var kopplade i en sträng in i mpp1. Vilken jag också anser vara den som krånglar nu. Anläggningen är ny så jag kommer inte röra den alls, så inget hamnar på mig. Men när de hade alla paneler på sträng 1 gav den inget alls. Ca 3-4v hela dagarna.  Så vet inte om det vart fel någon mer stans.

Re: Är allt som det ska i nyinstallerad anläggning

Tåbro79
Nä, låt installatören ta hand om det, så det blir tillrättat. Du ska inte behöva göra det.

Jag hittade ett dokument från Fronius mha Google som rör AC och DC terminaler på växelriktaren. Står att det finns inbyggda passiva överspänningsskydd.
Finns att hitta på Fronius sida, nedladdningar 6e fliken
  https://www.fronius.com/sv-se/sweden/solenergi/installatoerer-partnare/tekniska-data/alla-produkter/v%C3%A4xelriktare/fronius-symo/fronius-symo-12-5-3-m#

.
OVERVOLTAGE PROTECTION FRONIUS SYMO
 Fronius International GmbH hereby certifies that the inverters / Fronius Symo are designed according overvoltage category 2 on the DC side an according overvoltage category 3 on the AC side as required by IEC/EN 62109-1. The inverters dispose of a passive protection against overvoltage located on the AC and DC terminals, as well as an overvoltage-limiter, which help to prevent possible damage of the inverter caused by an indirect lightning strike. From a manufacturer’s point of view, assuming the absence of any national or locals norms that require an external overvoltage-protection, it is therefore allowed to install the inverters without any additional overvoltageprotection on the DC and AC side. Fronius International GmbH Solar Energy Froniusplatz 1 A-4600 Wels Ing. Prok. Martin Hackl Head of Solar Energy

Ett passivt skydd brukar bestå av ett nät med varistor och gasurladdningsrör, som då ska skydda efterföljande elektronik om det uppstår höga kortvariga spänningar på terminalerna. Går det sönder (=lågohmigt) får man byta delar. Gasurladdningsröret kan sitta i hållare och går då lätt att byta

Det kanske inte alls är felet i din anläggning, men då vet du hur det funkar.

Re: Är allt som det ska i nyinstallerad anläggning

Arne
Det sitter givetvis någon billig komponent på DC-ingångarna för varje MPPT. Kan vara en varistor för någon krona. Som klarar att ta ner kortvariga överspänningar(tydligen i detta fallet på upp till 2500 Volt).
Men lägger man på hög spänningen under flera timmar, är det en helt annan sak är kortvarig puls på någon mikrosekund.

Det sitter väl också någon billig varistor vid 230 Volts AC-ingången på vanliga switchade nätaggregat, t.ex. mobiltelefonladdare, dator-nätaggregat.

Re: Är allt som det ska i nyinstallerad anläggning

kjork
Här kommer en uppdatering.

Jag hörde av mig till fronius med frågan om varför spänningen på sträng1 var så märklig.

De svarade att i senaste uppdateringen ( som jag hade) var det en bugg som gjorde att det blev fel. Nu har de nedgraderat till tidigare version och det löste problemet. Spänning och effekt är snarlika nu.

Re: Är allt som det ska i nyinstallerad anläggning

Tåbro79
Jag får be att gratulera till ett bra initiativ, att kolla med Fronius. Om det nu funkar fortsatt, så har växelriktaren överlevt felkopplingen.
/Hans
12