Ansökan om elcertifikat och ursprungsgarantier

Ansökan om elcertifikat och ursprungsgarantier

nelos
Att ansöka om elcertifikat/ursprungsparantier är snabbt och enkelt.
Och det är möjligt att få ansökan beviljad inom några få dagar.

Med elcertifikat kan man få ca 20 öre extra betalt per kWh för den solel man matar ut på nätet.
Några elnätsbolag erbjuder avtal där man säljer elcert/ursprungsgarantier till dem,
och de kan då erbjuda en mycket förmånlig energiersättning, på upp emot 1,5kr/kWh (1,3kr/kWh), mot 1kr/kWh utan elcertifikat.

Ansökan om elcertifikat och ursprungsgarantier för solelproduktion görs hos energimyndigheten:

http://energimyndigheten.se/sv/Foretag/Elcertifikat/Formular/
Ansökan kan göras med pappersblanketter. I så fall är det i de allra flesta fall blankett A1 och B1 som skall fyllas i.

Betydligt enklare är dock att använda den webb-baserade ansökan som finns här:
http://energimyndigheten.se/E-Tjanster/Elcertifikatsystemet/

Där kan man exempelvis logga in med Bank-ID.

Det är möjligt att ange flera personer vid ansökan om elcertifikat.
Men om man istället bara anger en person så blir det administrativt enklare, och man slipper problem med att elcertifikat fördelas på flera konton.

Ange därför bara en person, om inte väldigt speciella omständigheter föreligger.

Se till att både ansöka om både elcertifikat och ursprungsgarantier vid samma ansökan.

Nedan visas en bild av hur webb-ansökan ser ut.
I exemplet används Vattenfall som nätägare, ange din nätägare här.

Alla uppgifter relaterade till ditt abbonemang skall tillhandahållas av elnätsbolaget.

Re: Ansökan om elcertifikat och ursprungsgarantier

nelos
Ny länk till systemet Eugen, den gamla har flyttats:

https://www1.stem.se/etjanster/default.aspx

Re: Ansökan om elcertifikat och ursprungsgarantier

Re: Ansökan om elcertifikat och ursprungsgarantier

Morby
Nu har jag också fyllt i denna blankett för elcertifikat med tack för ditt bistånd via din bild.
Så nu är det bara att vänta några dagar och se vad de säger om min ansökan.

/Lars

Re: Ansökan om elcertifikat och ursprungsgarantier

Morby
Och idag fick jag brev från Energimyndigheten: Ansökan godkänd.
Det måste ha varit rekordsnabbt behandlat. Enligt pappret från dem fick de den 8/12 in det på nätet. Den 9/12 tog dom beslutet att godkänna och dagen efter alltså idag ligger det i brevlådan i ett stort vitt C4 kuvert.
Enligt de själva på nätet skriver de att behandlingstiden är ung. 1 vecka. Otroligt.
Det mest komiska är att de skickar med ett papper hur jag kan överklaga detta beslut.
Vem vill överklaga ett beslut som är vad jag själv har sökt? Man kan tolka det som att jag själv kan överklaga mitt eget beslut att söka detta? Ironi kanske? Komiskt tycker jag. Men jag är imponerad över deras blixtsnabba beslut liksom posta det hem utan nån expressutdelning dagen efter deras beslut.

/Lars

Re: Ansökan om elcertifikat och ursprungsgarantier

Morby
Och även certifikatkontot är nu utskrivet, signerat med blåbläck och postat till SVK och Inga-Lill.
Lite ålderdomligt att inte kunna använda e-leg på nätet och skicka iväg utan man ska även sponsra postverket med 7 kr i form av frimärke.

Re: Ansökan om elcertifikat och ursprungsgarantier

magneten
Jo de ska ha beröm för sin snabba handläggning. För övrigt tycker jag att det är ganska trevligt att möjligheten finns kvar att skicka riktiga brev, undrar egentligen hur det kan vara så billigt med tanke på resvägen och all hantering, lätt värt 7 spänn även om det självklart går mycket smidigare med bank id eller e leg.