Anläggning på mark

saladcricket
Har en jordbruksfastighet med perfekt söderläge. Vill ogärna montera på uthusen utan tänkte satsa på markställning. Har idag 16A huvudsäkring, men kommer troligen ha utökat till 20A innan denna anläggningen är klar :)

Osäker på om man ska satsa på färdigt paket, eller köpa löst. Utseendet på panelerna spelar föga roll, utan mest priseffektiva panelen som är intressant.

Hur mycket extra effekt bör man installera?

Hade gärna satsat på en växelriktare med fasbalanserare, tex Ferroamp, vet inte om det finns fler tillverkare som erbjuder detta?

Markställning, köpa färdig eller bygga själv?

Re: Anläggning på mark

genua
saladcricket wrote
Hur mycket extra effekt bör man installera?
Beror på vilken egen last du kan ha mitt på dagen, gentemot nätet torde 20% högre kWp inte vara något problem. Med fasbalansering kan man nog gå några procent ytterligare.

Sedan finns alternativet med separat produktionssäkring, de flesta serviser klarar 25A.

Re: Anläggning på mark

saladcricket
Har fått pris på färdig markställning, runt 1000-1200kr per panel, helt sjukt.

Re: Anläggning på mark

Arne
Jag hörde för något år sedan om pris för markställning av aluminium och det var kring 1000 kr/panel.
Då är inte markinfästning med dvs betongplintar eller vad man ska ha.

Har man ett tak som man kan lägga paneler på, då blir det betydligt mindre kostnad än markställning.

Det kanske blir lägre kostnad att snicka en markställning av trä? Men virke är inte heller gratis.

Re: Anläggning på mark

saladcricket
Nej, virke är absolut inte gratis. Ska se om jag kan försöka räkna lite på det.

Har hittat AmbiNano-systemet från AmbiVolt. Förutom att frakten från Photovoltaik-shop kostar mer än fästena  så för 40 paneler så blir priset drygt 90kr per panel.