Ansökan om elcertifikat

nelos
Jag håller på att fylla i blanketterna för elcertifikat som finns hos energimyndigheten:

http://energimyndigheten.se/sv/Foretag/Elcertifikat/Formular/

Det märks tydligt att systemet inte är anpassat till små producenter, men den mesta informationen går enkelt att fylla i.

Men en sak som inte är glasklar är vad man kan/måste fylla i angående kraftverkets ägare:

Hur många ägare kan/ska man ange?
Måste alla delägare i fastigheten redovisas? Eller räcker det att en person anges?

Det enklaste antar jag är om man bara anger en person, men eftersom jag äger fastigheten tillsammans med min fru, måste båda anges?

Att redovisa alla ägare för ett vattenkraftverk med många megawatt effekt är nog viktigt, men för några kW solceller?
Känns inte helt befogat, dessutom är det bara jag som står skriven för elabbonnemanget, men större värde än elcertifikaten.

Finns det någon nackdel om jag bara anger mig själv för elcertifikaten - Vem som "äger" solcellsanläggningen borde väl vara en intern angelägenhet?

Re: Ansökan om elcertifikat

calle
En kul finnes med att ange flera personer är att ni då kommer att få olika konton. Ni kan då inte få 1 certifikat utan får dem 2 och 2.

Läs på Bengts blogg om hur han har drabbats!

Jag är äger huset tillsammans med andra men jag står för abonnemanget, ensam på bidragsansökan och sökte certifikaten ensam.

Sent: Monday, October 28, 2013 9:14 PM
Subject: Ansökan om elcertifikat

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ansokan-om-elcertifikat-tp5002433.html
To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]

Re: Ansökan om elcertifikat

nelos
OK bra, då skriver jag anläggningen på mig själv så slipper jag administrativt krångel med flera registrerade personer.

Ursprungsgarantier är väl lika bra att ta med direkt, finns det någon anledning att inte söka för ursprungsgarantier?

Re: Ansökan om elcertifikat

nelos
Sådär, då var det klart.

Jag använde inte blanketerna, utan använde istället energimyndighetens IT-stöd Eugen:

http://energimyndigheten.se/E-Tjanster/Elcertifikatsystemet/

Det fungerade riktigt smidigt faktiskt.
Gick snabbt att fylla i, men då hade jag redan förberett alla uppgifter tidigare.

Re: Ansökan om elcertifikat

filip71
finns det någon anledning att inte söka för ursprungsgarantier?

Enda jag kan komma på är att de knappt är värda något och ingen är intresserad av att köpa dem...
Men jag sökte i samma veva som jag sökte efter certifikaten. Har till dags dato trollat ihop 3 stycken.

SV: Re: Ansökan om elcertifikat

Tex telge vill ha både elcertifikaten och ursprungscertifikaten.
Var krångliga och skaffa både så förbättrar de kanske systemen snart

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- filip71 [via Solcellforum] skrev ----

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ansokan-om-elcertifikat-tp5002433p5002437.html
To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]

Re: SV: Re: Ansökan om elcertifikat

nelos
Då var det klart, energimyndigheten har beviljat ansökan. Jag fick bekräftelsen med post idag.

Snabbt jobbat av energimyndigheten, jag skickade in den elektroniska ansökningen i måndags,
och idag fredag fick jag alltså en bekräftelse med posten.
Och i onsdags fick jag en mejlfråga där de undrade om jag ansökte som företag eller privatperson.

Nu kommer jag tilldelas både elcertifikat och ursprungsgarantier för den el som solcellerna producerar och matar ut på elnätet.

Re: SV: Re: Ansökan om elcertifikat

DrivMedEl
Har nu också äntligen blivit färdig och sökt och blivit godkänd för tilldelning av elcertifikat och ursprungsgarantier.
Vad är nu nästa steg i proceduren innan jag kan sälja dessa?
Tolkar det som om något konto som skall skapas?

Re: SV: Re: Ansökan om elcertifikat

magneten
Fick ett mail några dagar efter att jag blvit godkänd om att ett konto hade skapats, så du kan förmodligen luta dig tillbaka och njuta av solen.

Re: SV: Re: Ansökan om elcertifikat

För mig gick det inte automatiskt, utan jag var tvungen att ansöka om certifikatkonto hos Svenska kraftnät.

Trots att jag enligt uppgift var kund och hade konto i Caesar, så kunde jag inte logga in i systemet!

Anmälan om certifikatkonto görs här:
http://certifikat.svk.se/Public%20documents/Anmalan%20om%20certifikatkonto%20IL%C3%85.pdf

Mer information finns i denna tråd (23:e januari):
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/7-2-kW-mot-oster-och-vaster-td5001810i20.html