Ansluta sma tl7000 till nätet

dundee
Hur har ni gjort använder ni bluetoth eller använder ni kabel? Jag har växellikriktaren i ett annat hus ca 10 m bort från bostadshuset men det verkar bli väldigt dålig kontakt. Borde det inte bli ganska bra när det inte är längre? Är det en vanlig nätverkskabel typ de net on net har man ska använda om jag drar in en kabel?

Re: Ansluta sma tl7000 till nätet

Jag kör med blåtand till en androidtelefon som är uppkopplad till mitt nätverk, använder appen Felix Solar.

Du kan köpa en wifi-extender ut till det andra huset och dra en kabel från den till invertern eller sätta upp en gammal androidtelefon med blåtandskoppling och wifi till extendern.

Re: Ansluta sma tl7000 till nätet

jansimon
Jag kör med blåtand mellan inverter och web-boxen. Avståndet är runt 40-50m. Inte världens bästa mottagning, men funkar ändå stabilt tycker jag... Lite förvånad är jag över detta faktiskt! Men jag har fått leta efter platsen för web-boxen innan det funkade. Det kan skilja på några decimeter i position....

Re: Ansluta sma tl7000 till nätet

dundee
Ok nu satte jag en wifi extender i invertern. Där är två ingångar i extendern, den ena heter LAN och den andra WAN. Jag har provat båda men varken plattan eller webboxen hittar ändå invertern. Men hur är det med weboxen klarar den trådlös wifi eller är det bara blåtand Den klarar? När jag står närmare invertern hittar plattan blåtand men inte wifi. Måste jag göra någon inställning på något sätt?
när jag har plattan uppkopplad på blåtand och jag försöker registrera på sunny portal och jag då slagit in pic och rid koder säger den ändå att den inte kan identifiera invertern. Förslag på åtgärder. Eller har jag missat något:)
Du JanSimon verkar ha en likvärdig anlägning med SMA tl och webbox.. hur har du gjort när du kopplade upp och registrerade allt..

Re: Ansluta sma tl7000 till nätet

jansimon
Ja hur skall jag komma ihåg detta..... :)

Kolla så du har samma blåtandsadress på inverter och webbox. Jag bytte till ny adress på båda.

webboxen kopplar man ju in på fasta nätet (har inte wifi). Kolla gärna in manualen för webboxen hur man kommer åt inställningarna för den. Gissar att du kör med DHCP-adressering för ditt nätverk. Då delas adresser ut automatiskt. Har du inte detta behövs det göras nätverksadresseringar.

Sedan gjorde jag nog som du, med alla koder......... Vet att jag hade lite problem jag oxå vid starten, men klurade ut det..... Efter man fått det att rulla fungerar det klockrent. Inte haft ett enda stopp på dryga året.

Stånga vidare och ställ frågor så kanske det ploppar upp svar :)

Re: Ansluta sma tl7000 till nätet

Dundee
I manualen för Invertern står att man ska ställa in "country data set". känner man inte till vad det är skulle men kontakta sin nätleverantör.
Jag har haft ett längre samtal idag med min nät leverantör och de har ingen aning... kanske det är detta som är fel...
Det verkar finnas många koder att välja på:/. någon som vet??

Re: Ansluta sma tl7000 till nätet

jansimon
Närmast standard som Sverige använder är EN50438. Enligt den standarden skall dom ställas in på

Switch A: 6
Switch B: 1

Rätta mig någon om jag har fel... Så har jag iaf. Ställt in min inverter.

Sedan behöver man egentligen justera frekvensgränsen till 51Hz, men där behöver man ha en speciell kod för att kunna ställa in intima saker i invertern (sjukt mycket parametrar kan ställas in i denna mode).

Men börja med switcharna.

Re: Ansluta sma tl7000 till nätet

dundee
Hej igen.

Lyfter tråden lite.. nu funkar nästan allt. Men webboxen de skickade var utan bluetouth så nu har jag kopplat den med kabel men den får inte kontakt med växelriktaren.
Men nu till min fråga. Vad får jag mer ut av webboxen. Vilken info får jag? Har läst endel på nätet och de skriver bättre kontroll på anläggningen. Men vilken kontroll?

Re: Ansluta sma tl7000 till nätet

magneten
Den bättre kontrollen syftar väl till att man får ut  livedata som lagras och att man på så vis lättare kan se om något avviker mot normalt.
Blir ju väldigt lätt att jämföra historiska månads och årsproduktioner tex.

Vet inte hur det fungerar exakt med webboxen, men med Felix Solar (app) som kopplar upp med bluetooth så kan man även skicka upp livedata för strängspänning, temperatur på växelriktaren mm.

Förmodligen har den betydligt dyrare webboxen ännu mera finesser!

(Får du inte boxen att fungera och du har möjlighet att lämna tillbaka den så är ju en gammal avlagd androidtelefon med Felix Solar för 60 spänn ett nog så gott alternativ för att få ut livedata på ex PVoutput.)

Re: Ansluta sma tl7000 till nätet

dundee
Ok.

De vill inte ta tillbaka webboxen men de kommer skicka en med blutouth istället.
Återförsäljaren var här i fredags och instalerade om anläggningen eftersom det hade blivit en inställning fel innan de startade växelriktaren första gången och den då låser sig På vald insrällning. installatören hade fått mina inlogningsuppgifter och ändrade då och satte sig själv som administratör och mig som användare på sunny portal Han hänvisar till garanti men är det verkligen så. Hur har ni det har ni endast en användar login eller är ni administratörer.

Jag tänker om han kursar eller likn. Är det då inte bra att ha admin inlogg själv. Sen ska man väl aldrig behöva gå in där.

Nästa grej är var hittar ni API koder som behövs till att skapa felix solar konto? Känns som jag saknar uppgifter här..

Re: Ansluta sma tl7000 till nätet

callec
Webboxen kan nog inget mer än vad du får ut från Sunny explorer.
Du kan själv logga in där som både user eller installer med 0000 alt 1111.
Om du ska göra större förändringar så måste du erhålla en speciell kod från SMA.

Re: Ansluta sma tl7000 till nätet

magneten
API koden som du ska ange i felix får du på tex pvoutput.org när du registrerar din anläggning där.