Anläggning med batterier och elverk?

MagnusR
Hej,
Vad finns det för alternativ idag om man vill kunna nyttja solenergin i sitt egna elnät vid avbrott, för att ladda en batteribank som förser hushållet med ström?
Jag har också önskan om att inkludera ett automatstartat dieselelverk ska hjälpa till att ladda batterierna om effektförbrukningen är större än vad energin från solcellerna är.

Jag har skissat på ett 12kW system (35st 345W paneler på 2kvm/st) där jag räknat ut att jag bör få ut ca 8000kWh/år.

Vilken intelligent hybrid inverter klarar förutsättningarna?
Jag lyssnar gärna på åsikter för bättre (läs inte billigare) system, annat antal moduler osv.

Skulle något i stil med denna skissen fungera?

Mvh
Magnus

Re: Anläggning med batterier och elverk?

Arne
Finns solcellsmoduler på 345 Wp?
Jag tror jag sett som mest 333 Wp, nämligen Benq SunForte.
(inga billiga prylar)

Fronius har så kallad hybrik växelriktare, som förutom att mata ut på allmänna elnätet,
även kan ladda batterier, nämligen Fronius Symo Hybrid, och den starkaste är på 5 kW.

Om den klarar att styra allt du vill styra, vet jag ej. Du får läsa på info om växelriktaren.

SolarEdge har ett system de kallar StorEdge, jag tror, för batteriladdning,
som också är elnätansluten. Det är ett nytt system, på marknaden sedan jan 2016.