Anmälan till nätägare

jenzoo
Jag har en ongrid inverter som heter growatt 3000 som är kopplad till 10st solpaneler och har slitit mitt hår i veckor nu när jag försöker fylla i "anmälan anslutning egenproducerad el" från vattenfall.

jag har ett dokument som jag försöker hämta info från men det verkar vara andra värden. under ex. överspänning (steg 2) så står det 0,55 s 272,7v men det verkar som vattenfall vill ha nära 60 s och 255,3v.

här är dokumentet: http://upload.evocdn.co.uk/ecolution/uploads/product_download/2_0_er-certs-g83-2-for-growatt-1000-4000_v1.pdf

och ett svenskt "intyg om överensstämelse": http://www.growatt-america.com/uploadfiles/2018/05/201805160937443744.pdf

jag har inget hår kvar att slita i... snälla hjälp :)

mvh
jens

Re: Anmälan till nätägare

Johan Fält
Hej.
Spänningsskydden är uppdelade i ett snabb steg och ett långsamt steg.
Anledningen är att innehålla spänningsnormen vilken nätägaren är ansvarig för.
Det långsamma steget  ska ha en lägre nivå än det snabba steget och bör ligga på 230 V +10 %.
Anledningen till detta är att just detta är den maximala spänningen enligt norm.
Det snabba steget ska koppla bort anläggningen om spänningen stiger över 15% av maximal spänning för att skydda din övriga utrustning mot överspänning. Anledningen till detta snabba förlopp är just den att det är din växelriktare som är boven till den höga spänningen.

Att underspänningsskyddet är ställt mycket lägre än normen beror på att växelriktaren håller uppe spänningen och därför inte är normbegränsande på samma sätt.

Är du säker på att din växelriktare är inställd på SS-EN50438?
G83/2 är nämligen engelska standarden, tyckte att det stod så i filen?
Det brukar nämligen gå att ändra i programvaran.
Det finns en hel uppsjö av varianter på EN50438, exempelvis EN50438_NL för Holland.

Med vänlig hälsning Johan
Totalt 19 kWp på 20 A abonnemang (13,9 kW)
Solaredge 17K. (15,7 kWp)
Solax X3-Hybrid 10 kW. (3,3 kWp)
54 st Trina 270 W.
16 st Trina 275 W.
Energilager 9,8 kWh LG-Chem RESU 10h
Söderläge 40 grader taklutning, TP-plåt, ingen skuggning.
Enköping

Re: Anmälan till nätägare

jenzoo
tack för svar. det börjar klarna nu med vad jag behöver. jag har kontaktat han jag köpte den av och han skulle maila mig något användbart dokument :) Det finns även någon wifi dongel till invertern så med den så kanske man kan ställa in så den funkar i sverige.