Anläggning - QnA och tips - offgrid etc.

Anläggning - QnA och tips - offgrid etc.

TurnerKTF
Hej.
Tony heter jag och är lite newbie, har lite funderingar och tänkte se om jag kan få lite tips från er experter ;)

Planerad anläggning:
- 48x Trina Solar - Vertex S 385W
- 1x GoodWe - ET-10kW
- 1x Goodwe BT-8kW
- 2x BYD Batteri - HVM 16.6 (kapaciteten blir 33.2)
- Egen jord för off-grid samt avstängning till nät etc...
- Leverantör SolNord.
- App/Styrning: PV Master

Min tanke på saker jag vill kunna göra: Paneler till användning direkt. Panel till ladda batterier. Använda batterier för el. Ladda batterier från elnät. Sälja el när jag vill. Använda solpaneler och/eller batteri off-grid (om strömmen gått i området etc...).

Till funderingar. Lämpligtvis vill jag via t ex appen kunna ställa in automation, t ex om solen inte skiner och batteri är tomma och elpris är lågt (timvis) så vill jag ladda batterier. Om jag har fullt i batterierna och inte använder elen jag producerar så vill jag sälja elen och så vidare. Vet ni om jag behöver någon mer utrustning eller dyl för att kunna göra detta?
Vidare, är det något jag glömt tänka på? Tips?

Tack. Med vänlig hälsning, Tony

Re: Anläggning - QnA och tips - offgrid etc.

Leverantören måste känna till sina produkter och vara bäst lämpad att hjälpa dig och svara på dina frågor?

Jag vet att det är betydligt mer jobb och kostnad om man ska kunna köra anläggningen i ödrift(helt bortkopplad från allmänna elnätet) och normalt även som elnätsansluten. Lagringsbatterier kostar stora pengar. Reservkraftsomkopplare om den ska automatiskt koppla över, kostar mycket, hybridväxelriktare(växelriktare som kan anslutat till lagringsbatteri) kostar mer än en vanlig växelriktare.

Det är inte många forumsmedlemar som har hybridväxelriktare och lagringsbatterer. Ett par stycken tror jag.
Det är först nu sedan ca 1 år som det börjat bli intressant med lagringsbatteri pga de har höjt elpriserna skamlöst mycket.

Går det ens att köpa BYD-batterier nu? Vi hörde för ca halvår sedan, och då slutsålda ända till våren 2023.
Vi väntar på att större hybridväxelriktare än bara 10 kW kommer ut på marknaden, kvalitetsfabrikat SMA eller Fronius. Nu är de största hybridväxelriktarna på max 10 kW, och det är för litet. Man kan bara koppla till max ca 15 kWp paneler.

Re: Anläggning - QnA och tips - offgrid etc.

TurnerKTF
Leverantören är bra, men jag vill "sanitychecka" med kunder/användare så jag inte missar något. Samt om någon har tips på hur man kan göra det bättre.